پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | کاپلند[۴۲] و همکاران (۱۹۸۳) و گلشتن[۴۳] وهمکاران (۱۹۸۵) – پایان نامه های کارشناسی ارشد
-
-
- اکرلوف[۳۶] و همکاران (۱۹۷۰) در زمینه اقتصاد اطلاعات، نظریه ای را پایه گذاری کردهاند که به نظریه عدم تقارن اطلاعاتی موسوم شد. این محققین نشان دادند که عدم تقارن اطلاعاتی میتواند موجب افزایش گزینه مغایر در بازارها شود که این امر قبل از وقوع معامله برای افراد به وجود می آید.آنها خاطر نشان کردند که واسطهها ی کم اطلاع، درآمد بازار خود را بیشتر می کنند. مقاله آکرلوف با عنوان “بازار نابسامان”[۳۷] ،تحقیقی با اهمیت در ادبیات اقتصاد و اطلاعات محسوب می شود و توجه صاحب نظران حوزه های مختلف اقتصادی را به مسئله عدم تقارن اطلاعاتی و تبعات آن جلب نمود. ریشه و پایه نظریه مذکور براین اصل استوار است که در یک معامله، چنانچه یکی از طرفین از شرایط واقعی کالاهای موردنظر آگاهی نداشته باشد، طرف دوم میتواند سود بیشتری حاصل نماید.در چنین شرایطی، گونه ای از نبود اطمینان و عدم قطعیت بر فضای معامله حاکم خواهد بود که در نهایت به تضعیف جریان بازار یا به عبارت دیگر شکست بازار میانجامد(پولادی،۱۳۷۸).
-
-
- تینیک[۳۸] (۱۹۷۲) اذعان داشت در ادبیات مربوط به تئوری زیر ساخت بازار، دامنه قیمت خرید وفروش سهام از سه بخش تشکیل می شود: هزینه پردازش سفارش، هزینه نگهداری موجودی و هزینه انتخاب نامطلوب. هزینه پردازش سفارش، مبلغی است که بازارسازها برای آماده بودن جهت انجام سفارشهای خرید و فروش هزینه می کنند. تینیک نیز در تحقیق خود همانند دمستز به بررسی رابطه میان اطلاعات مالی و دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام پرداخته است، با این تفاوت که وی به جای تعداد معاملات و تعداد سهامداران از لگاریتم تعداد سهمهای معامله شده و تعداد مؤسسات نگهدارنده سهام و درصد روزهای انجام معامله استفاده کردهاست. نمونه وی شامل ۸۹ سهم در طول ۱۹ روز معامله در مارس ۱۹۶۹ بود. نتابج تحقیق وی حاکی از این است که رابطه دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام با تعداد سهمهام معامله شده و تعداد مؤسسات نگهدارنده سهام منفی و معنی دار و رابطه میان اختلاف قیمت پیشنهادی و انحراف قیمت سهام مثبت و معنی دار می باشد.
-
- تینیک و وست[۳۹] (۱۹۷۴)، مطالعه تینیک و وست در سال ۱۹۷۴ اولین تحقیقی است که به معرفی اختلاف قیمت پیشنهادی نسبی خرید و فروش سهام به عنوان یک متغیر وابسته می پردازد. آنها ابتدا با برآورد یک مدل از اختلاف قیمت پیشنهادی مطلق خرید و فروش سهام با قیمت هر سهم، لگاریتم حجم معاملات، نوسانات قیمت، تداوم معامله و تعداد بازاهایی که سهام در آنها داد و ستد می شد، کار خود را شروع کردند. آن ها با بهره گرفتن از یک نمونه شامل ۱۷۷ سهم معامله شده در طول دوره زمانی از اول دسامبر تا سیزدهم دسامبر ۱۹۷۱ به این نتیجه رسیدند که ضرایب همبستگی مربوط به قیمت سهام و تغییر پذیری قیمت سهام مثبت و معنی دار، ضریب همبستگی حجم معاملات منفی و معنی دار وضریب همبستگی تداوم و تعداد معاملات منفی و ناچیز می باشد. همچنین ضریب تعیین رگرسیون آنها ۴۹۹/۰ می باشد.
