محبوبه امینیان پژوهشی با عنوان “بررسی میزان آگاهی مدیران زن از مهارتهای مدیریتی و رابطه آن با عملکرد مدیریتی آنان” در سال1382 انجام داده است .نتایج این پژوهش عبارتند از:
-
- بین مهارتهای مدیریتی (فنی , انسانی , ادراکی) مدیران و عملکرد آنان رابطه معنادار وجود دارد.
-
- بین مهارتهای مدیریتی مدیران و سن و سابقه مدیریت و رشته تحصیلی آنان رابطه معنادار وجود ندارد.
مصطفی افشاری- حبیب هنری- فرزاد غفوری 1389, تحقیقی با عنوان” بررسی مهارت های سه گانه مدیریتی (ادراکی, انسانی, فنی)مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور” انجام دادند نتایج تحقیق حاکی از آن است که :
1-بین مولفه های مهارتهای ادراکی مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای کشور تفاوت معنی داری وجود دارد.
2- بین مولفه های مهارتهای انسانی مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای کشور تفاوت معنی داری وجود دارد.
3- بین مولفه های مهارتهای فنی مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای کشور تفاوت معنی داری وجود دارد.
4-بین دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی و مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاههای کشور در زمینه مهارتهای سه گانه مدیریتی(ادراکی, انسانی و فنی)لازم و مولفه های آن برای مدیران ادارات تربیت بدنی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
“بررسی میزان آشنایی مدیران سازمانهای دولتی استان قم با مهارتهای سرپرستی و مدیریت و نقش آن در کارایی سازمان” عنوان پایان نامه ای است که منصور توکلی نیا در سال 1379 انجام داده است.
1-مدیران سازمانهای دولتی استان قم واجد مهارتهای مدیریتی نیستند.
2-میزان کارآیی سازمانهای دولتی استان قم به علت آشنا نبودن مدیران آنها با فنون مدیریت, پایین می باشد.
3-رابطه مستقیمی بین مهارتهای مدیریتی در مدیران استان قم و کاآیی سازمانهای آنها وجود دارد.
4-هرچه سطح مهارتهای مدیریتی در مدیران استان افزایش یابد, میزان کارآیی سازمانهای ایشان نیز افزایش می یابد.
“نیازسنجی آموزشی مدیران سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی در رابطه با مهارتهای سه گانه مدیریتی از دیدگاه مدیران و کارکنان” عنوان پایان نامه زهرا فرتاش اسفهلان در سال 1383 بوده است. یافته های تحقیق نشان داد که نیاز به آموزش مدیران به ترتیب اولویت از نقطه نظر مدیران و کارکنان شامل مهارت ادراکی انسانی و فنی است.
صدرالدین در سال1383پایان نامه ای با عنوان بررسی میزان مهارت های مدیران از نظر معلمان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های پسرانه دولتی شهر تهران انجام داده است .
این تحقیق با هدف بررسی میزان مهارتهای مدیران از نظر معلمان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق معلمان ودانش آموزان سال سوم رشته علوم تجربی دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران است که
با روش نمونهگیری چند مرحلهای از جامعه معلمان 146 نفر انتخاب شده و دادههای موردنیاز برای بررسی مهارتهای مدیران جمع آوری گردیده است. همچنین برای متغیر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ،میانگین معدلهای 3135 نفر دانشآموز مدارس مورد مطالعه جمع آوری گردیده است نتایج نشان داده است که اکثر مدیران مدارس از نظر معلمان دارای مهارتهای مدیریتی در حد زیاد هستند، و همچنین بین مهارتهای مدیران و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیداری مشاهده نگردیده است.
“نيازسنجي وارائه چارچوب كلي آموزش مديران مدارس راهنمايي شهرستان خدابنده” عنوان پایان نامه ای است که الياس بيگدلي در سال 1380 انجام داده است.
– يافته هاي پژوهش نشان داده اند که :
-
- 65 درصدمديران اعلام نموده اند به آموزشهاي فني نياز دارندو35 درصد اعلام نموده اندكه به آموزش نيازندارند.
-
- 2/61 درصدمديران مدارس راهنمايي اعلام كرده اند به آموزش مهارت هاي انساني نيازدارندو6/38درصداعلام كرده اند به آموزش مهارت هاي انساني نياز ندارند.
-
- 6/62درصدمديران اعلام كرده اندكه به آموزش مهارت هاي ادراكي نياز دارند و 4/37 درصد اعلام كرده اند به آموزش مهارت هاي ادراكي نياز ندارند.
