فاصله ای – فاصله ای
فرصت هایی برای زندگی درونی و هویت سازمانی
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
**. Correlation is significant at the 0.01 level (2-tailed).
نتیجه آزمون همبستگی پیرسون (۴۴۲/۰=r) و سطح معناداری(۰۰۰/۰ =a) درخصوص رابطه بین فرصت هایی برای زندگی درونی (یکی از مولفه های معنویت سازمانی) و هویت سازمانی نشان از آن دارد که از لحاظ آماری با اطمینان ۹۹ درصد اطمینان و در سطح ۰۱/۰>P همبستگی مثبت و نسبتاً ضعیفی بین حس فرصت هایی برای زندگی درونی و هویت سازمانی وجود دارد. بنابراین، می توان اذعان داشت که دو متغیر فرصت هایی برای زندگی درونی و هویت سازمانی با یکدیگر ارتباط داشته و در صورت هر گونه تغییر (افزایش یا کاهش) در یکی از این دو متغیر، شاهد تغییر (افزایش یا کاهش) در دیگری خواهیم بود. بدین ترتیب هر چه کارکنان در سازمان خود فرصت هایی برای زندگی درونی داشته باشند به همان میزان هویت سازمانی آنها بیشتر می شود در نتیجه فرضیه پنجم تحقیق نیز مورد تایید قرار می گیرد.
۴-۳-۲-۷- آزمون فرضیه ششم
« بین هویت سازمانی و جنسیت کارمندان رابطه معنادار وجود دارد »
از جمله اهداف مطالعه حاضر، مقایسه میزان هویت سازمانی در بین کارکنان مرد و زن کتابخانه های عمومی استان اردبیل بوده است. به همین خاطر، از طریق آزمون پارامتری t با دو نمونه مستقل به آزمون این فرضیه پرداختیم. دلیل استفاده از این آزمون، از یک طرف به خاطر مقیاس فاصلهای شاخص هویت سازمانی و از طرف دیگر به خاطر وجود دو گروه (کارکنان مرد و زن) می باشد. جدول زیر نتایج حاصل از آزمون تفاوت هویت سازمانی را در بین کارکنان مرد و زن را نشان می دهد:
جدول۴-۱۴- خروجی آزمون t-test برای مقایسه کارکنان زن و مرد از نظر هویت سازمانی
شاخص
گروه ها
تعداد
میانگین
اختلاف میانگین
مقدار t
درجه آزادی
سطح معنیداری
هویت سازمانی
زن
۱۵۰
۲۳/۳
۱۲/۰
۸۳۹/۱
۱۴۸
۱۴۶/۰
مرد
۱۵۰
۱۱/۳
چنانچه در جدول فوق مشاهده می شود میانگین هویت سازمانی در کل مولفه ها در بین کارکنان زن حدود ۲۳/۳ و این میانگین در بین کارکنان مرد ۱۱/۳ بوده و اختلاف میانگین هویت سازمانی دو گروه از کارکنان برابر ۱۲/۰ می باشد. برای اینکه بدانیم این اختلاف میانگین دو گروه کارکنان از نظر هویت سازمانی از لحاظ آماری معنادار است یا نه به مقدار t و سطح معناداری نگاه می کنیم. با توجه به مقدار t محاسبه شده(برابر با ۸۳۹/۱) و همچنین با توجه به اینکه اینکه سطح معناداری از ۰۵/۰ بیشتر است بنابراین توان گفت که این تفاوت از نظر آماری معنی دار نسیت. در نتیجه فرضیه ششم تحقیق رد شده و با ۹۵ درصد اطمینان می توان گفت اختلاف میانگین هویت سازمانی در بین دو گروه کارکنان زن و مرد تصادفی می باشد.
۴-۳-۳- آزمون رگرسیون چندگانه
برای مشخص کردن تاثیر هر یک از ابعاد هماهنگی بین سازمانی بر توانمندسازی از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده می شود. تا اینجا با بهره گرفتن از انواع آزمون ها جهت و شدت رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. در رگرسیون چندگانه اهمیت و وزن یا تاثیر هر یک از مولفه های معنویت سازمانی بر هویت سازمانی مشخص می شود.
درمعادله رگرسیونی برای مشخص کردن ضریب تعیین (R2) و میزان وزن هر متغیر(Beta) مجموعه متغیرهای مستقل وارد معادله می شوند. لازم به یادآوری است؛ به منظور تعیین سهم هر یک از متغیرها در تبیین توانمندسازی از رگرسیون چندگانه، به روش (Enter) استفاده شده است. در این روش متغیرهای مستقل به طور همزمان وارد تحلیل شده و اثرات آنها بر روی متغیر وابسته تعیین میگردد.
جدول ۴-۱۵- خلاصه مدل به دست آمده از رگرسیون چند متغیره
تعدیل شده