-
- بنستون وهاجرمن (۱۹۷۴)، دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش پایان ماه مربوط به ۳۱۴ سهم از سهام بورس اوراق بهادار نزدک را در طول یک دوره پنج ساله از ژانویه۱۹۶۳ لغایت دسامبر۱۹۶۷ مورد آزمون قرار دادند. در مدل آنها اختلاف قیمت پیشنهادی مطلق خرید و فروش سهام به عنوان متغیر وابسته و تعداد سهامداران، قیمت هر سهم، انحراف ویژه و تعداد معامله گران به عنوان متغیرهای مستقل و به صورت لگاریتمی بیان شده بود. آنها به این نتیجه رسیدند که تمامی عوامل تعیین کننده دامنه تفاوت قیمت با علامت مورد انتظار وارد رگرسیون شده و از نظر آماری معنی دار می باشند. نوآوری کلیدی در تحقیق بنستون وهاجرمن در معیار ریسک قیمت می باشد. آنها این گونه استدلال کردند که ریسک قیمت بازارگردانها بایستی جبران شود که این امر در جزء انتخاب نادرست دامنه تفاوت قیمت نمود پیدا می کند.
-
- مورس و آشمن[۴۰] (۱۹۸۳)، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش ۲۵ شرکت خارج از بورس(OCT) را به مدت ۲۱ روز قبل و بعد از اطلاعیههای سود سه ماهه و همچنین در روزهای با تغییرات قیمت زیاد بین سالهای ۱۹۷۳تا ۱۹۷۶ مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها تغییرات معنی داری را در دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش قبل و بعد از آگهیهای سود سه ماهه نشان نمیدهد اما افزایش معنی دار در اندازه اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش در روزهای دارای تغییرات قیمت بالا مشاهده می شود. بافرض اینکه تغییرات قیمت قیمت به دلیل برخی رویدادهای اطلاعاتی رخ می دهد نتایج تحقیق آنها شواهدی در مورد رابطه بین افشای اطلاعات مالی و تغییرات در دامنه تفاوت قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش فراهم می آورد.)بر طبق مطالعاتی که بر روی ۲۵ شرکت انجام دادند به تغییر دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام در زمان اعلان سود پی بردند(
-
- هو[۴۱] و همکاران (۱۹۸۵) که بخش هزینه نگهداری موجودی توسط آنها مدل سازی شده است، بیان می کند که هزینه معاملات منجر می شود بازارسازها پرتفوی متنوع نگهداری نمایند تا از این طریق بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند.
-
- کاپلند[۴۲] و همکاران (۱۹۸۳) و گلشتن[۴۳] و همکاران (۱۹۸۵) که انتخاب نامطلوب[۴۴] توسط آنان مطرح گردید، نمایانگر یک امر جبرانی برای معامله گران جهت پذیرش ریسک معامله با افرادی است که احتمال دارد اطلاعات مهم و محرمانه ای در اختیار داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر بخش عمده ای از بازار را افراد غیرمطلع تشکیل دهند، بازارسازها دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام را افزایش می دهند تا از این طریق ریسک گزینش مغایر را جبران نمایند.
-
- کاپلند و گالی[۴۵] (۱۹۸۳) و میلورام[۴۶] و همکاران (۱۹۸۵)، مدل عدم تقارن اطلاعاتی را ارائه نمودند، که بر طبق این مدل در بازار میتوان دو نوع معامله گر را متصور شد: الف)معامله گران نقد ب)معامله گران مطلع. معامله گران مطلع به این خاطر اقدام به انجام معامله می کنند که دارای اطلاعات محرمانه ای می باشند که در قیمتها منعکس نشده است در حالی که معامله گران نقد(سرمایه گذاران غیرمطلع) تنها به دلیل دارا بودن نقدینگی به انجام معامله اقدام می نمایند. البته این مدلها بر روابط بین تفاوت قیمت خرید وفروش و افراد مطلع دچار زیان می شوند و این زیان را از طریق گسترش دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام جبران می کنند. بر اساس این مدل عدم تقارن اطلاعاتی در بازار منجر به افزایش دامنه قیمتهای پیشنهادی می گردد.