-
- نيازهاي آموزشي مديران به اين صورت اولويت بندي شده است: مهارت انساني> مهارت ادراكي> مهارت فني.
-
- به طور كلي 5/62 درصد از مديران اعلام كرده اند به آموزش نياز دارند و 5/37 درصد اعلام كرده اند به آموزش نياز ندارند.
ناهيد انتصاري در سال 1379پایان نامه ای با عنوان “بررسي نيازهاي آموزشي در سه حيطه ی مهارت هاي فني، انساني و ادراكي و ارائه الگوي مناسب براي آموزش ضمن خدمت به مديران مدارس راهنمايي دختران شهر تهران” انجام داده است.
يافته هاي پژوهش حاکی از آن است که:
1- با 99 درصد اطمينان مي توان گفت كه اكثريت مديران با رشته هاي تحصيلي نامرتبط با پست سازماني خود يعني مديريت آموزشگاهي مشغول به كار مي باشند، لذا دانش و تخصص شغل مذكور را دارا نمي باشند.
2- با 99 درصد اطمينان مي توان گفت مديران مدارس راهنمايي از نظر مهارت فني ضعيف مي باشند و اين ضعف بيشتر به دليل ضعيف بودن در چهار قلمرو الگوهاي تدريس، تجهيزات آموزشي، مديريت اداري و آيين نامه امتحانات مي باشد.
3- با 99 درصد اطمينان مي توان گفت مديران مدارس راهنمايي مهارت هاي انساني لازم را دارا مي باشند.
4- با 99 درصد اطمينان مي توان گفت مديران مدارس راهنمايي از مهارت هاي ادراكي لازم برخوردار هستند.
5- مهمترين نيازهاي آموزشي مديران در هر يك از مهارت هاي سه گانه عبارت است از: الگوي تدريس در مهارت فني، درك نيازها در مهارت انساني، تعمق در مهارت ادراكي.
6-الگوي آموزش ضمن خدمت متناسب با نوع نيازهاي آموزشي مديران در مهارت هاي سه گانه، آموزش حضوري است كه فرايند برنامه ريزي آن شامل چهار مرحله ی تعيين نيازهاي آموزشي، تدوين و طراحيِ برنامه ها، اجرا و ارزشيابي مي باشد.
2-3-2 پیشینه تحقیق خارجی:
کاستانیاس و هلفات (1991)اذعان کردند که ایراد سطوح مهارتی کاتز (فنی ,انسانی, ادراکی) این است که سازمان ها و محیط های گوناگونی که این مهارتها در آنها به کار می روند از یکدیگر مجزا نشده اند مهارتهای مدیریتی به زعم آنها عبارتند از :مهارتهای عمومی , مهارتهای خاص و مربوط به صفت یا کسب و کار مهارتهای مربوط به سازمان خاص .
ولکر( 2004)همچنین مهارتهای مدیریتی در ارتباطات مدیریتی برای به دست آوردن رضایت سهامداران در تمامی مراحل کار بسیار حساس است.
آنگر و همکاران (2009)نیز در بررسی فراتحلیل , ارتباطی معنادار ولی کم بین سرمایه انسانی و موفقیت مدیران و کارآفرینان در سازمان یافتند .این ارتباط در بعد دانش و مهارت ها بیشتر از تحصیل و تجربه بود.
پنت و باروندی (2008)در پژوهشی بر لزوم اهمیت آموزش دانشگاهی مهارتهای انسانی و فنی برای مدیران پروژه صحه گذاشتند.
ال تنت وای (2009) نیز گزارش داد که ارتباط بین مهارتهای راهبردی و عملکرد مدیران میانجی جزجدایی ناپذیر یکپارچگی عرضه تولیدات است
استیفن رابینز(1998) مهارت انسانی را توانایی کار با افراد و درک وبرانگیختن دیگران هم در سطح فردی و هم در سطح گروهی است.مدیران باید مهارتهای انسانی قوی را برای ایجاد ارتباط و برانگیختن و تفویض امور داشته باشند.
هومان (2010) در یک مطالعه موردی روی یک شرکت خدمات ارتباطی دریافت که مدیریت ارتباط و منابع انسانی نیازی برای تغییر از ساختار اداری و تبدیل شدن به شرکت تجاری عملگراست.
فصل سوم
روش تحقیق
3-1 جامعه آماری