۵-۲- تبیین یافته های جانبی پژوهش
در این مطالعه بر اساس عوامل روان شناختی (کمال گرایی، احساس تنهایی، و حساسیت به اضطراب) سعی شده تا متغیر هایی که می توانند عضویت در دو گروه بیمار افسرده و بیمار وسواسی را پیش بینی کنند، مشخص شوند. بنابراین برای آنالیز این هدف از تحلیل رگرسیون لوجستیک استفاده گردید. که نتایج نشان داد فقط کمال گرایی به طور پایایی وسواسی شدن یا افسرده شدن را پیش بینی می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
همانطور که به نظر می رسد نتایج پژوهش حاضر در زمینه کمال گرایی در راستای نتایج پژوهش های دیگر در این زمینه قرار می گیرد. چنانکه پژوهش ها ارتباط میان اختلالات اضطرابی و کمال گرایی را تایید کرده اند. پژوهش های انجام شده در زمینه کمال گرایی و نشانه های عمومی اضطراب در نمونه های غیر بالینی (فلت و همکاران، ۱۹۸۹، میناریک و آرنس۱[۱۴۴]، ۱۹۹۶) این رابطه را تایید کرده اند. در پژوهش های بالینی کمال گرایی با نشانه های اضطراب در بیماران دارای اختلالات روان شناختی متفاوت (هویت و فلت، ۱۹۹۳) و اختلالات اضطرابی (آنتونی۲[۱۴۵]و همکاران، ۱۹۹۸، هیمبرگ۳[۱۴۶]و همکاران، ۱۹۹۵) مرتبط بوده است. نتایج تحقیقات روی هم رفته رابطه بازخوردهای کمال گرایانه، مخصوصا کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار را با اضطراب و اختلالات اضطرابی تایید می کند.
در مطالعه ابراهیم زاده (۱۳۸۵) کمال گرایی دیگر مدار و جامعه مدار در بیماران وسواسی بالاتر از سایر گروه های بالینی بود و در پژوهش بشارت (۱۳۸۱) نیز کمال گرایی جامعه مدار در افراد مضطرب بالاتر از گروه افسرده گزارش شده است. چنانکه در تحقیق کولز، فروست، هیمبرگ و هیوم۴[۱۴۷] (۲۰۰۲) نشان داد افراد دچار اختلال وسواس تمایل به داشتن چیزهای کامل و قطعی و کاملا قابل کنترل دارند که این منعکس کننده احساسات کمال گرایانه آنها می بخشد. در نتیجه در برخورد با مسائل غیر قابل کنترل و موقعیت های مبهم، نگرانی غیر انطباقی بالایی از خود نشان می دهند و این مساله عدم تحمل بلاتکلیفی بالای آنها را نشان می دهد. در نتیجه برای رهایی از احساس تنش در این موقعیت ها به جای برخورد منطقی به انجام اعمال تکراری و آیینی در جهت کاهش تنش می پردازند.
در مورد ابعاد کمال گرایی بیماران مضطرب تبیین های متفاوتی صورت گرفته است. طبق تبیین کانفر و هاگرمن۱[۱۴۸] (۱۹۸۱) می توان بیان کرد که معیارهای شخصی کمال گرایانه و تحقق ناپذیر از طریق افزایش تجربه های شکست، خود سرزنش گری و درماندگی را به فرد تحمیل می کنند. برای کمال گرایی خود مدار که ارزش، معادل عملکرد می باشد (پیچ۲[۱۴۹]، ۱۹۸۴). ترس از ارزشیابیهایی که از نقطه نظر بیمار متوجه خود آرمانی و احتمال عدم تحقق معیارهای کمال گرایانه می باشد، نگرانی و اضطراب مداوم را بر فرد تحمیل می کند. همچنین در چهار چوب روابط کودک-والدین، سخت گیری های والدین با تحمیل ترس و نگرانی از فقدان، مخصوصا از دست دادن والدین، اساس اختلالات اضطرابی بویژه وسواس ذکر شده است (فروید، ۱۹۲۶؛ کلاین، ۱۹۴۸).
