طرحهایی با ارزش فعلی خالص مثبت، پذیرفته و طرحهایی با ارزش فعلی خالص منفی، رد شود (یانگ و جیانگ[۷]، ۲۰۰۸: ۱۶)
روابط نمایندگی درون شرکت و هزینههای مرتبط با آنها، به طور گسترده در ادبیات مالی شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. شواهد تجربی بسیاری مبنی بر این که تصمیمهای مالی، تصمیمهای سرمایهگذاری و از این رو، ارزش شرکت تحت تأثیر تضاد نمایندگی و میزان هزینههای نمایندگی قرار میگیرد، وجود دارد (فلوراکیس[۸]، ۲۰۰۸: ۳۷)
نظریه نمایندگی که مالکیت و کنترل را در شرکتها از یکدیگر جدا میکند، باعث ایجاد تضاد منافع بین سهامداران و مدیران شرکتها میشود. دلیل این موضوع این است که مدیران اغلب در موقعیتی هستند که میتوانند ازمنابع شرکت در جهت دستیابی به منافع خود استفاده کنند. بنابراین، به طور منفی حداکثر سازی ثروت سهامداران را تحت تأثیر قرار میدهند (ابور[۹]، ۲۰۰۸: ۱۸۳)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در رابطهای مملو از تضاد منافع بین مدیران و سهامداران شرکت، از آنجا که هر دو طرف به دنبال حداکثر سازی منافع خود هستند، بین آنها تضادهای قابل توجهی بر سر انتخاب بهترین استراتژی شرکت وجود دارد. مشکل این است که چگونه میتوان در مدیران این انگیزه را ایجاد کرد که به جای اتلاف وجوه نقدی از طریق سرمایهگذاریهای غیر بهینه و یا از طریق ناکارآمدیهای سازمانی، تصمیماتی اتخاذ کنند که موجب حداکثر شدن رفاه مالکان شود (ریچاردسون[۱۰]، ۲۰۰۶: ۱۶۰).
جنسن، معتقد است که مدیران شرکتهایی که با هزینههای نمایندگی قابل ملاحظه ای مواجه هستند، فرصت طلبانه عمل کرده و درگیر فعالیتهای غیر ارزشی میشوند. به همین دلیل، زمانی که در نتیجه فعالیتهای شرکت، وجوه نقدی مازادی ایجاد شود؛ مدیران تمایل به سوء استفاده از وجوه مزبور را دارند
(جنسن، ۱۹۸۶: ۳۲۴). این کار ممکن است از طریق سرمایهگذاریهای نامناسب انجام شود و منجر به عدم کارایی سرمایهگذاری شود.
به طور خلاصه، مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا تضاد منافع بین مدیران و سهامداران و مسائل مربوط به نمایندگی منجر به مشکلاتی مانند تخصیص ناکارآمد منابع و سرمایهگذاری جریانهای نقد آزاد در پروژههای غیر ضروری و غیر بهینه میشود؟
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق
نظریه نمایندگی و روابط نمایندگی درون شرکت و هزینههای مرتبط آن از جمله بحثهایی است که به طور گسترده در حوزه مسائل مالی شرکتها به آن پرداخته شده و شواهد تجربی نشانگر این است که عامل مهم افزایش ارزش شرکتها و تصمیمات مالی و سرمایهگذاری تحت تأثیر تصمیمات مدیران و اطلاعات آنها است عدم تقارن اطلاعاتی و انتخاب مطلوب یا نامطلوب از جمله مشکلات نظریه نمایندگی است و برکارآیی سرمایهگذاری در شرکتها اثر مستقیم دارد و این مشکلات باعث بوجود آمدن هزینههای نمایندگی میگردد. در این تحقیق به بررسی رابطه نظریه نمایندگی و کارآیی سرمایهگذاری پرداخته میشود که تاکنون تحقیقی بطور خاص در این زمینه انجام نشده است.
