بر اساس بررسی ادبیات موجود در زمینهی کارآفرینی مبتنی بر فا، سیاستگذاری، توسعهی فناوری اطلاعات، مدلها و شاخصهای توسعهی فا، مدل توسعهی کارآفرینی و جمعبندی هر یک به تفکیک و با کنار هم گذاشتن موارد یافت شده مدل مفهومی اولیهی زیر حاصل شد.
ویژگیهای کارآفرین
نوآوری
ریسکپذیری
فرصتطلبی
تاثیر سیاستهای مناسب بر توسعهی فناوری اطلاعات
تاثیر توسعهی فناوری اطلاعات بر توسعهی کارآفرینی
تاثیر (بازخورد) توسعهی کارآفرینی بر سیاستهای مناسب
شکل ۲‑۷– مدل مفهومی اولیهی بر مبنای ادبیات موضوع
قلمرو مکانی تحقیق
کشور ایران
فصل سوم:
روششناسی تحقیق
مقدمه
هر اندیشه علمی مبتنی بر متدلوژی معینی است. متدلوژی عبارت از شناخت نظاممند راهها و رویههای انجام کار درست است. بنابراین متدلوژی تحقیق ملاکهایی برای شناخت کارهای درست در اختیار محقیق قرار میدهد. روش انجام این تحقیق به صورت آمیخته یا ترکیبی (کمی و کیفی) است. با توجه به این که تحقیقات کارآفرینی مبتنی بر زمینه[۶] است، روشهای تحقیق در این حوزه فکری بیشتر سمت و سویی کیفی و حتی فراتر از آن روشهای ترکیبی را به خود اختصاص دادهاند. روشهای ترکیبی به این دلیل که اغلب پژوهشهای کارآفرینی از ترکیب چند موضوع مرتبط با حوزههای علمی مختلف شکل مییابد بهترین راهکار برای بررسی و واکاوی در آنها است. از این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها روش تحقیق آمیخته است. بخش کیفی آن به صورت مطالعهی تطبیقی و مصاحبه و بخش کمی به صورت تهیهی پرسشنامه و تحلیل آن است.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
روش تحقیق
اصولا پژوهشهای ترکیبی یا آمیخته، پژوهشهایی هستند که با بهره گرفتن از ترکیب دو مجموعه تحقیق کمی و کیفی به انجام میرسند (بازرگان، ۱۳۸۷، ص ۱۶۴) در این پژوهش از مدل آمیخته به عنوان یکی از بخشهای پژوهشهای ترکیبی استفاده شده است.
با توجه به نبود پژوهش مشابه در این زمینه در ایران و در دسترس نبودن سازه، نیاز است جهت استخراج دادهها از منابع خارجی و مصاحبه با خبرگان استفاده شود لذا در نهایت نیز با بهره گرفتن از پرسشنامه نظرات به بررسی تأثیر این مؤلفهها خواهیم پرداخت.
این پژوهش به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:
مطالعهی نتایج پژوهشهای علمی، اسناد بالادستی کشور در زمینههای مرتبط با فناوری اطلاعات و کارآفرینی، اسناد راهبردی و سیاستهای کشورهای پیشرو منطقه (حداقل سه کشور) و بررسی متون و ادبیات مرتبط با موضوع و استخراج سازههای مؤثر توسعهی کارآفرینیهای مبتنی بر فناوری اطلاعات.
در بخش کیفی از روش مصاحبه استفاده خواهد شد. که طی آن با خبرگان و متولیان فناوری اطلاعات مصاحبه انجام شده و سازههای مؤثر توسعهی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات استخراج میشود.
در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده میشود که طی آن ضمن تهیهی پرسشنامه و توزیع آن در جامعهی هدف، آزمون اثر سازههای منتج از مراحل قبلی انجام میشود.
۳-۲-۱- فرایند اجرایی تحقیق (روندنما[۷] تحقیق)
فاز اول- بررسی مبانی نظری
مطالعهی ادبیات و نتایج پژوهشهای مشابه و بررسی متون و ادبیات مرتبط با موضوع
مطالعهی اسناد بالادستی کشور
مطالعهی اسناد راهبردی و سیاستهای سه کشور پیشرو منطقه
فاز دوم- مراحل عملی
مصاحبه با خبرگان و استخراج سازههای مؤثر سیاستهای کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات
تجزیه و تحلیل مصاحبههای انجام شده
تهیه پرسشنامه و توزیع آن در جامعهی آماری و آزمون اثر سازههای منتج از مرحلهی قبلی
مطالعه پیمایشی در جامعه آماری از طریق پرسشنامه و تحلیل نتایج وزندهی یافتهها
جمع بندی اطلاعات و استخراج خروجی
فاز سوم – تدوین پایاننامه
روندنمای زیر ترتیب و توالی این پژوهش را نشان میدهد:
شکل ۳‑۱– مراحل پژوهش
جامعهی آماری
با توجه به این که در این پژوهش از دو نوع روش تحقیق کیفی و کمی استفاده میشود بنابراین جامعهی آماری دو قسمت دارد:
۳-۳-۱- جامعهی آماری در بخش کیفی
جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی مصاحبه با خبرگان است
۳-۳-۲- جامعهی آماری در بخش کمی
جامعهی آماری در بخش کمی شامل مدیران و کارشناسان وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ صنعت؛ معدن و تجارت و سازمانها و شرکتهای تابعه آنان، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات استانداریها، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشکده کارآفرینی؛ کارآفرینان مرتبط و… است.
حجم نمونهی آماری
با توجه به این که در این پژوهش از دو نوع روش تحقیق کیفی و کمی استفاده میشود بنابراین تعیین حجم نمونه دو قسمت دارد:
۳-۴-۱- حجم نمونهی در بخش کیفی
در مرحله کیفی نمونهگیری ساده تا رسیدن دادهها به حد اشباع نظری است. (انتخاب نمونه جدید چیزی به دادههای جدید نمیافزاید)
۳-۴-۲- حجم نمونهی در بخش کمی
در مرحلهی کمی به منظور تعیین حجم کلی نمونهیی که باید از جامعهی مورد مطالعه انتخاب شود و این افراد پاسخگوی پرسشنامهی تحقیق باشند از فرمول کوکران[۸] به شرح زیر استفاده میشود:
n = حجم نمونه برآورد شده
N = حجم جامعه