یادگیری به کمک همسالان در میان متخصصان آموزش پزشکی به یک استراتژی آموزش مهم تبدیل شده است (آرتورز، ۲۰۰۷). از نقطه نظر دانش آموزان این دیدگاه یک استراتژی یادگیری مشارکتی و همکاری ارائه میدهد که مزایای متعددی دارد که از آن جمله تعامل نزدیک بین مدرس و دانش آموز یا دانشگاه و دانشجو است. این رابطه نزدیک میتواند بحث گروهی را تسهیل میکند که ممکن است به راحتی در حضور اساتید و کارکنان دانشگاه و جو تدریس رسمی اتفاق نیفتد. فعالیت آموزش به خودی خود میتواند درک مدرس را از برنامه درسی بهبود بخشد و در نتیجه فرصتی را برای افزایش تدریجی اعتماد به نفس فراهم سازد(پری، ۲۰۱۰؛ پتز، ۲۰۰۹) و آن ها را قادر سازد که مهارت های ارتباطی مورد نیازشان را برای آموزش بهتر به عنوان مربیان جدید افزایش دهند(اریکسون ، ۱۹۸۷؛ دندوینو، اسنل، وایزمن، [۵۹]۲۰۰۷؛ تن کیت، درنینگ، ۲۰۰۷). به طور برجسته گزارش شده است که هم مدرس وهم دانش آموز تا حد زیادی از برنامه های یادگیری به کمک همسالان لذت میبرند (تاپینگ، ۱۹۹۸). علاوه بر این، آن ها به راحتی میتواند تجارب یادگیری جدید شان را در چارچوب برنامه درسی یکپارچه سازند (پیتز، ۲۰۰۹؛ تاپینگ، ۱۹۹۸). شواهد نشان میدهد که دانش آموزان زمانی که باهم در یک گروه کار میکنند از یادگیری با یکدیگر لذت میبرند و برای آن ارزش قائلند و فشار روانی شان کاهش مییابد (اریکسون، ۱۹۸۷) و همچنین از طریق بحث گروهی یادگیری شان بهبود مییابد (الیوت، هیگینز[۶۰]، ۲۰۰۵؛ پار[۶۱]، ۲۰۰۲).
برای افزایش تاثیر بالقوه ارزیابی همسالان بر یادگیری، درک مکانیسم های که یادگیری را تحت تاثیر قرار میدهند و این که چگونه این مکانیسم پشتیبانی می شود بسیار مهم است.
در ارزیابی تکوینی همسالان اغلب ، قضاوت شامل نظرات کیفی علاوه بر نمرات یا به جای آن ها میباشد.
این نظرات ” بازخورد همسالان” [۶۲] نامگذاری شده است. انتظار می رود بازخورد همسالان از فرایند یادگیری از طریق بررسی عملکرد در برابر معیارها، همراه با پیشنهادات و انتقادات در نقاط قوت، نقاط ضعف ویا راهنمایی برای بهبود پشتیبانی نماید (فاچیکو، ۱۹۹۶). نارسیس(۲۰۰۸) بازخوردرا ” تمامی اطلاعات پس از عمل میباشد که به یادگیرنده ارائه میگردد واو را از یادگیری واقعی و یا عملکردش آگاه میسازد تعریف می کند. بازخورد میتواند تحت شرایط خاصی اثر مثبت در یادگیری داشته باشد. همه بازخوردها منجر به بهبود عملکرد نمی گردند(بانگت-دران،کلیک و مورگان ۱۹۹۱،کولگر و دنیسی ۱۹۹۶)گیبس و سیمپسون (۲۰۰۴) چندین شرایط را توصیف کردند که تحت آن بازخورد تاثیر مثبتی بریادگیری دارد بازخورد باید (الف) دارای فرکانس کافی وهمراه با جزئیات باشد؛ (ب) بر عملکرد دانش آموزان در حین یادگیری متمرکز باشد و در مورد اقدامات تحت کنترل دانش آموزان باشد نه بر خود دانش آموزان و ویژگی های شخصیتی آنان؛ (ج) به موقع باشدوتوسط دانش آموزان و دانشجویان زمانی که هنوز مهم است دریافت شود؛ (د) متناسب با هدف ومعیارهای آن باشد؛ (ه) در ارتباط بافهم دانش آموزان از یادگیری، دانش، و از گفتمان از نظم و انضباط باشد. (و) مرتبط باشد(ی)پس از عمل باشد.