۱-۴- هدفهای تحقیق
بر اساس ادبیات موجود، روابط نمایندگی منجر به ایجاد مشکلات و تعارضات نمایندگی میشود. اولین مشکل مربوط به نمایندگی، وجود تضاد منابع بین سهامدار و مدیر است (نمازی، ۱۳۸۴: ۱۴۹). دومین مشکل نمایندگی مربوط به ناتوانی سهامدار در ملاحظه اقدام وعملیات مدیر است. این حالت را در اصطلاح نظریه نمایندگی « عدم تقارن اطلاعات[۱۱]» مینامند. (هلمسترم[۱۲]، ۱۹۷۹:، ۸۸). سومین مشکل نمایندگی به اصطلاح «اثرات گزینش نادرست» است. (جیدسدال[۱۳]، ۱۹۸۱). این مورد زمانی اتفاق میافتد که اشخاص تمایل دارند با دارا بودن اطلاعات خصوصی درباره چیزی که نفع آنها را فراهم میسازد، با طرف مقابل قرارداد منعقد کنند. (نمازی، ۱۳۸۴: ۱۴۹). چهارمین مشکل نمایندگی در اصطلاح «خطر اخلاقی» نام گرفته است (بیمن[۱۴]، ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰). این مشکل وقتی بوجود می آید که نماینده طبق نفع شحصی خود انگیزه پیدا می کند تا از شرایط قرار داد منعقد شده خارج شود. پنجمین مشکل مربوط به نمایندگی نیز این است که قرار داد بین سهامدار و مدیر در شرایط عدم اطمینان منعقد میشود. یعنی قرار داد به طور معمول در زمان خاضی جهت اجرای عملیاتی تنظیم میشود. اما نتیجه نهایی که ممکن است محصول یا سود باشد دست کم نیاز به گذشت یک دوره مالی دارد (نمازی، ۱۹۸۵: ۱۲۴). شواهد نظری و تجربی موجود حاکی از این است که تصمیمگیریهای مالی و سرمایهگذاری و ارزش شرکت تحت تاثیر تعارضات و هزینههای نمایندگی است (فلوراکیس، ۲۰۰۸: ۳۷). انتخاب مطلوب یا بهینه سرمایهگذاری، موجب کارآیی سرمایهگذاری میگردد و افزایش ارزش شرکت را به دنبال دارد و اثرات گزینش نادرست موجب سرمایهگذاری ناکارا شامل سرمایهگذاری بیشتر از حد و کمتر از حد میشود. بر این اساس، هدف کلی تحقیق حاضر بررسی و ارزیابی رابطه بین هزینه های نمایندگی و کارایی سرمایه گذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. تحقق این هدف کلی، مستلزم دستیابی به هدفهای فرعی این تحقیق به شرح زیر است:
الف. مطالعه و بررسی مبانی و مفاهیم نظریه نمایندگی و دلایل ایجاد تعارضات و هزینههای نمایندگی؛
ب. مطالعه و بررسی مبانی نظری و تجربی موجود در حوزه کارایی سرمایهگذاری، سرمایهگذاری بیشتر و کمتر از حد و ارائه راه حل هایی برای کاهش عدم کارایی سرمایهگذاری؛
ج. دستیابی به پاسخ مناسب برای این پرسش که آیا معیارهای هزینههای نمایندگی شامل نسبت هزینههای عملیاتی به فروش، نسبت گردش داراییها و تعامل بین فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد رابطه معناداری با معیارهای عدم کارایی سرمایهگذاری، سرمایهگذاری بیشتر از حد و سرمایهگذاری کمتر از حد دارد یا خیر؟
در نهایت، این نکته قابل ذکر است که این تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و تعمیم و استفاده بهینه از نتایج آن، موجب کمک به تصمیمگیریهای مدیران و مسئولین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران؛ محققان حوزه حسابداری و علوم مالی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور؛ و سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و تحلیلگران بازار سرمایه میشود که از جمله بهرهوران و استفاده کنندگان بالقوه نتایج تحقیق حاضر هستند.
۱-۵- سؤالها و فرضیه های تحقیق
در تحقیق حاضر، با توجه به مبانی نظری، ۳ فرضیه اصلی و ۹ فرضیه فرعی به شرح زیر طراحی شده است.
فرضیه اصلی اول: بین هزینههای نمایندگی و عدم کارایی سرمایهگذاری، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی اول: بین نسبت هزینههای عملیاتی به فروش و عدم کارایی سرمایهگذاری، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم: بین نسبت گردش داراییها و عدم کارایی سرمایهگذاری، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی سوم: بین تعامل فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد و عدم کارایی سرمایهگذاری، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اصلی دوم: بین هزینههای نمایندگی و سرمایهگذاری بیشتر از حد رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی چهارم: بین نسبت هزینههای عملیاتی به فروش و سرمایهگذاری بیشتر از حد، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی پنجم: بین نسبت گردش داراییها و سرمایهگذاری بیشتر از حد، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ششم: بین تعامل فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد و سرمایهگذاری بیشتر از حد، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اصلی سوم: بین هزینههای نمایندگی و سرمایهگذاری کمتر از حد، رابطه معنادار وجود دارد.
