نیاز به مارک تجاری قوی در تجارت الکترونیک
مدل پذیرش فناوری، توسط فرد دیویس ارائه شده و به دنبال این موضوع است که چرا کاربران فناوری اطلاعات را می پذیرند یا رد می کنند. این مدل بر پایه دو برداشت است: برداشت از فایده و سودمندی و برداشت از سهولت کاربرد. از سوی دیگر مدل رفتار برنامه ریزی شده شامل عوامل اجتماعی و کنترلی به مدل فوق اضافه شده است. این تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و در این تحقیق مدل پذیرش فناوری مدلی قوی برای پذیرش تجارت الکترونیک معرفی شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در مقاله ای با عنوان ” ارزیابی شاخص های کسب و کار الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی” (فتحیان و امیری) (۲۰۰۶) انجام شده است و موانع زیر به عنوان موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط (SME) دیده شده است:
عدم تناسب تجارت الکترونیک با محصولات و خدمات شرکتهای کوچک و متوسط (SME)
عدم تناسب تجارت الکترونیک با روش تجارت شرکتهای کوچک و متوسط (SME)
عدم تناسب تجارت الکترونیک با روش تجارت مشتریان
بدون منفعت بودن تجارت الکترونیک برای این شرکتها
کمبود دانش تکنیکی
ریسک امنیتی
هزینه زیاد
ناآگاهی از سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز
این تحقیق شاخصهای تجارت الکترونیک را در ۵ دسته کلی زیرساختهای فنی و ارتباطی، منابع نیروی انسانی، زیرساخت فرهنگی، ارتباط با محیط و سیاستهای سازمانی و مدیریتی دسته بندی نموده است.
در مقاله ای تحت عنوان ” ارائه مدلی مفهومی جهت بررسی موانع تجارت الکترونیک در بخش کارآفرینی ایران (SME)” موارد زیر به عنوان محدودیتهای اجرای تجارت الکترونیک ذکر شده است (کیاکجوری، رودگرنژاد و نوبتی، ۱۳۸۹):
عدم وضوح و یا نبودن قوانین تجارت الکترونیکی
شامل نبودن قوانین لازم در حوزه، وجود نداشتن دادگاه تخصصی برای این امر، ناآگاهی قضات از پرونده های تجارت الکترونیک، فقدان زمینه های حقوقی لازم برای استفاده از EC از قبیل پذیرفتن اسناد و امضاهای الکترونیکی
عدم دسترسی ارزان، سریع و آسان به اینترنت و همچنین هزینه بالای ایجاد وب سایت معاملاتی
عدم بسترهای مناسب فرهنگی در شرکتهای کوچک و متوسط
فقدان افراد متخصص
عدم تحمل ریسک در شرکتهای کوچک نسبت به شرکتهای بزرگ که این مسئله به دلیل محدودیتهای مالی شرکتهای کوچک است.
عدم حمایت دولت در مواردی مانند بهبود زیرساختها، ایجاد مکانیزمهای پرداخت الکترونیک، تدوین قوانین و مقررات مناسب برای نقل و انتقالات الکترونیک، ایجاد امنیت و …
عدم آموزش مناسب بخصوص در مقاطع دانشگاهی و همچنین آموزشهای عمومی
پژوهش دیگری با الهام از مدل سه شاخگی (عوامل رفتاری، ساختاری و محیطی) و با افزودن بعد چهارمی به این مدل (عوامل ماهیتی) موانع و راهکارهای پیاده سازی تجارت الکترونیک را در شرکتهای بیمه ای آسیا بررسی کرده است (امیرخانی و متقی ثابت، ۱۳۸۹). تحلیل های مرتبط این نتیجه را تایید کرده است که تمامی عوامل یاد شده موانع توسعه بیمه الکترونیکی بوده و تاثیر گذاری عوامل به ترتیب ماهیتی، رفتاری و محیطی و در نهایت ساختاری است.
عوامل محیطی
ضعف بسترهای مخابراتی
ضعف بسترهای قانونی و حقوقی
ضعف فرهنگی
هزینه های کلان توسعه
عوامل رفتاری
مقاومت پرسنل در برابر تغییر
عدم پشتیبانی و احساس نیاز مدیران
عوامل ساختاری
کمبود نیروی انسانی متخصص
ضعف ساختار اجرایی و هماهنگ کننده
ناکافی بودن بودجه
هزینه های کلان توسعه
عوامل ماهیت
پیچیدگی رشته های بیمه
ضرورت بازدید اولیه و ارزیابی خسارت به صورت حضوری
شکل ۳-۷- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای سهامی بیمه ای آسیا
۳-۵- جمع بندی و نتیجه گیری
جدول ۳-۱- موانع اشاره شده در تحقیقات پیشین با بیشترین فراوانی