در این فصل به بیان فرایند پژوهش؛ روشپژوهش؛ جامعهآماری، نمونه، روش نمونهگیری و حجمنمونه؛ متغیرها و مدلپژوهش؛ روش گردآوری اطلاعات؛ ابزارگردآوری اطلاعات (روایی و پایایی پرسشنامه ها)؛ روش تجزیهوتحلیل اطلاعات و در نهایت قلمرو پژوهش میپردازیم.
۳-۲. فرایند پژوهش
در این پژوهش ابتدا منابع مرتبط درباره موضوع پژوهش از طریق کتابخانه و اینترنت گردآوری شد و پس از مرور تحقیقات مرتبط پیشینِ داخلی و خارجی؛ جامعهآماری مناسب با موضوع پژوهش انتخاب و از درون آن، حجم نمونه مناسب انتخاب شد. آنگاه روش پژوهش با توجه به هدف و روش گردآوری داده های آن تعیین شد، سپس با گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، زمینه برای تجزیهوتحلیل داده ها مهیا گشت. در مرحله بعد، تجزیه و تحلیل داده ها باعث حصول یافته های پژوهش گشت و در نهایت نیز نتیجهگیری پژوهش با بهره گرفتن از مقایسه یافتهها با مطالعات پیشین بیان شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۳. روش تحقیق
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی همبستگی و از جهت رابطه میان سازه ها از نوع علی است. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافتههایش برای حل مسأله خاص یک سازمان انجام میشود، چنین پژوهشی کاربردی میباشد (داناییفرد، الوانی و آذر،۱۳۸۹،ص۳۲).
در تحقیقاتتوصیفی[۱۱۹]، آنچه هست یا وضعیت موجود پدیده ها مورد بررسی قرار میگیرد و محقق به توصیف دقیق فعالیتها، اشیاء، فرایندها و اشخاص بدون هیچگونه دخالت یا استنتاجذهنی میپردازد (حسنزاده،۱۳۸۷،ص۱۴۲) . تحقیقاتهمبستگی[۱۲۰]، نیز شامل کلیه تحقیقاتی است که رابطه بین دو متغیر را در یک جامعه توصیف میکند. شاخص آماری که میزان و حدود رابطه بین متغیرها را نشان میدهد ضریب همبستگی[۱۲۱] نامیده میشود. هنگامیکه افزایش در یک متغیر با افزایش در متغیر دیگر، یا کاهش یک متغیر با کاهش متغیر دیگر همراه باشد، همبستگی بین دو متغیر مثبت و مستقیم است و چنانچه افزایش در یک متغیر با کاهش در متغیر دیگر همراه باشد همبستگی بین دو متغیر، منفی و معکوس است (دلاور،۱۳۹۰الف، ص۱۷۰).
از آنجایی که در این پژوهش یک رابطه علت و معلولی بررسی می شود، روش تحقیق از نظر رابطه بین متغیرها از نوع علی میباشد که برای بررسی همه جانبه مدل مفهومی تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری[۱۲۲] استفاده شده است. این مدل بهترین ابزار برای تحلیل تحقیقاتی است که در آنها متغیرهای آشکار دارای خطای اندازه گیری هستند و همچنین روابط بین متغیرها پیچیده است.
بنابراین در مجموع از آنجایی که در این پژوهش بدنبال شناسایی و کاربرد نتایج یافتهها در بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در شعب بانک سپه استان مرکزی هستیم، تحقیق برمبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی-همبستگی، از لحاظ نوع داده های گردآوری شده از نوع کمی و در نهایت بر مبنای رابطه بین متغیرهای تحقیق از نوع علی میباشد.
۳-۴. جامعه آماری
جامعه آماری، عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۹۰،ص۱۴۸). همچنین جامعه مجموعهای از اعضای حقیقی یا فرضی است که نتایج پژوهش به آن انتقال داده میشود (دلاور،۱۳۹۰ب، ص۸۹). جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان شعب استان مرکزی بانک سپه است که با توجه به تعداد ۳۶ شعبه، کارکنان آن در سال ۱۳۹۲ برابر ۳۱۶ نفر میباشند.
۳-۵. نمونه، روش نمونهگیری و حجم نمونه
نمونه، گروهی از اعضای یک جامعه تعریف شده است که اطلاعات مورد نیاز پژوهش به کمک آن حاصل میشود. باید توجه داشت که اندازه نمونه به ماهیت پژوهش، ابزار اندازه گیری بکار برده شده و ویژگی جامعه مورد نظر بستگی دارد (همان منبع). روش نمونه گیری این پژوهش، تصادفی طبقهای است. در این روش ابتدا جامعه را طبقهبندی نموده و سپس نمونهای تصادفی از هر طبقه انتخاب میشود.
در روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، واحدهای جامعه مورد مطالعه در طبقههایی که از نظر صفت متغیر همگنتر هستند، گروهبندی میشوند تا تغییرات آنها درون گروه ها کمتر شود، سپس از هر یک از طبقهها تعدادی نمونه به صورت تصادفی انتخاب میشود. معمولاً برای طبقهبندی واحدهای جامعه، متغیری بعنوان ملاک در نظر گرفته میشود که با صفت متغیر مورد مطالعه همبستگی داشته باشد (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰، ص۱۸۴).
