کایل[۴۲]( ١٩٨۵ ) ایزلی و اوهارو[۴۳] (١٩٩٢) در یافته های خود پی بردند هنگامی که عدم تقارن اطلاعاتی افزایش یابد شاهد افزایش حجم مبادلات نیز خواهیم بود.
دمسکی و فلتهام[۴۴](۱۹۹۴) و مک نیکولاس و ترومن[۴۵] ( ١٩٩۴) بر اهمیت تمرکز بر فعالیت بازار اوراق بهادار در دوره قبل از اعلان سود علاوه بر دوره پس از اعلان سود اشاره دارند. به نظر مک نیکولاس و ترومن سرمایه گذارانی که دارای افق سرمایه گذاری کوتاه مدتی هستند جستجوی اطلاعات محرمانه را قبل از اعلان سود افزایش u1605 میدهند . این امر بدین معنا است که قبل از اعلان سود، سطح بالایی از عدم تقارن اطلاعاتی را شاهد خواهیم بود.
اسکینر[۴۶] ( ١٩٩١ ) در تحقیق خود افزایش قابل ملاحظه ای را در دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام پیرامون زمان اعلان سود مشاهد نکرد.. یان[۴۷] ( ١٩٩٨ ) به وجود عواملی اشاره میکند که طبق آن، حرکت های مهمی را در قیمت سهام پیرامون زمان اعلان سود مشاهده کرد که میتواند معامله گران را به گردآوری اطلاعات بیشتر ترغیب کند . وی دریافت که هم تغییرپذیری سود و هم واکنش بازار نسبت به سود غیرمنتظره رابطه مثبتی با تغییرات در دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام قبل از اعلان سود دارد . از این رو دامنه قیمت پیشنهادی در روز قبل، روز اعلان و روز پس از اعلان دارای روندی افزایشی است . اکر[۴۸]( ٢٠٠٢ ) وجود تفاوت اندک در دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و افزایش حجم معاملات را پیرامون زمان اعلان سود گزارش کردهاست.
لی بی و همکاران [۴۹] (٢٠٠٣) با بررسی شرکت های فعال در بورس تورنتو دریافتند که قبل از اعلان سود دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سها م افزایش پیدا کردهاست. ویل[۵۰]( ٢٠٠۴ ) با بررسی شرکت های فعال در بورس یورونکست پاریس، وسعت دامنه قیمت . پیشنهادی خرید و فروش سهام را در زمان اعلان سود مشاهده کرد.
در ادامه نیز خلاصه نتایج به دست آمده در نمایه ۲-۱ نشان داده شده است.
نمایه ۲-۱ خلاصه نتایج مطالعات در مورد وجود عدم تقارن اطلاعاتی
ردیف
محقق
سال
افزایش دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
۱
اشمن-مورس
۱۹۸۳
پس از اعلان سود
۲
کایل
۱۹۸۵
پس از اعلان سود
۳
وکینتاش چیانگ
۱۹۸۶
پس از اعلان سود
۴
پاتل
۱۹۹۱
پس از اعلان سود
۵
اسکینر
۱۹۹۱
پس از اعلان سود
۶
ایزلی-اوهارا
۱۹۹۲
قبل از اعلان سود
۷
لی-مک لاو-ردی
۱۹۹۳
پس از اعلان سود
۸
مک نیکلاس-ترومن
۱۹۹۴
قبل از اعلان سود
۹
دمسکی –فلتهم
۱۹۹۴
قبل از اعلان سود
۱۰
کیم-ورچیا
۱۹۹۴
پس از اعلان سود
۱۱
کرینسکی-لی
۱۹۹۶
قبل از اعلان سود
۱۲
بروک
۱۹۹۶
پس از اعلان سود
۱۳
یان
۱۹۹۸
قبل از اعلان سود
۱۴
گرهاردکلینگ
۲۰۰۰
قبل از اعلان سود
۱۵
اکر
۲۰۰۲
پس از اعلان سود
۱۶
لی بی –متئو-ترومن
۲۰۰۳
قبل از اعلان سود
۱۷
لوئچی ویل
۲۰۰۴
قبل از اعلان سود
۳-۳-۲- عدم تقارن اطلاعاتی و بورس اوراق بهادار تهران
با توجه به بررسی هایی که بعمل آمده ،در مورد عدم تقارن اطلاعاتی و ارتباط آن با داده های حسابداری محمد حسین قائمی و محمد رضا وطن پرست نقش اطلاعات حسابداری را در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس تهران در دوره ۱۳۸۱-۱۳۸۳ مورد برسی قرار دادند .نتایج تحقیق وی نشان میدهد که عدم تقارن اطلاعاتی در قبل از اعلان سود بیش از بعد از اعلان سود است و به تبع حجم و بازده غیر عادی انباشته قبل از اعلان بیشتر پس از اعلان سود میباشد .
