جلسه
محتوای درمان
۱
خوش آمدگویی، ، بحث کوتاه در مورد ابعاد شناختی، هیجانی و معنویت، آموزش کوتاه ریلکسیشن، تعیین زمان جلسات، بیان اهداف
۲
مرور مطالب جلسه قبل، توضیحی مختصر از درمان SCET و توضیح مفصل سطح شناختی درمان، با توجه به رویکرد شناختی بک با تکیه بر باور های بنیادین، بارای خودآیند و تاثیرات هیجانی، رفتاری و جسمانی
۳
مرور مطالب جلسه قبل، توضیح در مورد افکار، احساسات و طریقه شرطی شدن آن ها، توضیح مختصری از رویکرد CBT و REBT باتاکید بر مدل ABC الیس، صحبت در مورد باورهای غیر معقول، پرسش و پاسخ
۴
مرور مطالب جلسه قبل، توضیح افکار و باورهای ناکارآمد و طریقه شناسایی آن ها، توضیح در مورد اسنادهای نادرست و مرور کلی مطالب.
۵
مرور جلسه قبل، انجام ریلکسیشن به مدت ۱۵ دقیقه، توضیح درباره ریلکسیشن و نحوه آرام سازی این بار مواجهه با شرایط استرس زا و اضطراب آور
۶
مرور جلسه قبل، ، انجام ریلکسیشن به مدت ۱۵ دقیقه، توضیح مفصل تر از سطح فیزیولوژی در رویکرد SCET
۷
مرور مطالب جلسه قبل، توضیح و تأکید بر مفهوم معنا درمانی در این رویکرد، تشویق داوطلبین به یافتن معناهای زندگی
۸
مرور مطالب جلسه گذشته، بحث و گفت و گو در مورد باورهای اساسی و نقش آن ها در پیشگیری از پوچی و بی هدفی، تأکید بیشتر بر رابطه میان انسان، خدا و هستی و فلسفه آفرینش
۹
توضیح مطالب جلسه قبل، تأکید بر سلامت معنوی، نقش باورهای اساسی، دین در سلامت روان و استمرار این سلامتی، تأکید بر معنویت در زندگی زندانیان
۱۰
( زمان برگزاری ۴ هفته پس از جلسه نهم). مروری بر مطالب جلسات قبل، پرسش و پاسخ، برگزاری پس آزمون و تشکر و قدردانی
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
روش تجزیه تحلیل داده ها با توجه به شاخص های توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و شاخص استنباطی (آزمون کوواریانس) میباشد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Spss16 استفاده می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه
یافته های پژوهش به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اول یافته های توصیفی میباشد که با شاخص های توصیفی استخراج گردیده است وقسمت دوم یافته های استنباطی میباشد که بر اساس شاخص های استنباطی در تحلیل آماری مورد استخراج قرار گرفته است.
شاخص های توصیفی
جدول ۱: شاخص توصیفی مربوط به سن
متغیر
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
سن
۷۰
۳۴٫۶۰
۷٫۳۱
نمودار هیستوگرام میانگین سن در گروه آزمایش و کنترل
همان طور که در جدول شماره ۱ مشاهده می کنید میانگین سنی شرکت کنندگان در این پژوهش ۳۴٫۶۰ میباشد.
جدول ۲: شاخص توصیفی مربوط به وضعیت تحصیلات
متغیر
فراوانی
درصد
سیکل
۵۹
۸۴٫۳
دیپلم
۹
۱۲٫۹
کارشناسی
۲
۲٫۹
کل
۱۰۰
۱۰۰
نمودار هیستوگرام میانگین سطح تحصیلات در گروه آزمایش و کنترل
جدول ۲ نشان دهنده میزان تحصیلات شرکت کنندگان در این پژوهش است، ۸۴ درصد از آن ها سیکل دارند، ۱۲ درصد دیپلم و ۲ درصد مدرک کارشناسی دارند.