یکی از دلایل استفاده از این روش در پژوهش حاضر این است که می توان اطمینان حاصل کرد نمونه هایی با عناصر کافی از هر طبقه انتخاب شده است . یکی دیگر از دلائل استفاده از این روش به دست آوردن تخمینهای بهتری برای پارامترهای جامعه است. زیرا اگر اختلاف عناصر بین طبقات بیشتر از اختلاف عناصر در داخل هر طبقه باشد، روش نمونه گیری طبقه بندی شده نتایج دقیق تری را نسبت به روش نمونه گیری تصادفی ساده ارائه می کند. به این ترتیب در پژوهش حاضر، شهرهای استان مرکزی به عنوان طبقهها انتخاب گشته و از هر طبقه (شهر) با احتساب تعداد شعب بانک سپه موجود در آن شهر، شعبی انتخاب میشوند که در آن شعب به صورت تصادفی کارکنانی برای نظرسنجی انتخاب میگردند.
در این پژوهش همچنین حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران به قرار زیر محاسبه گشت:
n=
مفروضات فرمول کوکران در زیر آمده است:
P=q=50% (بر اساس روش احتمالی)؛ z آماره استاندارد توزیع نرمال است که در سطح اطمینان ۹۵% برابر با ۱.۹۶ است؛ d حداکثر خطای مجاز میباشد که برابر با ۵% در نظر گرفته شده است و N نیز تعداد جامعه آماری (۳۱۶) است. بنابراین حجم نمونه آماری (n) براساس فرمولکوکران تعداد نمونه، ۱۷۴ نفر محاسبه شد. البته برای کسب اطمینان از حصول نتایج دقیقتر، تعداد ۱۹۰ پرسشنامه توزیع گشت که در نهایت ۱۶۸ پرسشنامهی تکمیل شده جمع آوری گشت (نرخ پاسخ دهی ۸۸%).
۳-۶. متغیرهای تحقیق
در انجام هر تحقیق، به منظور پاسخ به سؤالات تحقیق و یا آزمودن فرضیه ها، تشخیص متغیرها امری ضروری است. در این تحقیق دو متغیر فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی مورد مطالعه قرارگرفته است و با توجه به نوع تحقیق، یعنی همبستگی و روابط میان متغیرها و مدل مفهومی پژوهش که در شکل ۷-۲ مشهود است، کارآفرینی سازمانی متغیر پیشبین و فرهنگ سازمانی متغیر ملاک میباشد.
۳-۷. روش گردآوری دادهها (اطلاعات)
یکی از اصلیترین بخشهای هر پژوهش، جمع آوری اطلاعات (داده ها) است. چنانچه این کار به شکل منظم و صحیح صورت پذیرد، کار تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. اطلاعات و داده های مورد نیاز این پژوهش به دو روش کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده است. در بخش مطالعاتکتابخانهای، اطلاعات مربوط به مبانی نظری پژوهش از کتب، نشریاتتخصصی، پایاننامههای دانشگاهی و سایتهای معتبر استخراج شد و در بخش میدانی نیز از پرسشنامه هایی که از مطالعه مبانی مرتبط پیشین تهیه شده است، استفاده شد.
۳-۸. ابزار گردآوری دادهها (اطلاعات)
ابزار گرداوری داده در این پژوهش پرسشنامه میباشد. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعهای از سؤالها است که پاسخدهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه میدهد. از طریق سؤالهای پرسشنامه میتوان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی او پی برد و به آنچه درحال حاضر انجام میدهد، آگاهی یافت (سرمد و همکاران،۱۳۹۰،ص۱۴۱). پرسشنامه پژوهش حاوی ۳ بخش کلی است که بخش اول مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی اعضای نمونه آماری شامل سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت میباشد. دو بخش دیگر مربوط به دو سازهی اصلی پژوهش شامل فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی است. به این ترتیب بخش دوم پرسشنامه از ۶۰ سوال برای سنجش فرهنگ سازمانی تشکیل شده که از پرسشنامه استاندارد دنیسون (۲۰۰۰) برای تهیه آن استفاده شده است، تشکیل شده است. این پرسشنامه به سنجش ابعاد درگیر شدن در کار، پایداری، سازگاری و مأموریت می پردازد. همینطور بخش سوم پرسشنامه نیز مربوط به کارآفرینی سازمانی است که از پرسشنامه استاندارد بارینگر و بلودُرن (۱۹۹۹) گرفته شده است. این بخش دارای ۹ سوال میباشد که به ترتیب ۳ سوال مربوط به نوآوری، ۳ سوال مربوط به ریسکپذیری و درنهایت ۳ سوال مختص پیشگامی است. شایان ذکر است مقیاس اندازه گیری پرسشنامه های فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملاً مخالفم و همچنین بسیار زیاد، زیاد، تا حدی، کم و بسیار کم) میباشد. برای دستیابی به اطلاعات مربوط به سؤالات تحقیق و نتیجتاً تأیید یا رد فرضیه ها از پرسشنامهای استفاده خواهد شد که جزئیات مربوط به ابعاد و سؤالات هر یک از پرسشنامه ها در جدول ۳-۱ آمده است:
جدول ۳-۱. سوالات و ابعاد هر یک از پرسشنامه ها
سازه
مؤلفه
ابعاد
شماره سؤالات
فرهنگ
سازمانی
۱ تا ۱۷ مشارکت (درگیر شدن در کار)
توسعه ظرفیت
۱-۵
گرایش تیمی
۶-۹
توانمندسازی
۱۰-۱۷
۱۸ تا ۳۱