دفتر فناوری اطلاعات شرکت توانیر که در سطح بالاتری پروژه را نظارت می نماید
هر دو گروه گزارشات نظارت را به مدیر دفتر فناوری اطلاعات و کمیته راهبری جهت اطلاع یا در صورت نیاز، صدور دستور اقدامات اصلاحی به مشاور ارائه می نمایند.
۴-۵ پروژه های به اتمام رسیده در شرکت برق آذربایجان
تلاش ها برای بکارگیری سیستم مدیریت سازمانی تا هم اکنون ادامه دارد در زیر به برخی از پروژه های انجام شده ERP شرکت برق آذربایجان می پردازیم:
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۵-۱ پروژه طرح تکریم ارباب رجوع در شرکت برق منطقه ای آذربایجان
یکی از جهت گیریهای مدیریت نوین توجه به اصل مشتریگرائی و جلب رضایت خدمت گیرندگان می باشد، در نظام اداری و اجرائی کشور نیز رضایت مردم از خدمات ارائه شده توسط دستگاههای دولتی بعنوان یکی از شاخصهای اصلی سنجش کارآمدی و رشد و توسعه نظام تلقی می گردد و مولفه هایی از قبیل سرعت، دقت و صحت در انجام امور ارباب رجوع،کیفیت انجام امور، نحوه رفتار و برخورد با خدمت گیرندگان، هزینه های انجام خدمات، شفافیت و اطلاع رسانی مناسب عواملی هستند که ضمن جلب رضایت مردم در ارتباط با دریافت خدمات از دستگاه های دولتی، موجبات افزایش اعتماد عمومی که بزرگترین سرمایه و تکیه گاه برای نظام اداری میباشد را نیز فراهم میسازند.[۱۷]
بر همین اساس، شرکت مانیر برپایه فازهای زیر نسبت به استقرار ابزارها و امکانات مورد نیاز در طرح تکریم ارباب رجوع اقدام نمود:
فاز اول: مطالعه اولیه و طراحی ساختار اطلاعاتی
فاز دوم: طراحی فنی و پیاده سازی وب سایت و وب کیوسک
دراین فاز نسبت به طراحی و پیادهسازی هسته پورتال اقدام صورت پذیرفت و با توجه به اطلاعات دریافت شده از بخش های مختلف سازمان، ساختار اطلاعاتی پورتال پایه ریزی گردید.
فاز سوم: سیستم پشتیبان و پاسخگو به نیازمندیهای مشتریان داخلی و خارجی
طراحی ساختار سلسله مراتبی پاسخگوئی براساس چارت سازمانی و شرح وظایف و همچنین مجوزها و سطوح دسترسی کاربران در سیستم به منظور استفاده از سیستم اعمال گردید.
فاز چهارم: طراحی و پیاده سازی تلفن گویا
ارائه سیستم سخت افزاری تلفن گویا با ۸ خط ورودی و پیادهسازی جریان کاری مورد نیاز سازمان با توجه به نیازسنجی صورت گرفته از سازمان مربوطه
فاز پنجم: آموزش
ارائه آموزشهای لازم به کاربران سیستمهای پیادهسازی شده و ارائه مستندات مربوطه
۴-۵-۲ پیاده سازی سیستم محاسبه مستمر تلفات انرژی در شرکت توزیع نیروی برق تبریز و اردبیل
با عنایت به ضرورت موضوع و نیز تصمیم دولت در اجرایی نمودن طرح هدفمند سازی یارانه ها ، کلیه دستگاه های مرتبط (شرکتهای برق منطقه ای و توزیع ) با هماهنگی و مدیریت کمیته راهبری کاهش تلفات انرژی موظف گردیده اند با توجه به برنامه های زمانبندی مشخص که هرساله تبیین و مطابق زمانبندی معین ابلاغ میگردد، تلفات در محدوده عملیاتی خود را به حداقل رسانند تا در تولید و مصرف برق و این سرمایه ملی به مقدار قابل توجهی صرفه جویی بعمل آید.
سیستم محاسبه تلفات مستمر انرژی با توجه به دستورالعمل مصوب شرکت توانیر و راهکارهای ارائه شده در آن در شرکت مانیر طراحی و آماده ارائه و پیادهسازی در شرکتهای برق می باشد. این سیستم بر اساس اطلاعات ورودی از سیستم ثبت اطلاعات کنتورهای ورودی و خروجی و سیستم جامع خدمات مشترکین، قادر به محاسبه تلفات انرژی برق می باشد.
در سیستم طراحی شده، محاسبه تلفات انرژی به تفکیک، ماه، تعرفه، امور و شهر امکان پذیر میباشد.
توضیحاتی در خصوص عملکرد کلی سیستم:
این سیستم تمامی اطلاعات را بر پایه قرائتهای ساعت ۸ صبح هر روز در نظر گرفته و نتیجتا تلفات انرژی را با نگاشت اطلاعات دورههای مصرف به ماه های سال به ازائ ماههای مربوطه محاسبه می کند.
