J = تعداد سئوالات آزمون
= واریانس سئوالات آزمون
S2 = واریانس کل آزمون
۳ـ ۸ـ روشهای آماری تجزیه و تحلیل دادهها
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS 13[162] و در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در پژوهش حاضر، از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای بدست آمده از ابزار اندازه گیری از روشهای آماری t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)[۱۶۳] استفاده شد. با توجه به اینکه نظرات یک جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته و میانگین حاصله با سطح متوسط پرسشنامه بررسی میشود از روش آماری t تک متغیره استفاده گردیده است و از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) برای سنجش تفاوت بین میانگین نظرات مدیران بر اساس متغیرهای تعدیل کننده استفاده گردیده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با ابزارهای معتبر، یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و بررسی است. پس از گردآوری دادهها، مرحلهی جدید از فرایند تحقیق که به مرحلهی تجزیه و تحلیل دادهها معروف است، آغاز میشود. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان دهنده ی تلاشها و زحمات گذشته است. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روشهای مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی میکند دادهها را در جهت آزمون فرضیهها و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد.
در این فصل به تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از ابزار اندازه گیری پرداخته شده است. یافتههای پژوهش بر اساس سوالهای پژوهش ارائه شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر استفاده از شاخصهای آماری چون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار از روش های آمار استنباطی، آزمون t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد.
۴ ـ ۱ ـ بررسی ویژگیهای توصیفی گروه نمونه
در این قسمت به بررسی ویژگیهای توصیفی گروه نمونه بر اساس متغیرهای جنسیت، سابقه کاری، مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی در جداول (۴- ۱) تا (۴-۴) پرداخته شده است.
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس جنسیت
شاخصهای آماری
جنسیت
فراوانی
درصد
مرد
۹۸
۸/۷۷
زن
۲۸
۲/۲۲
مجموع
۱۲۶
۱۰۰
بنابر اطلاعات جدول (۴- ۱) تعداد مردان گروه نمونه بیشتر از زنان بوده است. به طوری که تعداد مدیران مرد حدود سه برابر مدیران زن است. یافتهها نشان میدهد ۸/۷۷ درصد از مدیران مرد و ۲/۲۲ درصد مدیران زن بوده اند. که این دادهها در شکل میله ای (۴ـ۱) نشان داده شده است.
شکل ۴ ـ ۱ : توزیع نمونه آماری مدیران بر حسب جنسیت
جدول (۴-۲) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه کاری