۲-۱۲-۲- انواع خرده فروشی
خرده فروشی دارای گونه های بسیار زیاد است و شکلهای جدیدی هم به وجود می آیند. در زمان کنونی خرده فروشی ها به صورت فروشگاهی و خرده فروشی های بدون فروشگاه وجود دارند. (فروزنده، ۱۳۸۱ )
بسیاری از موسسات از جمله تولیدکنندگان عمده فروشان و خرده فروشان به خرده فروشی اشتغال دارند ولی خرده فروشی عمدتا توسط خرده فروشان انجام می شود.
اگرچه قسمت اعظم خرده فروشی در فروشگاه های خرده فروشی است اما در سالهای اخیر خرده فروشی غیر فروشگاهی نظیر فروش پستی، تلفنی، خانه به خانه، ماشین های فروش اتوماتیک و ابزار و وسایل الکترونیکی رشد بسیار قابل توجهی داشته است. خرده فروشی فروشگاهی به دلیل اینکه قسمت اعظم خرده فروشی را تشکیل می دهد اول مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن به بررسی خرده فروشی غیر فروشگاهی پرداخته خواهد شد.
۲-۱۲-۲-۱- خرده فروشی فروشگاهی:
فروشگاه های خرده فروشی اشکال و اندازه های متفاوتی دارند و بطور دائم انواع جدید خرده فروشی نیز در حال ظهور است. فروشگاه های خرده فروشی را می توان بر حسب یک یا چند مشخصه طبقه بندی کرد. از جمله: سطح خدمات ارائه شده توسط فروشگاه، نوع کالایی که در فروشگاه برای فروش عرضه می شود، سطح نسبی قیمت های فروش، نحوه کنترل مجاری فروشی و نحوه گردهمائی های آنان.جدول ۲-۴ این طبقه بندی ها را با خرده فروشی های مربوطه نشان می دهد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
سطح خدمات
کالایی که میفروشند
قیمتهای فروش
کنترل مجاری فروش
نحوه گردهمایی فروشگاه
سلف سرویس
فروشگاه های اختصاصی
فروشگاههای تخفیف دار
زنجیرههای مشارکتی
منطقه تجاری مرکزی
خدمات محدود
فروشگاه های بزرگ
سوپرمارکتها
خرده فروشان زیر قیمت
نمایشگاه فروش باکاتالوگ
تعاونی خرده فروشی و زنجیره داوطلبانه
مراکز خرید منطقهای
مراکز خرید ناحیهای
خدمات کامل
فروشگاههای راحت
سوپراستورها
فروشگاههای ترکیبی
وفوق بازارها
مراکز خدماتی
تعاونیهای مصرف
مؤسسات امتیازی
شرکتهای ترکیبی تجاری
مراکز خرید محلی
جدول ۲-۴ انواع خرده فروشی فروشگاهی
۲-۱۲-۲-۱-۱- خرده فروشی بر اساس سطح خدمات:
کالاها از نظر خدمات مورد نیاز با هم فرق می کنند. مشتریان نیز از نظر اهمیتی که برای خدمات قائل می شوند با هم تفاوت دارند. در اینجا سه سطح خدمات شامل سلف سرویس، خدمات محدود و خدمات کامل همراه با خرده فروشانی که این گونه خدمات را ارئه می دهند، مورد بررسی قرار می گیرد. خرده فروشی سلف سرویس در طول دهه ۱۹۳۰ در امریکا رشد سریعی داشته است. در خرده فروشی سلف سرویس وظیفه جستجو، مقایسه و انتخاب بر عهده مشتریان است. این شیوه امروزه در بسیاری از خرده فروشی ها مورد استفاده قرار می گیرد.