آخین وتاسامی (۲۰۰۵) پژوهشی با عنوان درک معلم و دانشآموزان از تعامل معلم در کلاس درس انجام دادهاند، هدف از این پژوهش، بررسی درک از خود معلمان در مورد رفتار میان فردیشان بادانش آموزان ونیز درک میان فردی معلم در کلاس هست. نمونه آماری متشکل از ۲۵ معلم و ۹۴۴ دانشآموز هست. ابزار پژوهش پرسشنامه تعامل (QTI) برای دو گروه از معلمان و دانش آموزان هست، یافته های پژوهش تفاوتهایی را در بین درک معلمان از خود و درک دانشآموزان از رفتار میان فردی معلم در کلاس نشان میدهد.
شی و فیشر (۲۰۰۲) پژوهشی با عنوان رفتار ارتباطی معلم و وابستگی آن با نتایج شناختی و رفتاری دانش آموزان در مورد علوم در تایوان انجام دادهاند. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان ادراک دانش آموزان از رفتار ارتباطی معلمان و گرایش آن ها به کلاس و شناخت آن ها بود. نمونه آماری این پژوهش،۱۳۸ دانشآموز از ۲۸ کلاس پایه ۷ تا ۹ تایوان هست. همچنین برای ایجاد اعتبار پرسشنامه (TCBQ)، (ابزار اندازهگیری پژوهش) جهت استفاده در کشورهای انگلیسیزبان،۳۰۷ دانشآموز از ۱۲ کلاس پایه ۷ تا ۹ در استرالیا پرسشنامه را جواب دادهاند. یافته های این پژوهش نشان داد که میان ادراک دانش آموزان و معلمان از رفتار ارتباطی معلم تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید میان ادراک دانش آموزان از رفتار ارتباطی معلمان و گرایش دانش آموزان به علوم همبستگی وجود دارد ونیز معلوم شد که دریافت دختران نسبت به پسران در مورد ادراک رفتار و دوستانه بودن معلمانشان بیشتر است.
پژوهش دیگری نشان داد که نگرش مثبت و اعتماد نقش مهمی در تصمیمگیری و روند یادگیری و درک رفتار انسان دارد (لابه[۴۰]، ۲۰۰۳).نتایج پژوهش ها نشان داد هنگامی که یک دانشآموز احساس میکند که مربی علاقه صادقانهای جهت رفاه حال او و کمک به او دارد یک کاتالیزور بسیار عالی برای عملکرد آموزش عالی و کمک به دانشآموز ارائه شده است (گووینداراجان،۱۹۹۱[۴۱]).
پژوهشهای بازرگان و صادقی (۱۳۸۰) همچنان نشان دادند. جدی بودن وسخت گیری معلم ارتباط بیشتری با پیشرفت تحصیلی و انعطافپذیری معلم به ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان و جو عاطفی مناسبتر برای یادگیری منتهی میگردد. همچنین تصویر ذهنی دانش آموزان ایرانی از معلم با تصویر ذهنی معلم مطلوب تفاوت دارد معلم مطلوب معلمی است که آنان را درک کنند، رهبر دوست و کمککننده باشد، حالآنکه معلمان خود را سختگیر، سرزنش کننده، نامطمئن میبینند.
فیشر، هندرسن، وفریزر (۱۹۹۵) با تحقیقی در استرالیا نشان دادند ازنظر دانش آموزان، معلمان مطلوب نقش کمککنندگی بیشتری برای کمک به آنان نسبت به آنچه در توانشان است دارند. همچنین در کلاسهایی که روابط میان فردی معلم بر پایه عدم اطمینان، نارضایتی، سرزنش و سختگیری است، نگرش دانش آموزان کمتر مثبت است. نتیجه آنکه اگر معلمان بخواهند ادراک ونگرش مثبتی دردانشآموزان در کلاس ،و در آزمایشگاه ایجادکنند لازم است رفتار میانفردی (انتظارات) مورد نیاز دانش آموزان را تأمین نمایند.