فرضیه فرعی هفتم: بین نسبت هزینههای عملیاتی به فروش و سرمایهگذاری کمتر از حد، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی هشتم: بین نسبت گردش داراییها و سرمایهگذاری کمتر از حد، رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی نهم: بین تعامل فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد و سرمایهگذاری کمتر از حد، رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۶- قلمرو تحقیق
در بحث قلمرو تحقیق سه بحث شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی مطرح است.
۱-۶-۱- قلمرو زمانی
دوره زمانی این تحقیق که یک بازه ۵ ساله را در بر میگیرد، از سال ۱۳۸۷ شروع و تا پایان سال ۱۳۹۱ ختم میشود.
۱-۶-۲- قلمرو مکانی
جهت بررسی موضوع تحقیق و انجام تجزیه و تحلیلهای لازم، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان قلمرو مکانی تحقیق در نظر گرفته شده و نمونه مورد بررسی نیز از بین این شرکتها انتخاب شده است.
۱-۶-۳- قلمرو موضوعی
این تحقیق، به بررسی رابطه بین هزینههای نمایندگی و کارایی سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد.
۱-۷- شرح واژه ها و اصطلاحات بکار رفته در تحقیق
هزینههای نمایندگی: عبارت است از هزینههای ناشی از شکلگیری روابط نمایندگی که جنسن و مکلینگ (۱۹۷۶: ۵) این هزینهها را به صورت مجموع مخارج نظارت (کنترل) مدیر توسط مالک، مخارج التزام توسط نماینده و زیانهای باقیمانده تعریف میکنند. در تحقیقات اخیر، از نسبت هزینههای عملیاتی به فروش، نسبت گردش داراییها و تعامل بین فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد به عنوان معیارهای هزینه نمایندگی استفاده شده است.
نسبت هزینههای عملیاتی به فروش: نسبت هزینههای عملیاتی به فروش، معیاری از افراطگرایی مدیریت در انجام مخارج اختیاری است. نسبت مزبور، چگونگی کنترل هزینههای علمیاتی شرکت توسط مدیران را اندازه گیری کرده و به عنوان معیار مستقیم هزینههای نمایندگی به کار میرود. به عبارت دیگر هر چه این نسبت بالاتر باشد هزینههای نمایندگی بیشتر خواهد بود (آنگ و همکاران[۱۵]، ۲۰۰۰: ۸۹).
نسبت گردش داراییها: این نسبت، معیاری از کیفیت مدیریت داراییهای شرکتهاست. نسبت گردش داراییها، چگونگی استفاده و بهرهوری از داراییهای شرکت توسط مدیران، برای ایجاد فروش بیشتر در قبال استفاده از منابع در اختیار مدیر را اندازهگیری کرده و به عنوان معکوس برای هزینههای نمایندگی به کار میرود، به این معنی که هر چه ابن نسبت بالاتر باشد، هزینههای نمایندگی کمتر خواهد بود (آنگ و همکاران، ۲۰۰۰، ۸۹).
تعامل بین فرصتهای رشد و جریانهای نقدی آزاد: به اعتقاد جنسن (۱۹۸۶)، ترکیب جریانهای نقدی آزاد بالا با فرصتهای رشد پایین، باعث ایجاد هزینههای نمایندگی میشود.
کارایی سرمایهگذاری: به طور مفهومی، کارایی سرمایهگذاری زمانی حاصل میشود که شرکت (فقط) در تمامی طرحهایی با ارزش فعلی خالص مثبت سرمایهگذاری کند.
سرمایهگذاری بیشتر از حد: عبارت از سرمایهگذاری بیشتر نسبت به رشد فروش شرکت در دوره گذشته است.
سرمایهگذاری کمتر از حد: عبارت از سرمایهگذاری کمتر نسبت به رشد فروش شرکت در دوره گذشته است.
۱-۸- ساختار تحقیق
به منظور انعکاس چارچوب این تحقیق در این بخش، مختصری از مطالب عنوان شده در هر یک از فصول آتی مطرح میشود:
در فصل دوم، با تمرکز بر نظریه نمایندگی و کارایی سرمایهگذاری، نخست در مورد نظریه نمایندگی و مفاهیم مرتبط با آن از جنبههای مختلف بحث شده و سپس درباره کارایی سرمایهگذاری، نظریه سرمایهگذاری بیشتر از حد و سرمایهگذاری کمتر از حد و موارد مرتبط با آن بحث بیشتری انجام میشود. در قسمت پیشینه تحقیق نیز تحقیقات انجام شده که به نحوی با هزینههای نمایندگی و کارایی سرمایهگذاری و عوامل مؤثر بر آن در ارتباط است، بیان خواهد شد.