همچنین در متغیر بعدی یعنی احساس تنهایی باید گفت که احساس تنهایی و انزوا به عنوان یکی از علایم مشخصه بیماران افسرده می باشد (روکاچ و بروک۳[۱۵۰]، ۱۹۹۷؛ شیرر و دیوید هیزار۴[۱۵۱]، ۱۹۹۹). همچنین در مطالعه کاشیوپو و هاگز۵[۱۵۲] (۲۰۰۶) و نالن،هاکسمن و اهرن۶[۱۵۳] (۲۰۰۲) همبستگی مثبت و معناداری بین احساس تنهایی با بسیاری از علایم افسردگی بدست آمد. بنابراین بالا بودن میزان احساس تنهایی در بیماران افسرده نسبت به بیماران وسواسی دور از انتظار نیست. چرا که بر اساس نظریه های تقویت، بیماران افسرده به علت انزوا شانس تقویت شدن را از دست می دهند و در نتیجه عدم تقویت شدن انان از سوی دیگران منجر به انزوای بیشتر و احساس تنهایی در آنان می گردد (سید محمدی، ۱۳۸۲).
در مجموع می توان گفت که کمال گرایی و احساس تنهایی متغیر هایی هستند که نقش مهمی در اختلالات اضطرابی بالاخص وسواس و افسردگی دارند.
۵-۳- محدودیت ها
۱- پژوهش علی- مقایسه ای است و الزاماً، دراین متغیرها رابطه علی – معلولی و جود ندارد.
۲- ضعف کتابخانه ها دردسترس در زمینه پژوهش.
۳- ممکن نبودن اجرای پرسشنامه ها در یک مکان و زمان که باعث به طول انجامیدن اجرای پرسشنامه ها شد.
۵-۴- پیشنهادات:
۵-۴-۱- پیشنهادات پژوهشی
۱- پیشنهاد می شود رابطه این متغیرها با سایر اختلال های روانی مقایسه شود و نتایج با پژوهش حاضر مقایسه گردد.
۲- پیشنهاد می شود برای افزایش تعمیم این نتایج و بررسی دوباره متغیر ها، این پژوهش در شهرهای دیگر ایران تکرار شود و تفاوت های فرهنگی هم مورد بررسی قرار گیرد.
۳- هرچند در پژوهش حاضر سعی شده از معتبر ترین پرسشنامه های موجود استفاده شود، اما پیشنهاد می شود تا حد امکان در صورت تعداد زیاد متغیر ها از فرم های کوتاه پرسشنامه ها استفاده شود.
۴- پیشنهاد می شود در پژوهش های بعدی به مقایسه ی متغیرهای مورد بررسی در پژوهش حاضر درتعامل با جنسیت پرداخته شود.
۵-۴-۲- پیشنهادات کاربردی
۱- با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود در رابطه با تشخیص علائم اختلال های وسواس و افسردگی روی متغیرهای حاضر در این پژوهش دقت بیشتری شود.
الف) منابع فارسی
اسلامی نسب، علی (۱۳۸۹). روان شناسی اعتماد بنفس. تهران انتشارات مهرداد.
ابراهیم زاده، صدیقه (۱۳۸۵). بررسی مقایسه ای باورهای فراشناختی، ابعاد کمال گرایی و مهارتهای حل مسئله اجتماعی با توجه به سطوح بلاتکلیفی در بیماران مبتلا به وسواس، پانیک و استرس پس از سانحه. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی. دانشگاه محقق اردبیلی.
بریس، نیکلا؛ کمپ، ریچارد؛ سنگلار، رزمری. تحلیل داده های روان شناسی با برنامه اس پی اس اس (ویرایشهای ۸، ۹، و ۱۰). خدیج علی آبادی و علی صمدی (۱۳۸۲) تهران. نشر دوران.
بشارت، محمد علی (۱۳۸۱)، ابعاد کمال گرایی در بیماران افسرده و مضطرب، مجله علوم روانشناختی، دوره اول شماره ۳، صفحه ۲۶۲ و ۲۴۹٫
بشارت، محمد علی (۱۳۸۳). کمال گرایی و مکانیسم های دفاعی. مجله پژوهشهای روانشناختی، دوره ۸، شماره ۱ و ۲٫
پریرخ، دادستان (۱۳۷۸). روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی جلد دوم. تهران، انتشارات سمت.
پورافکاری، نصرت الله (۱۳۸۰). چکیده روانپزشکی بالینی، (مولفان: بنیامین سادوک و ویرجینیا سادوک، ۲۰۰۱). تهران، انتشارات آزاده.
