۶
روحیه پژوهشگری
۳-۹-۱۵-۲۱-۲۶
۳-۷ ) روایی[۷۵] ابزار اندازه گیری
روایی یا اعتبار به معنای آنست که آیا روش یا وسیله اندازه گیری که برای سنجش موضوع انتخاب شده مناسب است و آیا موضوع را به خوبی می سنجد یا خیر . به عبارت دیگر ما همان چیزی را می سنجیم که قصد سنجش آن را داریم یا چیز دیگری را می سنجیم . روایی انواع گوناگون دارد از جمله روایی محتوایی ، روایی نمادی ، روایی سازه و … . جهت تعیین روایی پرسشنامه تحقیق از روش « روایی محتوایی » استفاده شده است .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اعتبار محتوایی معرف بودن یا کفایت نمونه گیری محتوای ( ماده ، مطلب ، موضوع ) وسیله اندازه گیری است . معتبر ساختن محتوایی در پاسخ به این پرسش است که آیا مواد یا محتوای این وسیله اندازه گیری معرف محتوی یا مجموعه خصوصیات مورد اندازه گیری است . برای این که محقق اعتبار محتوایی سوالات را تامین کند ، باید سوالات را بر اساس اهداف و فرضیات تحقیق مطرح نماید.
با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا ، برای بدست آوردن روایی آزمون در این پژوهش ، با بهره گیری از نظرات اساتید راهنما و مشاور ، متخصصان و معلمان خِبره ، سوالات آزمون مورد بررسی قرار گرفت و ابهامات آن برطرف گردید که این امر بیانگر روایی محتوایی قابل قبول آزمون می باشد .
۳-۸ ) پایایی[۷۶] ابزار اندازه گیری
قابلیت اعتماد یا پایایی از سویی نشان دهنده ی دقت و ثبات و از سویی دیگر نشان دهنده میزان اشتباه وسیله اندازه گیری است . به عبارت دیگر اگر محققان دیگر همان موضوع را با همان روش بررسی کنند ، یا این که یک محقق در مشاهدات مختلفی که از یک موضوع دارد به نتایج مشابهی برسد ، آن آزمون دارای قابلیت اعتماد است ( گودرزی ، ۱۳۸۸ : ۲۹ ) . دامنه ضریب قابلیت اعتماد بین صفر تا یک متغیر است . هر چه ضریب قابلیت اعتماد به یک نزدیک باشد ، نشان دهنده دقت و ثبات وسیله اندازه گیری و به تبع آن بالا بودن قابلیت اعتماد گویه ها است و هر چه این ضریب به صفر نزدیک باشد ، نشان دهنده میزان اشتباه وسیله اندازه گیری و پایین بودن قابلیت اعتماد گویه ها خواهد بود ( گودرزی ، ۱۳۸۸ : ۲۹ ) . چنان چه مقدار قابلیت اعتماد بدست آمده در پژوهش از ۷۵/۰ بیشتر باشد پرسشنامه از دارایی پایایی قابل قبولی می باشد .
شیوه های مختلفی برای محاسبه پایایی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از :
- روش دو نیمه کردن[۷۷]
- روش آلفای کرونباخ[۷۸]
- روش دوباره آزمایی[۷۹]
- روش کودر – ریچاردسون[۸۰]
با توجه به اینکه محقق در پژوهش خود ، از روش آلفای کرونباخ استفاده نموده به شرح مختصری از آن می پردازیم :
آلفای کرونباخ به وسیله فرمول زیر محاسبه می شود ( همان منبع : ۳۳ ) :
فرمول ۳-۱ ) فرمول پایایی پرسشنامه
a=ra = ضریب آلفای کرونباخ
j = تعداد زیر مجموعه سوالات پرسشنامه
= مجموع واریانس تک تک زیر مجموعه ها
s2 = واریانس نمره های کل آزمون
در پرسشنامه حاضر ، ضریب آلفای کرونباخ که توسط نرم افزار SPSS v16 محاسبه شده بود برابر ۸۴/۰ می باشد که با توجه با توضیحات داده شده از ۷۵/۰ بیشتر می باشد و این امر نشانگر پایایی قابل قبول پرسشنامه می باشد .
