۱
۱۰۰
نمودار۴-۱۷- وضعیت تلفات استان به تفکیک علت نهایی فوت در سال ۱۳۹۲
۴-۸- سوال ۶ اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راههای برونشهری استان به تفکیک روشنایی جاده چگونه است؟
تصادفات فوتی بر حسب وضعیت روشنایی در هنگام تصادف به گروه های شب، روز، هنگام طلوع یا غروب آفتاب تقسیم شده اند. بر اساس دسته بندی فوق، در سال ۱۳۹۲،%۶۰ تلفات (۳۵۲ نفر) مربوط به تصادفاتی است که در روز اتفاق افتاده است. سهم تصادفات شب %۳۲ (۱۹۲ نفر)، هنگام طلوع یا غروب آفتاب %۷ (۴۵ نفر) و نامعلوم %۱ (۲ نفر) بوده است.
با توجه به آمار ارائه شده، چنین به نظر میرسد وجود شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای فراوان، نزدیکی شهر و روستا و واقع شدن زمینهای کشاورزی و باغات در حاشیه شهرها و جادههای اصلی یکی از دلایل افزایش تلفات ناشی از تصادفات جادهای در روز میباشد. همچنین خصوصیات اجتماعی و اقتصادی ویژه باعث شده است تا بخش زیادی از سفرها در شهرها و محورهای روستایی برای کار به شهرهای بزرگتر استان انجام پذیرد، که این نیز سبب تشدید افزایش تصادفات جادهای در روز شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول۴-۱۳- میزان تلفات استان به تفکیک روشنایی جاده
روشنایی جاده
روز
شب
هنگام طلوع یا غروب آفتاب
نامعلوم
مجموع
تعداد
۳۵۲
۱۹۲
۴۵
۲
۵۹۱
درصد
۶۰
۳۲
۷
۱
۱۰۰
نمودار۴-۱۸- وضعیت تلفات استان به تفکیک روشنایی در سال ۱۳۹۲
۴-۹- سوال ۷ اختصاصی تحقیق: نسبت تلفات راههای برونشهری استان به تفکیک نوع معبر برونشهری چگونه است؟
در سال ۱۳۹۲، ۸۲ درصد تلفات مربوط به تصادفاتی است که در راه اصلی اتفاق افتاده و سهم تصادفات بزرگراهی ۷ درصد بوده است. همچنین ۵ درصد در راه فرعی، ۲ درصد در آزادراه ها و ۴ درصد در سایر راه ها اتفاق افتاده است. به بیان دیگر در سال ۱۳۹۲، ۴۸۴ نفر در راههای اصلی، ۴۱ نفر در بزرگراه، ۲۸ نفر در راه فرعی، ۱۳ نفر در آزادراه، ۲۴ نفر در سایر مسیرها و ۱ نفر نیز در مسیرهای نامعلوم جان باختهاند. بیش از ۸۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات جادهای استان مازندران در راههای اصلی اتفاق افتاده است. جدای از بحث نقش عامل انسانی، میتوان وجود تقاطعهای با شکل هندسی نامناسب و در حالت کلی نقاط حادثه خیز را در راههای اصلی استان اشاره نمود. بنابراین بایستی نسبت به شناسایی و رفع این نقاط با جذب اعتبارات مناسب اقدام نمود.
جدول۴-۱۴- میزان تلفات استان به تفکیک نوع معبر برونشهری در سال ۱۳۹۲
نوع معبر برونشهری
آزادراه
بزرگراه
راه اصلی
راه فرعی
راه روستایی
سایر
نامعلوم
مجموع
تعداد