در شمال ایران به ویژه گیلان تشکیل بازارهای هفتگی و دوره ای سابقه طولانی دارد تا جاییکه برخی محققان احتمال می دهند رشد شهرنشینی در شمال ایران ارتباط نزدیکی با بازارهای روستایی داشته و پایه های اولیه شهر و شهرک های ایران در شمال بازارهای هفتگی گذاشته شده باشد. با وجود گسترش شبکه های ارتباطی و افزایش راه ها این بازارها هنوز هم در عرصه اجتماعی و اقتصادی گیلان فعال هستند وجاذبه های سنتی را حفظ کرده اند و می توان انها را جاذبه های توریستی برای استان گیلان شمرد. از مهمترین دلیل گسترش و ایجاد بازارهای هفتگی دراین ناحیه نیازهای محلی و عامل مازاد تولید می شود. بازار هفتگی تاثیر قابل توجهی در رونق تجاری داشته و در هر منطقه هفته ای یکبار تشکیل می گردد و هدف تشکیل آن، عرضه تولیدات شهری و روستایی، جهت فروش به مصرف کنندگان می باشد. بازارهای هفتگی در روزهای معینی از هفته تشکیل می شود. فروشندگان این بازارها اغلب دوره گردها هستند که کالاهای خود را با وسایل نقلیه موتوری در روزهای هفته از بازار به بازار دیگری حمل می کنند و در این بازارها گروهی از فروشندگان، کالاهای ساخته شده صنعتی را به مشتریان عرضه می کنند و گروهی دیگر محصولات و کالاهای محلی وبومی را به مشتریان عرضه می کنند. اغلب فروشندگان این بازارها مردان هستند ولی زنان در فروش محصولات دامی، غذایی و دستبافت، سبزیجات از اکثریت برخوردارند و معمولا فروشندگان مکان مخصوص به خود دارند. دایر بودن بازارهای هفتگی نشان از رونق کشاورزی و تجارت در این شهر دارد. البته در کنار بازارهای هفتگی عده ای به شغلهای تفریحی و جنبی مششغول هستند از جمله این مشاغل می توان به معرکه گیری، تعزیه خوانی در ایام ماه محرم، نقالی، مارگیری، دعا نویسی، فال گیری و بعضی تفریحات جدید مانند تیر اندازی با تفنگ بادی، موتور سواری در استانه مرگ اشاره کرد که باعث افزایش جاذبه در این بازارها می شود. بازار های هفتگی شهرستان فومن عبارتند از:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شنبه بازار: شنبه بازار گوراب پس مرکز دهستانی به همین نام واقع در ۹ کیلومتری فومن و در مسیر جاده اسفالته فومن- شفت است محل تشکیل بازار میدان دهکده است که می تواند ۵۰ تا ۷۰ فروشنده را در خود جای دهد. فراورده های دامی در فصل معینی از سال در سه شنبه بازار عرضه می شوند. اما بخش اعظم این فرآورده ها به بازارهای شفت، فومن و صومعه سرا حمل می گردد.
یکشنبه بازار: بازار گشت رود خان که در روزهای یکشنبه برپا می شود و روزگاری مرکز مبادلات ومعاملات و صنایع بومی و فراورده های دیگر بود، ولی هنگامی که منطقه به دو دهستان تقسیم گردید از اهمیت این بازار کاسته شد و اکثر فروشندگان و خریداران بازار گشت رودخان جذب بازار گوراب پس شدند. با این حال هنوز هم جز بازارهای فعال گیلان است.
سه شنبه بازار: سه شنبه بازار فومن را باید در ردیف بازارهای درجه اول گیلان به شمار آورد. در سه شنبه بازارفومن عسل، برنج، چای، صنایع حصیری و سفالی، دو فراورده ای که به نام این منطقه شهرت دارد: پنیر سیاهمزگی وکلوچه فومن که بیش از کالاهای دیگر خواستار دارد. و سایر کالاها عبارتند از: وسایل درو، کاردها، چاقوی ساخت ماسوله و گلیم و فراورده های دامی مربوط به شولم وگشت رودخان است. امروزه پس از گذشت قرنها از تاریخ برپایی این بازار، بازارمزبور همچنان پا بر جا بوده و به عنوان یکی از بازارهای مهم و با اهمیت گیلان توزیع وتهیه کالاهای مورد نیاز اهالی منطقه را بر عهده دارد.
