بهطورکلی، سوپر ماتریس نهایی از رابطه (۲-۶) محاسبه می شود:
(۲-۶)
K از مجموعه اعداد طبیعی بوده و مقدار آن میتواند بطور دلخواه افزایش یابد تا اینکه به همگرایی حاصل شود یعنی کلیه عناصر موجود در یک سطر (یا ستون) یکسان شوند.
گام چهارم. انتخاب بهترین گزینه
بردار اولویت گزینه ها در سطر گزینه سوپرماتریس نهایی یافت میشوند. گزینهای که بیشترین وزن را کسب کرده به عنوان گزینهی مطلوب انتخاب می شود که توسط محاسبات و عملیاتهای ماتریسی به دست آمده است. (یاکسل و دگدوایرن، ۲۰۰۷؛ وو و همکاران، ۲۰۰۸).
۲-۵-دانشگاه مازندران:
دانشگاه مازندران هم اکنون، بزرگترین مرکز آموزش عالی دولتی استان به شمار میرود، دارای سابقهای بالغ بر ۳۵ سال است که هسته اولیه آن را موسسه آموزش عالی اقتصادی و اداری – مدرسه عالی علوم کشاورزی- موسسه آموزشی کشاورزی گرگان- مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر(دانشگاه شمال) تشکیل دادهاند که در سال ۱۳۵۸ و با تصویب شورای عالی انقلاب از ادغام این مراکز دانشگاه مازندران به صورت رسمی تاسیس و در طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی در هر دو عرصه کمی و کیفی یافته است.
این دانشگاه هم اکنون در آستانه ۳۵ سالگی دارای ۱۰ دانشکده علوم پایه، هنر و معماری، حقوق و علوم سیاسی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم انسانی و اجتماعی، علوم اقتصادی و اداری، فنی و مهندسی، علوم ریاضی، شیمی و الهیات و معارف اسلامی در مجموعه پردیس است و حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۸۵ رشته مقطع کارشناسی ، ۱۸۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در ۶۰ رشته گرایش و۵۰۰ دانشجو در مقطع دکترا در۳۰ رشته گرایش تحصیل میکنند.کار آموزش و تدریس دانشجویان را ۲۷۰ عضو هیأت علمی بر عهده دارند.
۲-۶-مروری بر تحقیقات انجام شده :
مرور ادبیات و بررسی مطالعات انجام شده در حوزه مدیریت دانش نشان داده است روشها و مدلهای زیادی برای سنجش مدیریت دانش وجود دارد که برخی تحقیقات با توجه به موقعیت، از آنها برای سنجش اثربخشی، موفقیت و عملکرد آن استفاده می کنند. در این قسمت به توضیح برخی تحقیقات انجام شده در این زمینه میپردازیم که تعدادی از تحقیقات به بررسی روشها و ابزارها و یا استفاده از آنها پرداختهاند و تعدادی دیگر هم مدلهایی را در این زمینه ارائه دادهاند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۵-۱ تحقیقات خارجی:
– کواچ و وانگ (۲۰۱۱) در مقالهای با عنوان “سنجش عملکرد مدیریت دانش” مروری بر ادبیات سنجش عملکرد مدیریت دانش دادهاند و رویکردهای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش را در دو دسته کمی و کیفی طبقه بندی نمودند. سپس به معرفی و مقایسه هشت ابزارهای سنجش عملکرد مدیریت دانش پرداختند. در نهایت هم پنج ویژگی را برای یک ابزار ارزیابی عملکرد مناسب، بیان کردند و رهنمودهایی را هم برای تحقیقات آینده پیشنهاد دادند. ویژگیها به صورت زیر است:.
۱- هم معیارهای کمی و هم معیارهای کیفی را مدنظر قرار دهد.
۲-اجرای آن آسان باشد.
۳-به صورت تجربی تست شود.
۴-نتایج باید واضح و معنادار باشد و گیج کننده نباشد.
۵-قادر به نشان دادن فرصتهایی برای بهبود جهتگیری آینده و پیش بینی نتایج بعد از بهبود باشد.
