۰.۰۲
۰.۰۰
Modal Damping Ratio (%)
۰.۷
۱.۵
۲.۱
۵.۱
۸.۲
۱۰.۳
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی ماتریسهای مشخصه قاب ۶ طبقه با نامنظمی کاهش سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
بنابراین در صورت انتقال طبقه بارگذاری به طبقات بالاتر، علاوه بر کاهش مشارکت مودهای بالا در پاسخ، افزایش میزان خطا در شناسایی درایههای ماتریسهای مشخصه مرتبط با طبقات پایینتر از طبقه بارگذاری در حالت استفاده از شبه پاسخهای فرکانسی بدنبال داشته است. نتایج شناسایی فرکانسهای مودیقاب ۶ طبقه با نامنظمی کاهش سختی در طبقات ۵ و ۶ در شکل (۳-۲۲) نشان داده شده است.
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی فرکانسهای قاب ۶ طبقه با نامنظمی کاهش سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
محدوده فرکانسی مورد استفاده (۸/۰-۴۰ هرتز) تمامی فرکانسهای قاب را پوشش داده است. میزان بالای میرایی مود انتهایی (۳/۱۰ درصد) دلیل افزایش خطای شناسایی فرکانس مود ۶ تشخیص داده شده است. نتایج شناسایی شکلهای مودی این قاب در شکل (۳-۲۳) آورده شده است. خطا در تخمین شبه پاسخها در فرکانس کمتر از یک هرتز، موجب افزایش خطای شناسایی ماتریسهای مشخصه در مود ابتدایی بوده است . انتقال محل بارگذاری و کاهش مشارکت مودهای بالادر پاسخ و افزایش میرایی این مودها باعث افزایش خطا در شناسایی شکلهای مودی این مودها بوده است.
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی شکلهای مودی قاب ۶ طبقه با نامنظمی کاهش سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
- قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶:
جهت ایجاد نامنظمی در کلیه ماتریسهای مشخصه سازه، هندسه و سیستم باربر جانبی قاب ۶ طبقه در طبقات ۵ و۶ تغییر داده شده است. جهت روند شناسایی، بارگذاری هارمونیک جارویی با فرکانس ۷ تا ۲۵ هرتز به طبقه ۴ اعمال و به میزان ۱، ۲،۳ و ۵ % نوفه در حالت استفاده از مقادیر دقیق پاسخهای فرکانسی در نظر گرفته شده است.
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی ماتریسهای مشخصه قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از مقدار دقیق پاسخهای فرکانسی
نتایج شناسایی ماتریسهای مشخصه قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ در شکل (۳-۲۴) نشان داده شده است. نتایج از دقت بالایی برخوردار بوده است. همچنین درصد خطای شناسایی پارامترهای دینامیکی این قاب در شکلهای (۳-۲۵) و (۳-۲۶) آورده شده است. همانند ماتریسهای مشخصه، پارامترهای دینامیکی نیز با دقت بالایی شناسایی شده اند.
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی فرکانسهای قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از مقدار دقیق پاسخهای فرکانسی
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی شکلهای مودی قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از مقدار دقیق پاسخهای فرکانسی
در حالت استفاده از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی از بارگذاری هارمونیک جارویی با فرکانس متغیر ۵/۰-۳۵ هرتز در امتداد درجه آزادی طبقه ۴ استفاده و میزان نوفه ۱، ۲ و ۳ درصد در نظر گرفته شده است. نتایج شناسایی ماتریسهای مشخصه این قاب در شکل (۳-۲۷) نشان داده شده است. میزان خطاها در مقایسه با حالت استفاده از پاسخهای دقیق فرکانسی افزایش زیادی داشته است. با بررسی خطای تمامی درایههای قطری ماتریسهای مشخصه، (همانند قاب ۶ طبقه با نامنظمی سختی در طبقات ۵ و ۶) انتقال محل بارگذاری به طبقه ۴ عامل افزایش خطای شناسایی درایههای ۱تا ۳ ماتریسهای مشخصه تشخیص داده شده است.
درصد خطای شناسایی پارامترهای دینامیکی این قاب در شکلهای (۳-۲۸) و (۳-۲۹) نشان داده شده است. محدوده فرکانسی مورد استفاده تمامی فرکانسهای مودی را پوشش داده و تنها فرکانس مود۶ به دلیل میرایی بالای این مود (۲/۱۰درصد) حساسیت نشان داده است. تغییر محل بارگذاری به طبقه ۴ و میرایی بیشتر این مودها نسبت به مودهای ابتدایی موجب افزایش خطای شناسایی شکلهای مودی مودهای انتهایی شده است.
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی ماتریسهای مشخصه قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی فرکانسهای قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ ، با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
حساسیت روش شناسایی به میزان نوفه در شناسایی شکلهای مودی قاب ۶ طبقه با نامنظمی هندسی و سختی در طبقات ۵ و ۶ با بهره گرفتن از شبه پاسخهای فرکانسی سرعت و جابجایی
- قاب ۱۲ طبقه:
قابهای ۱۲ طبقه با سیستم سازهای دوگانه و اتصالات تکیه گاهی گیردار مدلسازی شده اند. فرضیات مورد استفاده برای تشکیل ماتریسهای مشخصه در قاب ۶ طبقه، در قابهای۱۲ طبقه تکرار شده اند. هندسه کلی قابهای ۱۲ طبقه مورد مطالعه در شکل (۳-۳۱) نشان داده شده اند. قابهای مورد بررسی به شرح زیر هستند: