متغیر مجازی: اگر حسابرس شرکت به حسابرس کوچکتر تغییر کرده باشد عدد یک و در غیر اینصورت صفر
تمرکز مالکیتمستقلLSHعبارت است از درصد بزرگترین سهامدارن شرکتاستقلال هئیت مدیرهمستقلSBعبارت است از نسبت تعداد اعضای غیرموظف هیئت به مدیره به کل اعضای هئیت مدیرهتفکیک وظیفهمستقلCEOCHRمتغیر مجازی: اگر مدیر عامل ریاست هئیت مدیره را نیز بعهده داشته باشد عدد یک و در غیر اینصورت عدد صفرمالکیت دولتکنترلیGOVمتغیر مجازی: اگر بالاترین سهامدار شرکت دولتی باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفرگزارش حسابرسکنترلیOPIمتغیر مجازی: اگر گزارش حسابرسی سال قبل مقبول نباشد عدد یک در غیر اینصورت صفر،کل دارائیکنترلیLNASSETلگاریتم طبیعی کل داراییها در پایان دوره مالی قبل،اهرم مالیکنترلیLEVبدهی بلند مدت تقسیم بر کل داراییها در پایان دوره مالی قبل،نسبت ارزش بازار به ارزش دفتریکنترلیMBعبارت است از تقسیم ارزش بازار (ضرب تعداد سهام در قیمت پایان سال) به ارزش دفتری سهام(حقوق صاحبان سهام)زیانکنترلیLOSSمتغیر مجازی: اگر نتایج عملیات شرکت در سال قبل زیانده باشد یک در غیر اینصورت صفر.دوره مالی تغییر حسابرسکنترلیYr87متغیر مجازی: اگر شرکت در سال ۱۳۸۷ تعویض شده باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفردوره مالی تغییر حسابرسکنترلیYr88متغیر مجازی: اگر شرکت در سال ۱۳۸۸ تعویض شده باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفردوره مالی تغییر حسابرسکنترلیYr89متغیر مجازی: اگر شرکت در سال ۱۳۸۹ تعویض شده باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفردوره مالی تغییر حسابرسکنترلیYr90متغیر مجازی: اگر شرکت در سال ۱۳۹۰ تعویض شده باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفردوره مالی تغییر حسابرسکنترلیYr91متغیر مجازی: اگر شرکت در سال ۱۳۹۱ تعویض شده باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفر
۱-۱۳) ساختار پژوهش
فصل اول، بیان مسئله و اهمیت پژوهش در کنار فرضیهها و تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق بیان شد.
فصل دوم، مفاهیم بنیادی نظری پژوهش تبیین و تشریح خواهد شد و در ادامه با مروری بر ادبیات تحقیق مطالعات پیرامون موضوع پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد.
فصل سوم، به شرح روش انجام تحقیق اختصاص دارد. در این فصل، ابتدا با بیان قلمرو زمانی و موضوعی تحقیق پرداخته، سپس شیوه جمع آوری اطلاعات و ابزار اندازه گیری تشریح می شود و در نهایت تعریف متغیرهای تحقیق و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیهها بیان می شود.
فصل چهارم، به ویژگی متغیرهای تحقیق و تحلیل ماهیت آن ها اشاره می شود و در نهایت شیوه آزمون فرضیهها ارائه میگردد.
فصل پنجم، به ارائه نتیجه گیری، تفسیر نتایج، محدودیت های تحقیق و ارائه پیشنهادات کاربردی و توصیه برای تحقیقات آتی خواهد پرداخت.
