با توجه به مطالب فوق و ذکر این موضوع که عرصه رقابت حتی در میان دانشگاهها و موسسات آموزشی نیز به شدت دیده میشود، این پژوهش میتواند نشاندهنده مسیری برای انتخاب سبک رهبری مناسب در راستای ایجاد رضایت شغلی و تحقق فراموشی هدفمند سازمانی در دانشگاه ها باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱-۳ اهمیت و ضرورت پژوهش
نام دانشگاه در جوامع انسانی با انباشتگی علم، تحقیقی و فرهنگ و پیشرفت مترادف است دانشگاه پدیدهای اجتماعی و تاریخی است که در شرایط خاص پدید میآید و ضمن آنکه از شرایط پیرامون تاثیر میپذیرد، بر آن تأثیر میگذارد. دانشگاه ها برحسب رسالت و تعهدی که نسبت به جامعه دارند، از یکسو باید برای بقا و اثربخشی خود تلاش کند و از سوی دیگر با توجه به نقشی که در جوامع به عنوان الگو و قالب سایر سازمانها دارند، باید در جهت تولید علم و دانش برای بخش های گوناگون جامعه برنامه ریزی کند تا با شیوههای جدید و کارآمد بتوانند با ارائه محصول و خدمات خود به جامعه ، نتیجه ارزشمندی را به بارآورند. با توجه به اینکه منبع تولید علم و دانش در هر کشوری دانشگاه ها هستند، لذا بحث مدیریت دانش در هر دانشگاه می بایست به صورت شایسته و مناسب اجرا و پیاده سازی گردد. همانگونه در مباحث قبلی مطرح شد در زمینه مدیریت دانش، موضوع فراموشی سازمانی به نوعی مغفول واقع شده و توجه به این موضوع میتواند هر سازمانی، به خصوص دانشگاه ها را در بحث اجرا و پیاده سازی این نکته موفق و سربلند کند.
توان علمی یکی از حیاتی ترین توانمندی هایی است که انسان در راه توسعه همه جانبه کشور به آن نیاز دارد. انسان در واقع به عنوان ارزشمند ترین فاکتور و فرایند توسعه هنگامی که مجهز به علم باشد، تأثیر شگرفی بر سرعت و کیفیت آن گذاشته و یکی از موارد توسعه، پرداختن به بحث مدیریت دانش برای تربیت انسانهای خلاق ، کارآمد است. دانشگاه ها با توجه به شرایط و وظایف ذاتی و مهمی که بر عهده دارند، میبایست علوم و دانش جدید و روزآمدی را از طریق اساتید به دانشجویان خود انتقال دهند. وجود کارمندانی که دارای دانش بروز و جدید هستند، در تحقق این امر نیز بسیار موثر است. از آنجا که سبک رهبری مدیران دانشگاه بر عملکرد بخشهای مختلف از جمله آموزش، پژوهش، دانشجویی، فرهنگی و اداری تاثیر چشمگیری دارد، لذا انتخاب سبک رهبری در اداره دانشگاه میتواند علاوه بر ایجاد رضایت شغلی موجب رشد روزافزون و رو به جلوی دانشگاه گردد.
انتخاب سبک رهبری در راستای تعالی دانشگاه، در بهرهمندی هرچه بهتر و بیشتر از فراموشی سازمانی هدفمند، مفید و موثر خواهد بود، چرا که مدیران میتوانند با اتخاذ شیوه های مناسب از جمله آموزش و تدوین فرآیندهای فراموشی سازمانی در جهت پیشرفت دانشگاه گام بردارند. فراموش کردن شیوه ها و دستورالعمل های اداری قدیمی، شیوه های سنتی آموزش اساتید به دانشجویان و نیز پرهیز از عادات بد و ضد ارزشها که در امور کاری هر بخش در میان افراد دانشگاه وجود دارد، موید نیاز به فراموشی سازمانی هدفمند در دانشگاه هاست.
با توجه به نکات فوق و ذکر این نکته که دانشگاه قم به عنوان دانشگاه جامع استان قم، و قرار گرفتن در مجاورت پایتخت و دانشگاه های معتبر کشور، میتواند بستر و فضای بسیار مناسبی را جهت بررسی تاثیر سبک رهبری مدیران بر فراموشی سازمانی فراهم سازد، تاثیر سبک رهبری مدیران بر فراموشی سازمانی هدفمند در دانشگاه قم با تاکید بر رضایت شغلی، میتواند الگو و مبنایی نوین برای سایر دانشگاههای کشور بوده تا بتوانند در عرصه بروز آوری علم و دانش خویش پیشرو و موفق باشند.
۱-۴ اهداف پژوهش
با توجه به موضوع پژوهش با عنوان بررسی تاثیر سبک های رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند در دانشگاه قم با تاکید بر رضایت شغلی ۴ هدف را میتوان تصویر نمود:
-
- بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین (تحولگرا) بر رضایت شغلی
-
- بررسی تاثیر سبک رهبری تبادلی (تعاملگرا) بر رضایت شغلی
-
- بررسی تاثیر سبک رهبری عدم مداخله گر بر رضایت شغلی
-
- بررسی تاثیر رضایت شغلی بر فراموشی سازمانی هدفمند
۱-۵ فرضیه های پژوهش
با توجه به موضوع پژوهش با عنوان بررسی تاثیر سبک های رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند در دانشگاه قم با تاکید بر رضایت شغلی ۴ فرضیه را میتوان تصویر نمود:
-
- سبک رهبری تحول آفرین (تحولگرا) بر رضایت شغلی تاثیر معناداری دارد.
-
- سبک رهبری تبادلی (تعاملگرا) بر رضایت شغلی تاثیر معناداری دارد.
-
- سبک رهبری عدم مداخله گر بر رضایت شغلی تاثیر معناداری دارد.
-
- رضایت شغلی بر فراموشی سازمانی هدفمند تاثیر معناداری دارد.
۱- ۶ متغیرهای تحقیق
متغیرهای تحقیق عبارتند از: رهبری تحول آفرین (تحولگرا)، رهبری تبادلی (تعاملگرا)، رهبری عدم مداخلهگر(غیرمراودهای)، فراموشی سازمانی هدفمند
مولفه ها و متغیرهای این تحقیق در جدول ۱-۱ نمایش داده شده است:
جدول ۱-۱ مولفههای متغیرهای تحقیق
متغیر
مولفه ها
رهبری تحول آفرین (تحولگرا)
ویژگی آرمانی
رفتار آرمانی
انگیزش
الهام بخش
ملاحظات فردی
ترغیب ذهنی
رهبری تبادلی (تعاملگرا)
پاداش های مشروط
مدیریت بر مبنای استثناء فعال
مدیریت بر مبنای استثناء غیر فعال
رهبری عدم مداخلهگر(غیرمراودهای)
رهبری عدم مداخلهگر(غیرمراودهای)