– وِن[۱۱۲] (۲۰۰۹) مدلی را با ۵ معیار اصلی کارکنان، داده، اطلاعات، دانش و خرد و ۳۰ زیر معیار برای سنجش اثربخشی مدیریت دانش سازمانی ارائه داد(شکل۲-۷). این تحقیق علاوه بر به کارگیری ادبیات مربوطه، از گروههای کانون، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، تحلیل پرسشنامهای استفاده کرده است که این روشهای کیفی و کمی را یکپارچه کند تا وابستگی وزنها از سطوح و شاخص های مختلف را بیابند. جامعه آماری آن در مجموع ۳۵۰ شرکت پیشرفته در صنعت گردشگری تایوان است. نمونه تجربی با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی خوشهبندی انتخاب شد. نتایج به دست آمده از روش (AHP) و ترکیب نظرات ۱۰متخصص ، رتبه بندی را به ترتیب اهمیت به صورت اطلاعات، کارکنان، خرد، دانش، داده است. اطلاعات و کارکنان در مدیریت دانش مهمترین معیارها بودند .نرخ جریان و به کارگیری از شبکه مهمترین شاخص در اطلاعات بودند و نرخ تفکیک کارکنان مهمترین شاخص در کارکنان بود.
سنجش اثر بخشی مدیریت دانش
خرد
دانش
کارکنان
داده
اطلاعات
شکل۲-۷-مدل سنجش اثر بخشی مدیریت دانش (ون،۲۰۰۹)
– چن و همکاران (۲۰۰۹) در مقالهای با عنوان” سنجش عملکرد مدیریت دانش از دیدگاه رقابتی” رویکردی برای اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش دانشگاه فناوری از دیدگاه رقابتی ارائه کرده است. این رویکرد فرایند تحلیل شبکه ای که یک تئوری برای تصمیم گیریهای چند معیاره است را با کارت امتیازی متوازن ترکیب کرده سپس با شاخص های اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش تطابق داده شده است. این مقاله، متدلوژی سنجش عملکرد مدیریت دانش سازمان را با توجه به رقبای اصلی آن، معرفی کرده است. این رویکرد برای ارائه اطلاعات اثربخش برای بهبود مدیریت دانش، افزایش کیفیت تصمیم گیری و به دست آوردن یک جهت یابی واضح در کسب مزیت رقابتی کسب و کار است. همچنین این روش می تواند به عنوان ابزاری برای اندازه گیری مدیریت دانش کل سازمان به کار گرفته شود. و نتایج آن نشان داد که در بین شاخص ها بعد نوآوری و یادگیری و فرآیندهای داخلی از اهمیت بیشتری دارند و همچنین سازمان برای موفقیت خود در برابر رقبای خود باید فرایند ذخیره و به کارگیری دانش را بهبود دهد.
-هانگ و همکاران[۱۱۳] (۲۰۰۷) در مقالهای تحت عنوان “مقایسه با رقیب اصلی: مهمترین وظیفه سنجش عملکرد مدیریت دانش” از تئوری تصمیم گیری چند معیاره استفاده کرده اند و با بکارگیری تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای روشی را برای مقایسه عملکرد مدیریت دانش یک شرکت با رقبای اصلی آن ارائه دادهاند. سپس از آن روش برای سنجش عملکرد مدیریت دانش یک شرکت تولیدکننده دستگاههای خودکار با سه رقیب اصلی آن استفاده کردند. این مدل از سه سطح هدف، معیارها و گزینه ها که همان رقبای اصلی هستند تشکیل می شود. نتایج این تحقیق نشان داد که این شرکت برای پیشی گرفتن و کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبایش باید خلق و درونی سازی دانش خود را بهبود دهد.
سطح اول
سطح اول
سنجش عملکرد مدیریت دانش
سطح دوم
نسبت درآمد به قیمت
قیمت سهام
مخارج D&ِR
سطح سوم
خلق
دانش
ذخیره
دانش
تسهیم
دانش
به کار گیری
دانش
درونی سازی
دانش
سطح چهارم
سازمان مورد نظر
رقیب ۱
رقیب ۲
رقیب ۳