کرلنگر[۳۸] بر این باور است که تحلیل محتوا دارای ویژگیهای زیر میباشد:
الف) تحلیل محتوا روشی نظاممند است؛ به این معنا محتوایی که قرار است مورد ارزیابی قرار گیرد، باید بر اساس قواعد روشن و ثابتی برگزیده شود.
ب) تحلیل محتوا روشی عینی است؛ بنابرین، ساختههای ذهنی پژوهشگر نباید در آن دخالت داشته باشد.
ج) ازآنجاییکه تحلیل محتوا کمی است، هدف اصلی تحلیل محتوا بازنمایی دقیق مجموعهای از پیام میباشد. (راجردی[۳۹]، ص ۲۱۷-۲۱۸.)
۲-۹-۲ مراحل تحلیل محتوا
تحلیل محتوا نوعی بررسی اسناد و مدارک میباشد که ممکن است شخص پژوهشگر یا افراد دیگـر به جمع آوری آن پرداختـه باشنـد. ولی تحلیـل و وارسی آن توسط شخص محقق انجـام میگیرد که کلمات، عبارات، اسامی، بندها، تصاویر، موضوعها یا هر جلوه ویژهای که موردنظر پژوهشگر است در برگه ثبت میگردد. باوجود تنوع اسناد و مدارک، از روش علمی برای تحلیل آن استفاده میشود. فرایند کلی عملیات تحلیل محتوا عبارت است از:
۱- موضوع موردمطالعه از قبل تعیین میگردد که میتواند لغات، جملات، عناوین اصلی مقالات و موارد مشابه آن باشد. به عنوان نمونه، پژوهش برای به دست آوردن بار ارزشی بهکاررفته در یک مقاله انجام میگیرد.
۲- بیـان یک چارچوب که تئـوری پژوهش بر آن مبتنی است. با توجـه به تئوری موجود، فرضیهها و متغیرهای مرتبط با مفاهیم مشخص میگردد و با بهره گرفتن از روش مناسب برای متغیرهای موردنظر و با اهدافی که بر آن مترتب میباشد، به تحلیل داده ها پرداخته میشود.
۳- در نظر گرفتن وسیلهای برای اندازهگیری متغیرها. به عنوانمثال، تهیه فهرستی از واژگان کلیدی بهقصد شمارش آن و به دست آوردن معانی که در آن واژگان قصد گردیده است.
۴- تهیه و تنظیم ابزارِ جمع آوری اطلاعات با توجه به موضوعی که قرار است پژوهش در آن انجام گیرد.
۵- جمع آوری اطلاعات مربوط به طرح پژوهش. با در نظر گرفتن زمان مشخص و مکانی که قرار است عملیات در آن انجام گیرد. در ضمن لازم است به جمع آوری متنها یا واژه هایی پرداخته شود که به طور عموم در مسئله موردپژوهش کاربرد داشته باشد. پس از انجام مراحل فوق، داده های جمع آوریشده به دسته های مختلف طبقهبندی میگردند.
۶- پژوهشگر پس از جمع آوری اطلاعات، به تجزیهو تحلیل آن دسته از داده هایی میپردازد که با فرضیه تحقیق مرتبط میباشد تا بتواند نتایج موردنظر را به دست آورد. (طالقانی،۱۳۷۰).
۲-۹-۳ کاربرد تحلیل محتوا
۱- معمولترین استفاده از تحلیل محتوایی، توصیف خصوصیات پیام است. به عنوانمثال، برای فهم درست متون درسی، سخنرانیها، روزنامهها و مجلات، میتوان آن ها را تحلیل محتوا نمود تا بتوان ارزشها و نظریات بهکاررفته در آن ها را به دست آورد.
۲- تحلیل محتوا به ما کمک میکند تا اهداف فرستنده پیام را به دست آوریم و دلایل ارسال پیام و نتایج مترتب بر آن را موردبررسی قرار دهیم. ازاینرو، تحلیل متون برای فهم و درک پیام و بیان دلایل ارسالکنندگان پیام و هدفی که بر آن مترتب میباشد، لازم به نظر میرسد. به عنوان نمونه، با تجزیهو تحلیل محتوای پیام، رهبر یک حزب سیاسی به مخاطبان خود، میتوان بهراحتی اهداف آن را به دست آورد.