جدول ۳: نمرات پیش آزمون بحران هویت در دو گروه آزمایش و کنترل
گروه
گروه کنترل
گروه آزمایش
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
۵٫۸۵۸۹۹
۱۷٫۲۸۵۷
۷٫۴۱۰۵۳
۱۶٫۲۸۵۷
عصبانیت
۶٫۳۲۴۵۶
۱۷٫۰۰۰۰
۶٫۹۱۱۸۱
۱۵٫۸۵۷۱
پرخاشگری
۷٫۷۱۶۰۸
۱۵٫۱۴۲۹
۷٫۷۹۷۳۳
۱۶٫۲۸۵۷
غمگینی
۷٫۴۱۰۵۳
۱۲٫۷۱۴۳
۶٫۴۲۶۷۰
۱۳٫۱۴۲۹
اضطراب
۶٫۵۲۴۰۳
۱۵٫۲۸۵۷
۵٫۹۴۰۸۹
۱۵٫۰۰۰۰
نارضایتی
۸٫۴۱۴۱۷
۱۵٫۷۱۴۳
۸٫۵۸۷۱۷
۱۵٫۷۱۴۳
بی ارزشی
۵٫۵۲۶۸۶
۲۰٫۵۷۱۴
۶٫۸۰۴۶۰
۱۹٫۱۴۲۹
عدم اعتماد به نفس
۷٫۹۸۶۳۳
۱۷٫۴۲۸۶
۷٫۰۹۱۸۳
۱۷٫۰۰۰۰
نا امیدی
۵٫۸۰۸۵۷
۱۵٫۲۸۵۷
۵٫۶۹۹۰۳
۱۶٫۸۵۷۱
پوچی
۶٫۶۱۹۹۳
۱۶٫۰۰۰۰
۴٫۶۸۷۷۳
۱۶٫۷۱۴۳
بی هدفی
۲۷٫۴۲۲۹۲
۱۶۲٫۴۲۸۵
۲۵٫۳۵۶۲۸
۱۶۲٫۰۰۰
نمره کل بحران هویت
میانگین نمرات پیش آزمون بحران هویت در دو گروه کنترل و آزمایش به شرح زیر میباشد.
در گروه کنترل، عصبانیت ۱۷٫۲۸، پرخاشگری ۱۷٫۰۰، غمگینی ۱۵٫۱۴، اضطراب ۱۲٫۷۱، نارضایتی ۱۵٫۲۸، بی ارزشی ۱۵٫۷۱، عدم اعتماد به نفس ۲۰٫۵۷، نا امیدی ۱۷٫۴۲، پوچی ۱۵٫۲۸، بی هدفی ۱۶٫۰۰، نمره کل بحران هویت ۱۶۲٫۴۲ میباشد و در گروه آزمایش، عصبانیت ۱۶٫۲۸، پرخاشگری ۱۵٫۸۵، غمگینی ۱۶٫۲۸، اضطراب ۱۳٫۱۴، نارضایتی ۱۵٫۰۰، بی ارزشی ۱۵٫۷۱، عدم اعتماد به نفس ۱۹٫۱۴، نا امیدی ۱۷٫۰۰، پوچی ۱۶٫۸۵، بی هدفی ۱۶٫۷۱و نمره کل بحران هویت ۱۶۲٫۰۰ میباشد.
جدول شماره ۴: نمرات پس آزمون بحران هویت در دو گروه کنترل و آزمایش
گروه
گروه کنترل
گروه آزمایش
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
۷٫۱۰۰۷۲
۱۲٫۱۴۲۹
۵٫۰۸۳۳۴
۱۱٫۴۲۸۶
عصبانیت
۶٫۲۷۷۸۸
۱۱٫۰۰۰۰
۵٫۷۲۴۷۸
۱۲٫۱۴۲۹
پرخاشگری
۶٫۶۹۵۶۷
۱۵٫۸۵۷۱
۴٫۲۶۰۴۳
۸٫۷۱۴۳
غمگینی
۴٫۷۷۲۱۲
۹٫۸۵۷۱
۶٫۵۶۸۹۶
۱۲٫۲۸۵۷
اضطراب
۴٫۶۸۷۷۳
۱۱٫۷۱۴۳
۵٫۷۳۲۱۲
۱۲٫۲۸۵۷
نارضایتی
۷٫۲۵۵۸۳
۱۱٫۰۰۰۰
۳٫۸۷۲۹۸
۸٫۰۰۰۰
بی ارزشی
۶٫۱۲۲۰۱
۱۰٫۱۴۲۹
۶٫۱۰۴۸۳
۱۳٫۷۱۴۳
عدم اعتماد به نفس
۷٫۰۰۲۴۰
۱۳٫۷۱۴۳
۵٫۳۵۳۰۸
۹٫۱۴۲۹
نا امیدی
۴٫۷۵۴۴۸
۱۲٫۵۷۱۴
۴٫۵۹۷۲۲
۹٫۵۷۱۴
پوچی
۵٫۵۵۷۱۹
۱۵٫۰۰۰۰
۵٫۱۶۵۳۳
۱۰٫۷۱۴۳
بی هدفی
۲۰٫۰۰۷۳۵
۱۲۳٫۰۰۰
۱۸٫۱۹۸۲۵
۱۰۸٫۰۰۰
نمره کل بحران هویت
میانگین نمرات پس آزمون بحران هویت در دو گروه کنترل و آزمایش به شرح زیر میباشد.