جدول ۴- ۱۲: تعریف عملیاتی متغیر روابط برونگروهی
ردیف
مؤلفهها
۱
تعداد همسایههای غیربومی
۲
تعداد دوستان صمیمی غیربومی
۳
تعداد همکاران غیربومی
۴
تعداد فامیل و آشنایان غیربومی
۵
وقتیکه فرد صرف دیدن یا شنیدن برنامههای غیربومی میکند.
۶
وقتیکه فرد صرف مطالعهی کتاب و نشریات غیربومی میکند.
۴-۶-۲-۴- دلهرهی منزلت درونگروهی و برونگروهی
۴-۶-۲-۴-۱- تعریف نظری
در ابتدا برای اینکه بتوانیم تعریف دقیقی از دلهرهی منزلت ارائه دهیم، لازم است که عنوان کنیم که منظور ما از منزلت چیست؟ برای این موضوع، کار خود را از تعریف وبر از گروه های منزلتی و منزلت آغاز میکنیم. وبر اولاً گروه های منزلتی را معمولاً گروه های اجتماعی میدانست که با سبکهای شایسته زندگی و احترام اجتماعیای که دیگران برایشان قائل شدهاند، به همدیگر وابستگی پیدا میکنند. یک گروه منزلتی تنها زمانی میتواند وجود داشته باشد که دیگران برای اعضاء آن گروه حیثیت یا فروپایگی قائل شوند و بدینسان آنها را از بقیهی کنشگران اجتماعی متمایز سازند (کوزر و روزنبرگ، ۱۳۷۶: ۳۱۴). وبر اظهار میدارد که گروه های قومی بهویژه به اعضای خود احترام اجتماعی میدهند که در سلسلهمراتب وسیعتر برای آنها امکان ندارد و این منبع احترام برای هرکسی در گروه آزاد است، اضافه کردن این مطلب برای حمایت از ادعای وبر ارزشمند است که در درون سلسلهمراتب وسیعتر اجتماعی غالباً در میان پایینترین قشرهای گروه مسلط قومی است که میتوانیم افراطیترین ضدیت را با گروه های زیردست بیابیم – اینجا قومیت به تنها مدعای منزلت تبدیل میگردد و بنابراین اهمیت حیاتی مییابند و در هر فرصتی تقویت میگردد (همان، ۲۲۸). وبر واژه منزلت را راجع به پرستیژ یا افتخار گروهی یا فردی به کار میبرد. بلاو (۱۹۶۴) نیز این واژه را راجع به خواست کنشگران جهت احترام و موردتوجه قرار گرفتن در روابطشان با دیگران به کار میبرد و کسب منزلت را یکی از موضوعات حائز اهمیت در مطالعات گروه میداند (استوارت[۷۹]، ۲۰۰۳: ۳). چلبی نیز درعینحالی که منزلت را مفهومی فرار میداند، اما معتقد است که منزلت در روابط اجتماعی و نظام قشربندی نقشی اساسی ایفا مینماید. چلبی منزلت را با مفاهیمی نظیر شهرت، اعتبار، حیثیت، نفوذ، تائید اجتماعی، عزت و احترام همخانواده میداند. چلبی منزلت یا پرستیژ را با مقولهی پول اجتماعی یکی میداند که با تعهد اجتماعی رابطه مستقیم دارد. او بیان میکند که در فرایند تعامل اجتماعی هرگاه کنشگر «الف» برای کنشگر «ب» به هر دلیلی نوعی قائل باشد، این درواقع به معنای اعطای احترام و عزت است. از جانب «الف» به «ب»، طوری که کنشگر «الف» نسبت به «ب» بهصورت انتشاری بالقوه مدیون و متعهد است. در عوض کنشگر «ب» در قبال «الف» بهصورت انتشاری بالقوه بستانکار است و این بعد گرایشی منزلت است که ایجاد نوعی احساس تعهد میکند. بعد رفتاری آن زمان ظاهر میشود که این گرایش با بعد احساس تعهد در روابط اجتماعی بهانحاءمختلف جلوهی رفتاری به خود گیرد، یعنی ادای احترام (چلبی، ۱۳۹۱: ۱۸۸).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۶-۲-۴-۲- تعریف عملیاتی
بر این اساس تعریف منزلت را به معنای وبری آن یعنی پرستیژ، احترام و افتخار گروهی یا فردی (در این تحقیق فردی) به کار میبریم. بر این اساس دلهرهی منزلت گردشگران و بومیان به این معناست که فرد نگران منزلت (عزت و احترام) خود در اجتماع است. دلهرهی منزلت درونگروهی به این معناست که چقدر فرد نگران احترام و منزلت خود در میان مردم همزبان و فرهنگ خود هست و منزلت برون گروهی بدین معناست که فرد چقدر نگران منزلت خود در میان مردم غیرهم زبان و غیرفرهنگ خود است. در جدول ذیل گویه های بکار رفته جهت سنجش منزلت درونگروهی و برونگروهی را آوردهایم.
جدول ۴- ۱۳: تعریف عملیاتی متغیر دلهرهی منزلت درونگروهی
ردیف
گویه ها
۱
از جایگاه و احترام اجتماعی که در میان دوستان و آشنایان همزبان و هم فرهنگ دارم، نگران هستم.
۲
خیلی اوقات به این فکر میکنم که چگونه میتوانم در میان دوستان و آشنایان همزبان و هم فرهنگ از احترام بیشتری برخوردار شوم.
۳
برایم خیلی مهم است که مردم همزبان و هم فرهنگم، چقدر برای من احترام قائل هستند