طبق پیشینه تحقیق که در این این فصل بیان شده رابطه متغیر مستقل (مدیریت دانش) و متغیر وابسته (توانمند سازی کارکنان) در تحقیقاتی تایید شده که محقق در این تحقیق در پی تایید وجود این رابطه این دو متغیر در شعب بانک کشاورزی استان قم است .
همان طور که در قسمت معرفی بانک کشاورزی بیان شد، این بانک همواره به منظور استفاده از دانش، کسب تجربه و نوآوری در خدمات بانکی، از دستاوردهای علمی داخلی و مطالعه بانک های پیشرو در دنیا بهرهمند بوده است بنابراین می توان به ضرورت بررسی مدیریت دانش و توانمندسازی کارکنان اذعان نمود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل سوم
(روش شناسی تحقیق)
۳-۱- مقدمه
پایه هر علم، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم بکار میرود. بنابراین روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزارها و راههای معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است(خاکی، ۱۳۸۶: ۲۰۱). هدف تمامی علوم، شناخت و درک محیط پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روشهای علمی تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کرده اند. این روندها و حرکتها باعث شـدهاند که برای بررسـی رشتـههای مختـلف بشـری از روشهـای علـمی اسـتفاده شود(ایران نژاد، ۱۳۸۲: ۹). از جـمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب، لازم میباشد و استفاده از روش تحقیقی درست به هدفها و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد، و هدف تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است(خاکی، ۱۳۸۶: ۲۰۱). در این فصل به بیان روش شناسی تحقیق میپردازیم
۳-۲- روش تحقیق
این تحقیق با توجه به هدف آن، تحقیقی کاربردی است. این تحقیق از نوع همبستگی است. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا متغیر وابسته با متغیر مستقل رابطه دارد یا نه ؟محقق پس از بررسی رابطه شاخص مدیریت دانش با توانمند سازی دربین کارمندان شعب بانک کشاورزی استان قم ، پیشنهادهایی را در قالب بررسیهای انجام شده ارائه داده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، روش توصیفی- پیمایشی است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از: “تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند”. گروه نمونه، مجموعه کوچکی از جامعه آماری است مشتمل بر برخی اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند. بدین ترتیب گروه نمونه یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه تعمیم دهد(سکاران، ۱۳۸۴: ۲۹۵). جامعه آماری این
پژوهش را کلیه کارمندان شعب بانک کشاورزی استان قم تشکیل می دهند. در زمان انجام پژوهش (۱۳۹۲) جامعه کارمندان متشکل از ۲۰۷ نفر در شعب بانک کشاورزی استان قم می باشد .
۳-۴- نمونه آماری
نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد(آذر و مومنی،۶:۱۳۸۷). نمونه تحقیق عبارت است از یک گروه منتخب از جامعه تحقیق، که باید دارای خصوصیات و صفات جامعه تحقیق باشد تا بتوان نتایج تحقیق را به آن تعمیم داد(نادری و دیگران،۱۳۷۶: ۴۱). انتخاب حجم نمونه در طرحریزی یک تحقیق، از آنجا که نشان دهنده واقعیتهای جامعه است و از آن تبعیت میکند، از موضوعهای کلیدی بررسی است. انجام هر تحیقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به طور«سرشماری» وجود ندارد، لذا محققان با توجه به چنین واقعیتی در صدد بر میآیند که از طریق «نمونهگیری» اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل دادههای جمع آوری شده پیرامون نمونه، به دست آورند و در نهایت از طریق «تعیم» این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند(خاکی،۱۳۸۷: ۱۵۸). حجم نمونه به عنوان یک عامل، برروی خطای متوسط تاثیر میگذارد و از همین روست که درست بودن آن سبب بالا رفتن گویایی نمونه میشود. افزون بر این، صحت و دقت نمونهگیری موجب کاهش هزینه مشاهدات و صرفه جویی انجام بررسی میگردد.
نمونه آماری این تحقیق برای جامعه مورد بررسی براساس رابطه (۳-۱) جامعه آماری محدود (کوکران) انتخاب شده است.
روش نمونه گیری روش تصادفی ساده است که ازمیان کارمندان و مدیران شعب بانک کشاورزی استان قم و سرپرستی این بانک انتخاب شده است.
در این رابطه علائم بهکاررفته به شرح زیر می باشند:
جدول (۳-۱):علائم آماری
تعداد اعضای جامعه آماری
۲۰۷ N=
تعداد اعضای نمونه آماری
۱۳۵n=
خطای برآورد
۰۵/۰ = e
نسبت عدم وجود صفت خاص در جامعه مورد بررسی
۵/۰= Q
نسبت وجود صفت خاص در جامعه مورد بررسی
۵/۰= P
توزیع نرمال استاندارد
۹۶/۱= (۰۲۵/۰) Z
مطابق با فرمول ۳-۱ تعداد نمونه تحقیق عبارت است: