گام ۳٫ احتمال آنکه یک عدد فازی محدب بزرگتر از k عدد فازی دیگر باشد، بهصورت زیر تعریف میشود:
(۲-۱۴)
با این فرض که
(۲-۱۵)
درنهایت بردار وزنی برابر خواهد بود با[۱۲۸]:
(۲-۱۶)
بطوریکه Ai (i = 1, 2, …, n) دارای n مولفه میباشد.
گام ۴٫ برای نرمالسازی، بردار وزن نرمالشده عبارت است از:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(۲-۱۷)
جایی که W یک عدد غیرفازی است. این امر اوزان اولویت[۱۲۹] یک گزینه را در مقابل گزینه دیگر جهت سنجش و گزینش قرار میدهد.
۲-۵-۲-۷- بررسی کاربرد تحلیل سلسلهمراتبی ساده و فازی در کارت امتیازی متوازن
در این بخش، تحقیقاتی که از کارت امتیازی متوازن به همراه AHP و یا FAHP بهطور مشترک استفاده کردهاند، بررسی میشوند.
لی[۱۳۰] و همکاران (۲۰۰۸) و فیلی[۱۳۱] و همکاران (۲۰۱۱) با بهره گرفتن از ترکیب چارچوب BSC و تکنیک FAHP به ارزیابی عملکرد فناوری اطلاعات[۱۳۲] در صنایع پرداختهاند. در هر دو تحقیق، از BSC جهت تعریف سطوح سازمانی و عملکردی در چهار وجه و ارائه شاخصهای کلیدی در این چهار وجه استفاده شده است. سپس FAHP بهعنوان یک تکنیک تصمیم گیری جهت تحلیل اطلاعات و روشن ساختن اهمیت و جایگاه وجوه چهارگانه و شاخصهای کلیدی عملکرد در هر وجه بهکار میرود.
سیرثی[۱۳۳] (۲۰۰۴) دو چارچوب BSC و AHP را جهت سنجش میزان همسویی ابتکارات استراتژیک تدوینشده در سازمان با برداشت مدیران از وجوه عملکردی BSC استفاده میکند.
در مطالعه دیگری از لیانگ و همکاران (۲۰۰۸) و لیانگ[۱۳۴] (۲۰۱۳)، جهت پیادهسازی چارچوب BSC در یک ساختار سیستمهای اطلاعاتی[۱۳۵] از دو ابزار تحلیلی و تصمیم گیری AHP و FAHP بهصورت مقایسهای استفاده شده است. کلینتن[۱۳۶] و همکاران (۲۰۰۲) نیز پیادهسازی BSC را با بهره گرفتن از AHP مورد بررسی قرار دادهاند.
جبجی[۱۳۷] (۲۰۰۹) در مقاله خود، جهت انتخاب مابین سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی[۱۳۸] در یک صنعت نساجی، از ترکیب چارچوب BSC با ابزار تحلیل سلسله مراتبی فازی توسعهای[۱۳۹] بهره میبرد.
خلاصه مطالعات بررسیشده در جدول ۲-۵ قابلبررسی میباشد:
جدول ۲- ۵- خلاصه مطالعات کاربرد AHP و FAHP در BSC
کاربرد AHP و FAHP در کنار BSC
محقق/ پژوهش
ارزیابی عملکرد فناوری اطلاعات در سازمان
لی و همکاران (۲۰۰۸)
فیلی و همکاران (۲۰۱۱)
سنجش تناسب استراتژیک در سازمان
سیرثی (۲۰۰۴)
پیادهسازی چارچوب BSC
لیانگ و همکاران (۲۰۰۸)
لیانگ (۲۰۱۳)
کلینتن و همکاران (۲۰۰۲)
انتخاب سیستم ERP متناسب برای سازمان
جیجی (۲۰۰۹)
۲-۵-۳- استاندارد چارچوب طبقهبندی فرآیندها[۱۴۰]
مرکز آمریکایی بهرهوری و کیفیت[۱۴۱] در سال ۱۹۷۷ با درخواست برخی اتحادیههای صنفی و مقامات رسمی دولتی در آمریکا تاسیس گردید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیتهای این سازمان میتوان به سایت رسمی اینترنتی آن[۱۴۲] مراجعه کرد.
این سازمان در سال ۱۹۹۲ چارچوب طبقهبندی فرایند را بر اساس یک الگوبرداری در بین ۸۰ شرکت برتر آمریکایی تدوین و معرفی نمود. این چارچوب، ساختاری است که میتوان از آن در کلیه سازمانها اعم از تولیدی و یا خدماتی، صرفنظر از اندازه و مکان جغرافیایی آنان استفاده نمود.
این سازمان در کنار ارائه یک نسخه عمومی از PCF، نسخههای دیگری را ویژه هر صنعت تهیه نموده است که بهصورت دائم در حال بهروزرسانی هستند. بهترین الگوهای فرآیندی مرتبط با هر صنعت تحت عنوان بهگزینهها[۱۴۳] ارائه میشوند که اعضاء از این طریق میتوانند از آخرین وضعیت فرآیندها و کارکردها در صنایع پیشروِ مرتبط با صنعت خود مطلع شده و از آنها در سازمانهای خود در جهت بهبود مدیریت فرایند الگوبرداری نمایند.
این چارچوب، فرآیندهای مدیریتی و عملیات را در بالاترین سطح یک سازمان در دو دسته «عملیاتی» و «مدیریتی و پشتیبانی» به ۱۲ بخش تقسیم کرده است که هر بخش دربرگیرنده گروههای فرآیندی و در کل شامل بیش از ۱۵۰۰ فرایند و فعالیتهای مرتبط میباشد.
در این پژوهش از نسخه تحت عنوان چارچوب طبقهبندی سازمانهای خدماتی[۱۴۴] در ویرایش ۶٫۱٫۰ استفاده شده است. فرآیندهای در این ویرایش به ۱۳ قسمت تقسیم میشوند که در شکل ۲-۷ و ۲-۸ قابلمشاهده میباشند.
شکل ۲- ۷- فرآیندهای عملیاتی در PCF مرتبط با سازمانهای خدماتی