چهارشنبه بازار: چهارشنبه بازار فومن معروف به زیده است و تابع دهستان سردار جنگل می باشد واز دو قسمت زیده بالا و زیده پایین تشکیل شده است. بازار هفته زیده با توجه به بضاعت کم اهالی چندان رونقی ندارد. در برخی از فصول به علت نزول برف و باران راه ها بسته و بازار تعطیل می شود.
پنجشنبه بازار: بازار سیاهرود آلیان در روز پنجشنبه برگزار می شود. و در داخل یک قوس کوهستانی رشته کوهای منطقه تالش که به ماسوله می پیوندد اراضی الیان وبرنجزازهای سیاهرود قرار دارد. گذشته از پنجشنبه که روز تشکیل بازار است در روزهای تعطیل به مناسبت اعیاد و سوگواریها نیز بازار دایر می شود حتی روزهای تاسوعا وعاشورا و ۱۳ فروردین نیز بازار روز در این روستا فعالیت دارد. اجناسی که در این بازار عرضه می شود عبارتند از: برنج، فراورده های دامی، عسل، مواد غذایی و پوشاک، لوازم منزل و ودست ساخته های پشمی و نمد است.
غیر از بازارهای هفتگی، بازارهای زیارتی و فصلی، از بازارهای مورد توجه این منطقه است. این بازارها در فصلها و تاریخ معینی از سال بر پاشده و سابقه نسبتا طولانی برخوردار است و کالاهایی را به عنوان مازاد بر مصرف برای مدت کوتاهی عرضه می کند وشامل فراورده های دامی، برنج و در اخرین مرحله صنایع بومی از جمله دست شاخه های چوبی مانند: قند شکن یا جوقا که در زبان محلی «شکه» می گویند توسط زنان تهیه می شود. مانند: بازار فصلی امام زاده ابراهیم شفت که در تابستان و بهار، خصوصا تابستان از جایگاه ویژه برخوردار است.
۴-۲- ۲- توان ها و قابلیت هایگردشگری فرهنگی در شهرستان فومن
توان ها و فرصت های گردشگری معمولا مربوط به یک رشته خاص از گردشگری نمی باشد. بلکه در تمامی انواع گردشگری می تواند موثر و مفید واقع شود توان های گردشگری به صورت عام برای یک محدوده و به صورت خاص برای مکان ها و جاذبه ها قابل بررسی هستند.
۴-۲- ۲- ۱-جاذبه ها
مهمترین و اولین شرط برای توسعه گردشگری وجود جاذبه است. جاذبه های فرهنگی شهرستان فومن در صفحات پیش معرفی شده است و بر این اساس شهرستان فومن از نظر تعداد و کیفیت جاذبه ها توان لازم برای رونق گردشگری فرهنگی را دارد.
۴-۲- ۲- ۲-تقاضا
برای رونق گردشگری علاه بر وجود جاذبه، وجود تقاضا ضروری است تا بر اساس آن گردشگری در هر ناحیه رونق یابد. شهرستان فومن به علت قرار گیری در قطب گردشگری شمال کشور و نزدیکی نسبی آن بخصوص به شهر های پر جمعیت تهران و کرج دارای تقاضای بالا برای بازدید است و این تقاضا برای بازدی از جاذبه های گردشگری فرهنگی وجود دارد به طوریکه ۶/۷۴ درصد گردشگران برای بازدید از جاذبه های فرهنگی اظهار تمایل کرده اند.(جدول شماره ۴-۱۲).
جدول شماره ۴-۱۲- میزان تمایل گردشگران به بازدید از جاذبه های مختلف
شرح
خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
جمع
جاذبه های طبیعی
تعداد
۲۵
۵۸
۹
۹۰
۱۱۷
۲۹۹
درصد
۴/۸
۴/۱۹
۰/۳
۱/۳۰
۱/۳۹
۱۰۰
جاذبه های کشاورزی
تعداد
۴۹