در پایان، منابع و ماخذ و پیوست ها شامل اطلاعات آماری ارائه خواهد شد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
۲-۱) بخش اول: تغییر حسابرس و عوامل مؤثر بر دوره تصدی حسابرس
۲-۱-۱) مقدمه:
حسابرسی برون سازمانی از طریق اعتباردهی به صورتهای مالی منتشر شده برای عموم، عملیات کارای بازارهای سرمایه را تسهیل میکند. اما افزایش شمار و پیچیدگی قوانین گزارشگری و حسابداری. امکان تضاد بین حسابرسان و صاحبکاران را افزایش میدهد و اغلب ممکن است به کشانده شدن فرایند حسابرسی به چانه زنی بین دو گروه یاد شده بینجامد. با توجه به اینکه در زمینه حسابرسی، ترازوی قدرت تقریباً همیشه به طرف صاحبکاران است. در صورت وجود مجادله بین حسابرس و صاحبکار، مدیریت ممکن است از طریق تهدید به خاتمه کار با حسابرس ، وی را مجبور به پذیرش رویه های حسابداری کند. در صورتی که مدیریت در انجام این کار موفق نشود، با اعمال قدرت خود ممکن است حسابرس را برکنار کرده و حسابرس انعطاف پذیرتری جستجو کند. از این رو ، انتقادهایی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش تغییر حسابرس در سالهای اخیر ، به توانایی حسابرس در ایفای نقش مهم اعتباردهی به صورتهای مالی صدمه می زند(ناپ و الیکای، ۱۹۸۶). این انتقادها بر اساس این عقیده قرار دارد که تغییر حسابرس باعث کاهش استقلال حسابرس و صاحبکار و در نتیجه بی اعتبار شدن صورتهای مالی می شود. از سوی دیگر، مقامات قانونگذار نگران این هستند که افزایش فراوانی تغییر حسابرس، اعتماد استفاده کنندگان به کلیه صورتهای مالی و نه فقط صورتهای مالی شرکتهای تغییر دهنده حسابرس، را کاهش دهد. از این رو ، با توجه به اینکه این موضوع ، فلسفه وجودی حسابرسی را متزلزل میکند، بررسی پدیده تغییر حسابرس و دلایل آن از اهمیت خاصی برخوردار است. برای مطالعه و بررسی دلایل تغییر حسابرس، درک عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی، عوامل و ویژگیهای مؤثر در انتخاب حسابرس و مزایای حاصل از حفظ حسابرس ضروری است(مهدوی و ابراهیمی، ۱۳۸۹).
۲-۱-۲) تقاضا برای خدمات حسابرسی
والاس (۱۹۸۰) تقاضا برای خدمات حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت را مورد بررسی قرار داد و سه منبع تقاضای جداگانه اما مرتبط ، را برای خدمات حسابرسی شناسایی و آن ها را در چارچوب سه فرضیه زیر معرفی کرد:
۱- فرضیه مباشرت یا نمایندگی: متون نمایندگی، تقاضا برای حسابرسی را ناشی از تضاد منافع بین مدیران (نماینده) و سهامداران ( موکل) ، بستانکاران ، اتحادیه های کارگری و غیره میداند. این فرضیه بیانگر این است که حسابرس به عنوان یک رابط میتواند هزینه های نمایندگی ناشی از رفتار خودسرانه نمایندگان را کاهش دهد(بیتی و فرنلی، ۱۹۹۵).
۲- فرضیه اطلاعات: در حوزه فرضیه اطلاعات چنین استدلال می شود که برهان پشتوانه تقاضای سرمایه گذاران به عنوان گروهی از استفاده کنندگان از صورتهای مالی حسابرسی شده این است که گزارشهای مالی مذبور، اطلاعات سودمندی را برای انجام تصمیمگیریهای مرتبط با سرمایه گذاری ارائه میکند(امیر ارصلانی، ۱۳۸۴).
۳- فرضیه بیمه: بر اساس این فرضیه، سرمایه گذاران و بستانکاران از طریق مسئولیت حرفهای حسابرس، در مقابل زیانهای مالی بیمه میشوند(بیتی و فرنلی، ۱۹۹۵).
۲-۱-۳) انتخاب حسابرس
بیتی و فرنلی(۱۹۹۵) بر این باورند که باید با توجه به سه ویژگی زیر مؤسسه حسابرسی را انتخاب کرد:
۱- ویژگیهای صاحبکار: عوامل مربوط به تقاضا برای خدمات حسابرسی بیانگر تعدادی از ویژگیهای صاحبکار است که بر انتخاب مؤسسه حسابرسی تاثیر خواهد گذاشت. این ویژگیها عبارتند از اندازه و مییزان اهرم مالی و حق مالکیت مدیریت(بیتی و فرنلی، ۱۹۹۵).