برافی وگود (۱۹۷۰) بیان کرد که ادراک دانش آموزان از رفتار معلم متفاوت است و نوع این ادراک ممکن است برخودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر گذارد.
عطـا پـور (۱۳۷۸) طـی پژوهـشی بـه ایـن نتیجـه رسـید کـه بـین ادراک از رفتـار معلمـان و خود پندارهی دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد، اما در این زمینه تفاوت چندانی بین دختران نـسبت به پسران وجود ندارد.
نتایج بررسی فانی و خلیفه (۱۳۸۸) نشان داد که بین ادراک از رفتار معلم و خود پندارهی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان به تفکیک جنسیت و پایه، درمجموع رابطهای معناداری وجود داشت.
وویلز (۱۹۹۳) پژوهش مشابهی در ۶۶ کلاس فیزیک پایه ۹ در هلند انجام داده است که در آن رفتار میان فردی و ارتباط آن با ادراک و رفتار دانش آموزان موردبررسی قرارگرفته است. نتایج هردوی این مطالعات نشان داد که رفتار میان فردی معلم جنبهای مهم از محیط یادگیری است و به شدت با نتایج دانش آموزان ارتباط دارد
پژوهشگران درپژوهشی که با عنوان رابطه ادراک دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی انجام گرفت و به این نتیجه دستیافتند که: سبکهای ارتباطی مثبت معلمان از قبیل کنترل به اندازه، رهنموددهی، آزاد گذاردن و مشارکت دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری در ادراک دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آن ها رابطه دارد همچنین داده های پژوهـش حـاضر بـه روش خود گزارشی دانشآموزان بوده است؛ بنابرین ادراک آن ها از رفتارهای معلم را بیشتر نشان میدهد تا رفتار واقعی مـعلم پژوهش آتـی بـاید نقش رفتارهای ادراکشده معلم را نسبت به رفتارهای واقعی معلم ارتقاء بخشد(ایمز،۱۹۹۲).
نتایج یک مـطالعه در مـورد مشکلات یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی از تـهران در دروس علوم و ریاضی حـاکی اسـت ۵۲ درصد از واریانس پیـشرفت تـحصیلی دانش آموزان را آمادگیهای عاطفی و نـگرش آن ها تـشکیل میدهد. به عبارت دیگر، پیشرفت تـحصیلی دانش آموزان تا میزان یک چهارم، وابسته بـه نـوع نگرشها و طرز تلقیهای آنان از درس و مدرسه است رفتار و عملکرد دانش آموزان در کلاس درس به شدت تحت تأثیر عملکرد و رفتار معلم است (سیف ،۱۳۸۶).
تحقیقات برکلمنز، وبلز، کرتون (۱۹۹۰) به مطالعه ادراک دانشآموزان از رفتار دبیران فیزیک در رابطه با برخی از متغیرها در موقعیت کلاسی می پردازد، این پژوهش به عنوان گزینه هلندی مربوط به دومین بررسی بینالمللی علوم اجرا شده است . داده ها در ۶۵ کلاس دارای دبیر فیزیک و دانشآموزان ۱۵ ساله جمع آوری شد. برخی از دبیران از برنامه درسی پلون (PLON) و بقیه از نسخه قدیمی برنامه درسی استفاده میکردند. ادراک دانشآموزان از رفتار دبیران با بهره گرفتن از پرسشنامۀ مبتنی بر نظریه میان فردی لیری (۱۹۵۷) اندازهگیری شد. جنبه رفتاری اندازهگیری شده، رفتار تعاملی دبیر نام دارد. نتایج نشان داد که بین ادراک دانشآموزان از رفتار دبیران و پیامدهای عاطفی نظیر اهمیت دادن و ارزشگذاری دروس و انگیزش برای واحد درسی همبستگی فوقالعاده بالایی وجود دارد.