برای بیش از پنجاه سال، ارزیابی همسالان برای کمک به یادگیری دانش آموز و دانشجو به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است (اسلجمنس، برند ومرینبر[۶۳]، ۲۰۰۲) .در ارزیابی همسالان افراد مقدار، سطح، ارزش، کیفیت، و یا موفقیت یادگیری یا به طور کلی پیامد های همسالان خود را با وضعیت مشابه در نظر می گیرند (تاپینگ، ۱۹۹۸؛ تاپینگ، اسمیت، سوانسون، و الیوت، ۲۰۰۰). در حقیقت ارزیابی همتایان فرایندی است که به موجب آن دانش آموزان و دانشجویان کار همسالان خود را مورد سنجش قرار میدهند (تاپینگ،۲۰۰۹). هدف اصلی از ارزیابی همسالان ارائه یک نمره نهایی نیست، هدف افزایش کیفیت فرایند یادگیری است(دچی وسگار،۱۹۹۹). بنابرین ارزیابی همسالان، یک ابزار برای افزایش مشارکت دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس میباشد (جیلن،۲۰۰۷). ارزیابی همسالان بر فرایند یادگیری تاثیر می گذارد (مک میلان، ۲۰۰۷).و دانش آموزان و دانشجویان را به قبول مسئولیت برای یادگیریشان تشویق می نماید(جیمز و همکاران، ۲۰۰۷).
۲-۲-۳-۴- پشتیبانی و مشارکت خانواده
پژوهشگران خانواده توافق دارند که وظیفه اصلی خانواده حمایت از یادگیری در میان اعضای آن است.خانواده در جامعه پذیری[۶۴]، فرهنگ پذیری[۶۵]، آموزش ،روند پرورش کودکان و انتقال اطلاعات در میان تمام اعضای خانواده نقش دارد (لیچتر، ۱۹۷۸؛ لیتچر و همکاران، ۱۹۸۹). در واقع، برخی از محققان تا آنجا پیش رفتهاند که میگویند یادگیری در خانواده احتمالا یکی از مهم ترین تجارب آموزشی میباشد.
وضعیت اجتماعی _ اقتصادی[۶۶] خانواده یک متغیر زمینه ای خاص است که تصویری از ساختار اجتماعی جامعه را نشان میدهد. برای وضعیت اجتماعی _ اقتصادی تعاریف متعددی بیان شده است،اما زمانی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی سخن به میان میآید،تمایل فکرکردن به پول و تحصیل به وجود میآید.
در مطالعات متغیرهایی همچون درامد خانواده،سطح تحصیلات پدر و مادر، اشتغال پدر و مادر و جنسیت،تعداد سن فرزندان به عنوان وضعیت اجتماعی _ اقتصادی در نظر گرفته می شود(باری،۲۰۰۶).
در مطالعه تیلور (۱۹۸۶) خانواده ها در مورد آنچه که از تجربیات قبلی میدانستند، بحث می نمودند.تیلور مشاهده کرد که این بحث برای پدر و مادر فرصتی را برای تقویت تجارب گذشته فراهم میکند وسبب می شود که اعضای خانواده تجارب کسب کرده خود را با یکدیگر تقسیم نمایند. نقش دانش قبلی یک متغیر مهم در تجزیه و تحلیل رفتار افراد و یادگیری شان میباشد.شاتل و همکاران (۱۹۶۸) مشاهده کردند که افرادی که با دانش بیشتری وارد یک گالری نمایشگاه می شدند تمایل بیشتر به کسب اطلاعات و یادگیری داشتند نسبت به افراد با دانش قبلی کمتری را داشتند. این یافته ها توسط روانشناسان مورد حمایت قرار گرفته است که ادعا میکنند یکی از مهم ترین متغیرها برای یادگیرنده در یک شرایط یادگیری دانش قبلی او بالاخص دانش کسب شده اش در محیط خانواده میباشد (آزوبل،۱۹۶۳؛ برنسفورد[۶۷]،۱۹۶۸، ؛ گیگن[۶۸]، ۱۹۷۳؛ ویتراک[۶۹]، ۱۹۷۹) .
۲-۲-۳-۵- امکانات یادگیری