۳-۹ ) روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی از جدول فراوانی و درصد آن ، نمودار ستونی و میانگین استفاده شده است . در بخش آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای جهت تحلیل سوالات تحقیق استفاده گردید . بنا به اهمیت آزمون تی تک نمونه ای به طور مختصر به آن می پردازیم :
از این آزمون هنگامی استفاده می شود که بخواهیم ببینیم آیا میانگین یک متغیر تفاوت معنی داری با یک مقدار ثابت ( مقدار آزمون ) دارد یا خیر . نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شده باشد .
فرمول محاسبه t برای داده های یک نمونه ای عبارت است از :
فرمول ۳-۲ ) فرمول محاسبه آزمون تی
اگر قدر مطلق تی محاسبه شده مساوی یا بزرگ تر از تی جدول ( مقادیر بحرانی ) بود . دلیلی برای رد فرضیه تحقیق نداریم . بنابراین فرض صفر را رد می کنیم و نتیجه می گیریم بین دو متغیر اختلاف معناداری وجود دارد . ولی اگر قدر مطلق تی محاسبه شده کوچک تر از تی جدول بود ، فرض صفر (H0 ) را رد نمی کینم و نتیجه می گیریم بین متغیر ها اختلاف معناداری وجود ندارد ( گودرزی ، ۱۳۸۸ : ۲۳۰ ) . با توجه به توضیحات داده شده در این فصل ، به تجزیه و تحلیل سوالات پژوهش در فصل بعد خواهیم پرداخت .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ ) مقدمه
یک برنامه ریزی خوب در پژوهش مستلزم پیش بینی روش های مناسب برای تجزیه و تحلیل داده ها می باشد . تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از روش های آماری به عنوان یک فرایند علمی ، یکی از مجموعه فعالیت های اساسی هر کار پژوهشی است . شرط اساسی و اولیه برای انجام یک تحلیل درست آن است که ، محقق با شیوه های آماری مناسب ، یا به عبارت دیگر آزمون های آماری ، آشنایی داشته باشد . روش های آماری ، دستورالعمل های لازم را برای خلاصه کردن و توصیف داده ها و نیز تعمیم نتایج از گروه های آزمودنی به گروه های وسیع تر فراهم می سازند . در یک تقسیم بندی به مجموعه روش هایی که برای سازمان دادن ، خلاصه کردن و توصیف مشاهدات مورد استفاده قرار می گیرند ، آمار توصیفی می گویند و روشی که در آن داده های آماری به دست آمده از نمونه به جامعه تعمیم داده می شود آمار استنباطی گفته می شود . در این تحقیق با استناد به روش های آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل آماری سوالات ویژه پژوهش خواهیم پرداخت . مطالبی که در این فصل مورد بررسی قرار می گیرند به شرح زیر می باشند :
الف ) تحلیل توصیفی متغیرهای پژوهش :
هدف از تنظیم این بخش ، بررسی و توصیف متغیرهای کلیدی پژوهش و بررسی نمونه با توجه به ویژگی های فردی آزمودنی ها می باشد .
ب ) تحلیل استنباطی سوالات ویژه پژوهش :
در این بخش سوالات ویژه تحقیق با بهره گرفتن از آمار استنباطی مورد بررسی قرار می گیرند.
۴-۲ ) تحلیل توصیفی داده ها بر مبنای ویژگی های فردی آزمودنی ها
۴-۲-۱ ) تحلیل توصیفی متغیر جنسیت :
مطابق با داده های بدست آمده از جنس پاسخگویان ، جدول فراوانی جنس پاسخگویان در جدول شماره ۴-۱ ارائه شده است .
جدول شماره ۴-۱ ) توزیع پاسخگویان برحسب جنس
جنسیت
فراوانـی
درصـد