۴-۳-۲-نظریه بازار کارای سرمایه
از اوایل قرن بیستم ،اعتقاد گروهی از دست اندارکاران ابزار های اوراق بهادار،بر این بود که مطالعه تاریخی قیمتها حاوی اطلاعات مفیدی برای پیشبینی قیمتها در آینده است ٍ؛لذا،با به دست آوردن روند قیمتها،الگوی تغییرات ،شناخته میشوند و این الگو به ما میگوید که هر چند وقت یکبار ،روند خاصی رخ میدهد.معتقدین به این طرز تفکر را به دلیل اینکه بر نمودار ها تمرکز داشتند چارتیست نامیدند (سینایی،۱۳۷۲،ص۵۰)۱.به نظر این مکتب تحلیل بنیادی ضرورتی ندارد ،و حامیان آن بر این باورند که تاریخ تکرار می شود (فیشر و جردن، ۱۹۹۱، ص۶۳۵)[۵۱]۲ .
از دهه ۱۹۳۰ مطالعات دیگری که در نقطه مقابل این دیدگاه قرار داشت،آغاز شد.تمرکز اصلی این تحقیقات ،روی تصادفی بودن رفتار قیمتها بود و اینکه قیمتها از روند خاصی پیروی نمی کنند.نتایج این مطالعات به صورت یک جریان فکری و نظری قوی وارد مباحث اقتصاد و سرمایه گذاری گردید و نظریه رفتار تصادفی قیمتها شکل گرفت (سینایی،۱۳۷۲،ص۵۰)۳.
مکتب گشت تصادفی ،از طریق آزمون های تجربی به اثبات رساند که تغییرات متوالی قیمتها در دوره های کوتاه مدت،همانند یک روز ،یک هفته یا یک ماه،مستقل از یکدیگر است (فیشر و جردن، ۱۹۹۱، ص۶۳۵)[۵۲]۴٫پس از دهه ۱۹۶۰تحقیقات از شکل آماری مطالعه رفتار قیمتها،به مسئله ویژگی های اقتصادی بازار سهام،که موجب تغییرات تصادفی می شد،سوق پیدا کرد.این مسئله ،موجب پیدایش نظریه بازار کارا شد (سینایی،۱۳۷۲،ص۵۰)۵. بنیادگرایان باور دارند که با تجزیه و تحلیل متغیر های مالی و اقتصادی کلیدی ،می توان ارزش واقعی سهم را برآورد نمود (فیشر و جردن، ۱۹۹۱، ص۶۳۵)[۵۳]۶٫
بر اساس این نظریه ،هیچ کس نمی تواند در بلند مدت به طور سیستماتیک بیشتر از میزان ریسکی که متحمل شده است،بازده کسب کند.در چنین بازاری ،قیمت سهام انعکاسی از اطلاعات مربوط به آن ها است و تغییرات قیمتها دارای الگوی خاص و قابل پیشبینی نیست(فدایی نژاد ،۱۳۷۵،ص۷)۱.
کارا بودن بازار از اهمیت زیادی برخوردار است،چرا که در صورت کارا بودن بازار سرمایه ،هم قیمت اوراق بهادار به درستی و عادلانه تعیین می شود و هم تخصیص سرمایه،که مهمترین عامل تولید و توسعه اقتصادی است ،به صورت مطلوب و بهینه انجام می شود(جهانخانی و عبده تبریزی،۱۳۷۲، ص۷)۲.
در دنیای مالی،سه نوع کارایی در بازار سرمایه وجود دارد (فیشر و جردن، ۱۹۹۱، ص۶۰)[۵۴]۳٫
-
- کارایی اطلاعاتی ؛
-
- کارایی تخصیصی؛
-
- کارایی عملیاتی؛