در مواردی که قرائت مشترک به صورت عادی، موردی و… (به غیر از علیالحساب) موجود می باشد، تخمینی برای آنها صورت نمیپذیرد ولی برای مشترکین فعالی که قبض علیالحساب صادر شده و یا به هر دلیلی قرائتی برای آنها ثبت نشده است، به منظور محاسبه دقیقتر تلفات انرژی، با بهره گرفتن از الگوریتمهایی، تخمینی برای مصارف آنها محاسبه شده و در سیستم اعمال میگردد.
بعد از استخراج مصارف واقعی و تخمینی مشترکین، عملیات همزمان سازی، با توجه به دستورالعمل شرکت توانیر، بروی داده ها انجام گرفته و با بهره گرفتن از داده های ورودی شبکه میزان تلفات انرژی محاسبه می گردد.
شکل (۴-۱) – صقحه نرم افزار محاسته کننده و نشانگر تلفات انرژی
درانتخاب سیستم ERP شرکت برق منطقه ای آذربایجان در سالهای گذشته واحدهای انفورماتیک صنعت برق سعی نموده اند تا با به کارگیری برنامه های کاربردی مدیریتی مناسب در رفع نیازمندیهای صنعت گام بردارند. اما با وجود صرف هزینه های بالا، اغلب شاهد شکست پروژه هایی بودیم و نیازهای صنعت کماکان بدون پاسخ جامع و کامل باقی مانده است.
به منظور رفع مشکلات و برآورد نیازهای جامع و کامل صنعت، شرکت مادرتخصص توانیر با بهره گیری از تجارب شرکت های موفق در سطح جهان در زمینه به خدمت گرفتن صحیح و به موقع اطلاعات و با تحقیق در زمینه آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات راه حل مناسب را جویا گردید.
پس از یک سال تحقیق و بررسی پیاده سازی سیستمهای جامع برنامه ریزی منابع سازمانی ERP را از بهترین راه حلهای فناوری اطلاعات در رفع نیاز صنعت تشخیص و به دنبال آن منطقه نمونه برق آدربایجان انتخاب و شامل سه (شرکت برق منطقه ی آذربایجان، شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی و شرکت مدیریت تولیدبرق تبریز)را بری اجرای این طرح برگزیده، تا پس از حصول اطمینان از موفقیت این طرح آن را در سراسر شرکتهای تابعه صنعت برق تعمیم و تسریع بخشد.
فعالیت های پروژه:
تعیین گروه های فرآیندی وفرآیندهای اصلی کسب وکار.
استخراج فرآیندهای کاری شرکت [۷۵]BPM.
بررسی فرآیندهای استخراج شده از بخش BPM ونهایی کردن آن با عوامل سازمان.
اولویت دهی به فرآیندهای استخراج شده از دید ERP.
تحلیل فرآیندها و استخراج Function و Feature های ERP از بطن فرآیندهای کاری استخراج شده با بهره گرفتن از نرم افزار TESS و نظر تحلیل گران.
تهیه RFI با بهره گرفتن از Function و Feature های استخراج شده.
انتشار RFI جهت دریافت پاسخ از تامین کنندگان ERP.
ارزیابی اولیه RFI با بهره گرفتن از نرم افزار TESS وتهیه لیست تامین کنندگانی که باید در RFP شرکت کننده.
انتشار RFP (اسناد مناقصه) و دریافت جواب تامین کنندگان.
دریافت پاسخ با اسناد مناقصه و انتخاب چند تامین کننده به عنوان محصول برتر.
برنامه زمانبندی پروژه به شرح جدول پیوست شماره ۱ موجود میباشد.
۴-۵ تعیین فرآیندهای کاری و تحلیل تطابق سیستم مدیریت سازمانی برای مطابقت
در این بخش فعالیتهای انجام گرفته شده در پروژه انتخاب راه حل یکپارچه ERP توسط شرکت مانیر و شرکت TEC تشریح می شود. قبل از شروع به انجام هر کاری در پروژه های ERP مدل کردن فرآیندهای موجود در سازمان جزو ضروریات پروژه انتخاب است. برای این کار چهار گروه در نظر گرفته شد:
۴-۵-۱ کمیته راهبردی
وظیفه کمیته راهبردی تعیین و تدوین سیاستهای کلی پروژه و اعمال نظارت بر فعالیتهای پروژه و فرآورده های آن می باشد. قبل از انجام فعالیتی از پروژه خلاصه ای از ان فعالیت و نتیجه فعالیت قبلی طی گزارسشی به اطلاع کمیته راهبردی رسیده و تایید فعالیت انجام شده و مجوز فعالیت جاری از آن کمیته اخذ می گردد.
۴-۵-۲ تیم پروژه ( PTC )
تیم پروژه متشکل از متخصصین بخش IT آشنا به فرآیندهای سازمان می باشند. این افراد عمدتا کسانی هستند که سیستمهای کنونی سازمان را تحلیل و طراحی نموده اند و آشنا با مدلسازی فرآیندها BMP[76] هستند. وظیفه اصلی تیم پروژه هدایت افراد خبره[۷۷] و [۷۸]SME ها در مرحله تدوین فرآیندها و رفع مشکلات آنها است. هر کدام از افراد تیم پروژه عهده دار بررسی تعدادی از فرآیندها هستند که آشنا با آن فر آیند هستند. افراد تیم پروژه (PTC) به تعداد ۱۲ نفر کلا از کارشناسان شرکت مانیر انتخاب گردیدند.