تاد، جودیت و بوهارت، آرتورسی (۱۹۹۹). اصول روانشناسی بالینی و مشاوره. مترجم: مهرداد فیروز بخت (۱۳۷۹). تهران؛ موسسه خدمات فرهنگی رسا.
دادستان، پریرخ (۱۳۷۶)، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی جلد اول، تهران، انتشارات سمت.
دلاور، علی (۱۳۸۲)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: تهران، انتشارات رشد.
روزنهان، دیوید ال و سلیگمن، مارتین ای پی (۱۹۹۹). روان شناسی نابهنجاری، آسیب شناسی روانی (جلد دوم). مترجم: یحیی سید محمدی (۱۳۸۰). تهران، نشر ارسباران.
سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا (۲۰۰۱). چکیده روانپزشکی بالینی. مترجم: نصرت الله پورافکاری (۱۳۸۰). تهران، انتشارات ازاده.
ساراسون، ایروین جی و ساراسون، بارابارا آر (۱۹۸۷). روان شناسی مرضی جلد دوم. مترجمان: بهمن نجاریان، علی اصغر مقدم و محسن دهقانی (۱۳۷۸). تهران: انتشارات رشد.
سید محمدی، یحیی (۱۳۸۲)، آسیب شناسی روانی (تالیف سلمگین و روزنهان)، جلد دوم، تهران، نشر ارسباران.
سیف، علی اکبر (۱۳۷۹)، روانشناسی پرورشی، تهران، انتشارات آگاه.
شریفی، حسن پاشا و نجفی زند، جعفر (۱۳۷۶)، مبانی پژوهش در علوم رفتاری (مولف، کرلینجر)، تهران، انتشارات آوای نور.
شریف، حسن پاشا و نیکخو، محمد رضا (۱۳۷۴)، راهنمای سنجش روانی (مولف، مارنات)، تهران، انتشارات رشد.
شیخ، محمود؛ یوسفی، بهرام؛ حسنی، زهره؛ زیویار، فرزاد (۱۳۸۵). بررسی و مقایسه منبع کنترل (درونی –بیرونی) و احساس تنهایی در بین دختران ورزشکار و غیر ورزشکار. پژوهش در علوم ورزشی، شماره دهم، ص ۱۳۵-۱۲۵٫
فتحی آشتیانی، علی (۱۳۸۲)، روانشناسی سلامت (تالیف آنتونی جی، کریتس)، تهران، انتشارات بعثت.
فرگوسن، جرج و ویوشو، تاکانه (۱۳۸۰). تحلیل اماری در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران؛ انتشارات ارسباران.
کاپلان، هارولد (۱۹۹۴). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری-روانپزشکی بالینی جلد دوم. مترجم: نصرت اله پورافکاری (۱۳۷۹). تهران: انتشارات امید انقلاب.
کاپلان، هارولد و سادوک، بنجامین (۱۹۹۴). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: نصرت الله پورافکاری (۱۳۷۰). جلد ۱، تبریز: موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی ذوقی.
کدیور، پروین (۱۳۷۹)، مجموعه مقالات در روان شناسی، تهران، نشر منشور امید.
کریمی، یوسف (۱۳۷۴). روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات ویرایش.
نجاریان، بهمن خدا رحیمی، سیامک (۱۳۵۷)، روان شناسی کمال گرایی. مجله علمی و پژوهشی علوم انسانی. دانشگاه الزهراء (س) سال ششم، شماره ۲۰٫
نجاریان، بهمن و اصغری مقدم، محمد علی (۱۳۷۳)، روانشناسی مرضی (تالیف ساراسون)، جلد دوم، تهران، انتشارات رشد.
نجاریان، بهمن؛ عطاری، یوسفعلی؛ زرگر، یداله (۱۳۷۸). ساخت و اعتبار یابی مقیاس کمال گرایی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ۳، سال ۵، شماره ۳ و ۴٫
هرمزی نژاد، معصومه (۱۳۸۰) رابطه ساده و چند گانه متغیر های عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمال گرایی با ابراز وجود در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ب) منابع انگلیسی
Alden, L. E., Bieling P. J., Wallace, S. T. (1994). Perfectionism in an interpersonal context : A self – regulation analysis of dysphoria and social anxiety. Cognitive Therapy and Research, 18, 297-311.
Antony, M. M., Purdon, C. L., Huta, V. Swinson, R. P. (1998). Dimensions of perfectionism across the anxiety disorders. Behaviour Research and Therapy. 36, 1143-1154.