۴-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در تحقیق حاضر از نرم افزارSPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. برای ارائه یافته ها نیز، از دو نوع آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.در سطح آمار توصیفی از شاخص های مرکزی و پراکندگی و در سطح آمار استنباطی از تحلیل واریانس چند متغیری[۸۲] استفاده شد.
فصل چهارم
نتایج و تجزیه و تحلیل
داده ها
۱-۴ یافته های توصیفی
آماره های توصیفی به تفکیک گروه ها در جدول ۱-۴ نمایش داده شده است.
جدول ۱-۴: آماره های توصیفی متغیر جنسیت برحسب گروه ها
گروه
فراوانی
فرا.وانی
درصد
بی سرپرست
۶۰
۵۰
۵۰
عادی
۶۰
۵۰
۵۰
کل
۱۲۰
۱۰۰
۱۰۰
همان طور که در جدول ۱-۴ نمایش داده شده است، توزیع فراوانی افراد بر حسب جنسیت، در جدول۲-۴ نمایش داده شده است.
جدول ۲-۴: توزیع فراوانی افراد بر حسب جنسیت در گروه ها
متغیر
گروه ها
فراوانی
درصد
جنسیت
مرد
۶۰
۵۰
زن
۶۰
۵۰
کل
۱۲۰
۱۰۰
همان طور که در جدول ۲-۴ نمایش داده شده است، توزیع جنسیت برابر است
. در ادامه به توصیف آماره های توصیفی هر یک از متغیر ها در جدول های ۳-۴، ۴-۴، و ۵-۴ پرداخته شد.
جدول ۳-۴: آماره های توصیفی اختلالات رفتاری به تفکیک گروه ها
گروه ها
بی سر پرست
عادی
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
اضطراب/ افسردگی
۸۲/۱۱
۸۴/۴
۴۶/۹
۹۹/۳
گوشه گیری/ افسردگی
۲۱/۷
۷۶/۳
۴۵/۴
۵۲/۲
شکایات جسمانی
۲۶/۳
۰۴/۲
۸۰/۲
۶۹/۱
مشکلات اجتماعی
۵۱/۸
۵۲/۵
۶۱/۵
۵۲/۳
مشکلات تفکر
۰۶/۱۱
۰۷/۵
۸۸/۹
۲۵/۶
مشکلات توجه
۳۶/۲۲
۲۴/۸
۷۸/۱۷
۴۷/۷
قانون شکنی
۸۵/۹
۳۵/۵
۸۱/۷
۴۶/۳
پرخاشگری
۱۱/۱۵
۷۷/۶
۳۸/۱۱
۲۱/۶
همان طور که در جدول ۳-۴ مشاهده می شود، میانگین نمرات اختلالات رفتاری در دانش اموزان بی سر پرست بیشتر از سایردانش اموزان عادی است.
آماره های توصیفی عزت نفس و رضایت از زندگی به تفکیک گروه ها در جدول ۴-۴ ارائه شده است.
جدول ۴-۴: آماره های توصیفی عزت نفس و رضایت از زندگی به تفکیک گروه ها
گروه ها
بی سر پرست
عادی
گروه ها
بی سر پرست
عادی
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین
انحراف استاندارد
عزت نفس
۷/۳۱
۲۹/۲
۴۰/۸
۸۶/۱
رضایت از زندگی
۴۱/۱۷
۷۵/۶
۵۶/۲۳
۵۷/۶
با توجه به اطلاعات نمایش داده شده در جدول ۴-۴، میانگین نمرات عزت نفس و رضایت از زندگی در گروه عادی در مقایسه با گروه دیگر بیشتر است.
۲-۴ یافته های استنباطی
در این قسمت فرضیه های پژوهش بر حسب نتایج آزمون های آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. پیش از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری باید یکسری از مفروضه های این آزمون مورد بررسی قرار گیرند. به منظور بررسی پیش فرض های تحلیل واریانس چند متغیری از آزمون های ام. باکس[۸۳]، جهت بررسی یکسانی ماتریس واریانس متغیرها در بین گروه ها و همچنین آزمون لون[۸۴]جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیرها در بین گروه ها استفاده شد. پس از بررسی پیش فرض ها نتایج تحلیل واریانس چند متغیری به منظور مقایسه ی میانگین نمرات متغیرها در بین دانش آموزان بی سر پرست و عادی ارائه گردید. نتایج آزمون ام باکس معنادار بود. آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیرها در بین گروه ها در جدول ۶-۴ ارائه شده است.
جدول ۵-۴: آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیرها در بین گروه ها
سطح معناداری
درجه آزادی ۲
درجه آزادی ۱
آماره ی F
متغیر
۱۵۲/۰
۱۱۸
۱
۰۸/۲
اضطراب/ افسردگی
۰۷۵/۰
۱۱۸
۱
۲۲/۳
گوشه گیری/ افسردگی
۴۰۲/۰
۱۱۸
۱
۷۰۷/۰
شکایات جسمانی
۰۵۶/۰
۱۱۸
۱
۱۶/۵
مشکلات اجتماعی
۴۹۸/۰
۱۱۸
۱
۴۶۳/۰
مشکلات تفکر
۰۶۰/۰
۱۱۸
۱
۶۸/۳
مشکلات توجه
۰۹۸/۰
۱۱۸
۱
۷۹/۲
قانون شکنی
۱۹۳/۰
۱۱۸
۱
۷۱/۱
پرخاشگری
با توجه به اطلاعات جدول ۵-۴، سطح معناداری آماره ی F در اختلالات رفتاری بزرگتر از ۰۵/۰ است در نتیجه فرض همسانی واریانس خطای متغیرها در بین گروه ها برقرار است. با توجه به نتایج آزمون ام باکس و لون استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری مجاز است.