نتایج تحقیق نشان میدهد که بین این هر سه متغیر رابطه ی مثبت وجود دارد و جالب آن که بین موقعیت زنان و کیفیت زندگی، حتی پس از کنترل آماری متغیر سطح توسعه اقتصادی، رابطه های قوی و مثبت مشاهده می شود.این تحقیق، از چشم انداز نظری ای صورت گرفته که بر اساس آن نمی توان توسعه را صرفًا برحسب تولید سرانه ی ناخالص ملی تعریف کرد، بلکه نیازهای اجتماعی و کیفیت زندگی یعنی پیامدهای مفروض توسعه را نیز باید وارد تحلیل نمود.
در مجموع، محققان نتیجه می گیرند که راهبردها و مسیرهای توسعه در بسیاری از کشورها زنان را به حاشیه رانده است؛ که این نه فقط به حال زنان مضر است، بلکه توانایی آن کشورها را در برگردان رشد و گذار اقتصادی به پیامدها و نتایج اجتماعی مطلوب تضعیف میکند.
این در حالی است که به عقیده محققان، موقعیت زنان در کشورهای در حال توسعه عامل مهمی در برگردان توسعه اقتصادی به نتایج و پیامدهای اجتماعی مطلوب است؛ که بدین وسیله تأکید بیشتر بر امور زنان در برنامه های توسعه توجیه میگردد (کلارک وکلارک،۲۰۰۴).
پاتریک و همکاران (۲۰۰۲)، با ارائه مدلی نظری، سعی در ساخت و اعتبار یابی مقیاسی درخصوص سنجش کیفیت زندگی جوانان دارند . آن ها در تحقیق خود به متغیرهایی چون سن، جنس و نژاد دقت داشته اند. در نهایت آن ها به طراحی ابزاری شامل ۲۱ ماده اقدام نمودند که به سنجش کیفیت زندگی نسبت به خود، روابط فردی، محیط زندگی و احساس عمومی کیفیت می پردازد.
در یک پژوهش کیفی، زنان سوئدی داشتن شغل با درآمد مناسب را عامل رفاه و سلامت زنان در سنین بعدی و حتی دوره سالخوردگی ذکر کردهاند (آنیک، ۲۰۰۷)، در یک مطالعه همبستگی بر وضعیت سلامت مادران روشن شد که تحصیلات کمتر با افزایش میزان مرگ و میر، فقر، بیکاری، مسکن نامناسب و رفتارهای نامطلوب بهداشتی همراه بوده است (فرتزلا، ۲۰۰۷).
-
- ذیلا با عنایت به هدف اصلی که همان بررسی میزان تاثیر مؤلفه های سلامت روانی و جسمانی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم در دهه منتهی سال ۱۳۹۲ میباشد واهداف فرعی تعریف شده که همان:
-
- بررسی میزان تاثیر عملکرد جسمی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
-
- بررسی میزان تاثیر مشکلات جسمی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
-
- بررسی میزان تاثیر درد جسمی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
-
- بررسی میزان تاثیر سلامت عمومی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
-
- بررسی میزان تاثیر نشاط بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
-
- بررسی میزان تاثیر عملکرد اجتماعی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
-
- بررسی میزان تاثیر مشکلات روحی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری قم
- بررسی میزان تاثیر سلامت روانی بر کیفیت زندگی بازنشستگان کارگری شهرداری
۱- مقدمه
دانش و معرفت بشر، حاصل تلاش کاوشگرانهای است که در طی قرنهای متمادی صورت گرفته است و از طریق تعمیم و انتقال به نسلهای بعدی و افزوده شدن به آن به صورت کنونی درآمده است. در این راه برای دانستن و کسب آگاهی و معلومات، روشها و ابزارهای متناسبی لازم است که بشر در حرکت کاوشگرانه خود به ابداع و استخدام آن ها اقدام کردهاست تا بتواند جهان را آنطور که هست بشناسد و از آن صورتی که برایش مؤثر و مفید باشد، استفاده کند. از آنجا که همه انسانها برای یافتن پاسخ سوالها و حل مشکلات خود، ناچار به کاوش هستند، میتوان گفت که همه مشغول تحقیق هستند. ولی اکثر افراد تشریفات و آداب یک تحقیق علمی و اساسی را رعایت نمیکنند (حافظ نیا، ١٣٨٢).
امروزه علم کوششی است آگاهانه، منظم و در عین حال نهادی و سازمان یافته، تا اینکه به حل یک مسئله یا دشواری ذهنی یا عملی نائل آییم (خاکی، ١٣٧٨).
برای اینکه بتوان نتایج درستی از یک پژوهش به دست آورد که قابل تعمیم نیز باشد لازم است از یک روش علمی مناسب و متناسب با موضوع استفاده شود، تا با هزینه کمتر، سرعت و دقت بیشتر نتیجه مطلوب حاصل آید. انتخاب روش انجام تحقیق، بستگی به هدفها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرائی آن دارد. بنابرین هنگامی میتوان در مورد روش انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدفها و نیز وسعت دامنه آن مشخص شده باشد، تا بتوان هر چه دقیق تر، آسانتر سریعتر و ارزانتر دستیابی به پاسخ های تحقیق مورد نظر اقدام کرد (تاجداری، ١٣۶٩).
در این فصل به بیان روش پژوهش، جامعه آماری، نمونه، روش نمونه گیری و حجم نمونه، فرضیههای پژوهش، روش گردآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات و روایی و پایایی آن، روش های تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته میشود.
۲_ روش تحقیق
مراد از انتخاب شیوه تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه سریعتر، آسانتر، دقیقتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند ( نادری؛ نراقی، ۱۳۷۶).
انتخاب روش تحقیق مناسب در یک پژوهش اجتماعی به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از این روشها استفاده از پیمایش برای اهداف توصیفی، تبیینی و اکتشافی است، چرا که در این نوع روش تحقیق میتوان اقدام به جمع آوری داده های اصلی برای توصیف جمعیتهای بزرگ نمود که به آسانی قابل مشاهده مستقیم نیستند (ببی، ۱۳۸۱).
پیمایش روش تحقیقی است که در آن از گروههای معینی خواسته میشود به تعدادی پرسش مشخص که برای همه افراد یکسان است پاسخ دهند، این پاسخها مجموعه اطلاعات تحقیق را تشکیل میدهند ( بیکر، ۱۳۷۷).