۳- در تحلیل محتوا، پژوهشگران به دنبال شناخت اثر پیامبر روی مخاطبـان و گیرنده آن میباشنـد. مثلاً، افرادی که پیام برای آن ها ارسال میشود، موردمطالعه قرار میگیرند تا میزان تأثیر پیام بر افراد اندازهگیری شود و اثر مثبت و یا منفی آن به دست آید؛ و در صورت لزوم، به اصلاحات پیام پرداخته شود.
۴- شناخت اثـر و نویسنده آن، در این روش، پژوهشگـر محـور فعالیت خـود را متمرکز بر واژه های بهکاررفته در متن میکند که تحلیل محتوا بر روی آن انجام میگیرد. مثلاً، افراد با توجه به ویژگیهای شخصیتی خود از واژگانی خاص در نوشتار خود سود میجویند. فراوانی واژه ها و نحوه ترکیب آن ها در میان افراد متفاوت میباشد؛ بنابرین، با در دست داشتن اثری از افرادی که احتمال دارد اثر مجهول الهویت به او تعلق داشته باشد، به شناسایی صاحب اثر پی برد.
۵- از تحلیل محتوا میتوان برای پاسخ به پرسشهایی که ممکن است پژوهشگران مطرح نمایند نیز استفاده نمود.
۶- کاربرد تحلیل محتوا میتواند برای بررسی جنبههایی از فرهنگ و تغییرات فرهنگی مورداستفاده قرار گیرد. به عنوانمثال، میتوان اشعار، ادبیات و هنر یک فرهنگ را در زمان خاصی مورد تحلیل قرارداد تا ارزشهای موجـود در آن عصـر به دست آید و یا به مقایسه ارزشها در زمانهای متعدد مبادرت ورزید و دگرگونی ارزشها را در طول زمان اندازهگیری نمود. به عنوانمثال، میتوان از پژوهشی نام برد که توسط شخصی به نام «دیوید مک کله لند» انجامگرفته است. ایشان «توفیق افراد در فرهنگهای مختلف» را از طریق تحلیل محتوای ادبیات آنان مورد ارزیابی قرارداد و بدین نتیجه رسید که افراد موفق دارای اراده قوی هستند و برای به دست آوردن موفقیت تلاش میکنند. اینگونه افراد معمولاً از نا همنواییهای بیشتری برخوردار میباشند. ازاینرو، دست به فعالیتهایی میزنند که دارای خطر زیادی میباشد. (طالقانی ،۱۳۷۰)
۷- از طریق تحلیل محتوا میتوان به خصوصیات و ویژگیهای اجتماعی زمانی خاص دستیافت؛ زیرا بیشتر نویسندگان در آثار خود به انعکاس مسائل و امور بااهمیت زمان خود میپردازند. با محوربندی ویژگیهای اثر و بیان شاخصهای بهکاررفته در آن، میتوان به بُعد نامحسوس و پنهان مسائل اجتماعی زمان نویسنده دستیافت.
۸- با تحلیل نامه، نوار، نوشته و سفرنامه میتوان به بیماری، خصوصیات روحی و ذهنی افراد پی برد. از طریق روش روانکاوی، پژوهشگر در تحلیل محتوای خود به دنبال شناخت عوامل مختلفی است که شامل خطوط کلی بر فکر، اندیشه، جهانبینی، دنیای ذهنی و نگرشهای ایده آلیستی صاحب محتوای آن میباشد. بهعلاوه، از طریق تحلیل محتوا میتوان به شناخت جریانهای عمیق و پنهان اجتماعی دورهای که نویسنده در آن میزیسته دستیافت. در سال ۱۹۶۶ پژوهشهایی برای شناخت خصوصیات افراد مبتلابه اسکیزوفرنی انجام گرفت که هدف شناخت زبان افراد سالم و بیمار بود، در تحلیل اسناد به دستآمده از افراد دو گروه، بدین نتیجه دست یافتند که افراد سالم از کلمات وصفی (به صورت مفعولی) کمتر استفاده میکردند. در حالی که افراد بیمار کلمات وصفی بیشتری به کار میبردند. (ساروخانی،۱۳۸۲)
۲-۹-۴ واحدها و طبقات
۱-واژه «کلمـه» یا اصطلاح، کوچکترین واحدی است که در تحلیل محتـوا به کار گرفته میشود. بهواسطه آن میتوان فهرستی از فراوانی واژگان موردنظر در متن را معین نمود. مثلاً، واژه «صلح» و کلمات وابسته به آن را میتوان در یک پیام برشمرد و از طریق تحلیل آن، به نتایجی دستیافت.