فعالیت های بازاریابی مربوط به محصول و هم چنین کانال های توزیع باید در راستای تقویت ارزش نام و نشان تجاری باشد.همبستگی مثبت و قوی بین متغیرهای مستقل با وفاداری رفتاری و نگرشی وجود دارد.همبستگی مثبت و قوی بین متغیرهای مستقل با وفاداری رفتاری و نگرشی وجود دارد.۱۳۸۷
میرزا حسن حسینی
مصطفی احمدی نژاد
تاثیر رضایت مندی مشتری، اعتماد مشتری به نام تجاری و ارزش ویژه ی نام تجاری در وفاداری رفتاری و نگرش مشتریمدیران در جهت دستیابی به ارزش ویژه ی برند، توجه خود را بر وفاداری برند متمرکز نمایند تا از منافع استراتژیک آن از جمله کسب سهم بازار بیشتر، مشتریان جدید، حمایت از گسترش برند، تقویت برند در برابر تهدیدات رقابتی بهره گیرند.۱۳۸۶
سید رضا سید جوادین
راحیل شمس
عوامل تعیین کننده ی ارزش ویژه ی برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانانبین ضمانت نامه و توصیه به دیگران و همچنین بین هویت فردی مصرف کنندگان از یک طرف و پرداخت بهای بیشتر و پذیرش تعمیم نام تجاری از طرف دیگر رابطه مثبت وجود دارد.۱۳۸۶میراحمد امیرشاهی، فرزانه عباسیانبررسی تاثیر برداشت های مصرف کنندگان از نام تجاری بر واکنش آن هاتعهد سازمانی با تمامی مؤلفه های رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری دارد.۱۳۸۶علی اکبر امین بیدختی، معصومه صالح پوررابطه رضایت شغلی باتعهد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورشنگرش به علایم تجاری ، انگاره علایم تجاری و تداعی علایم تجاری از ابعاد ادراکی و وفاداری به علایم تجاری و پرداخت اضافه قیمت از ابعاد رفتاری مؤثر بر ارزش علایم تجاری میباشند.۱۳۸۵حسین رحمان سرشت، منیجه بحرینی زادهمدلی برای ارزش گذاری علایم تجاری از دیدگاه مصرف کنندگان:پژوهشی در استانهای بوشهر و فارس
تمرکز مالکیت ، تاثیر مثبت و معنی داری بر عملکرد شرکتها دارد. با توجه به خصوصی سازی شرکتهای بیمه ساختار مالکیت و ارتباط آن با عملکرد شرکتها مورد دقت بیشتری قرار میگیرد.۱۳۸۴ابوالقاسم مهدوی ، احمد میدریساختار مالکیت و عملکرد شرکتهای فعال در بازار بورس
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱٫ مقدمه
در فصل دوم، مبانی نظری تحقیق و تئوری مادر برای حمایت از مدل مفهومی و روابط بین متغیر ها به تفصیل بیان شد و با در نظر گرفتن جنبههای مختلف تحقیق، منابع علمی برای اظهار نظر و تصمیم گیری در مورد شیوه ی انجام پژوهش فراهم گردید.
در این فصل روش شناسی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. نکته ی مهم در این مبحث انتخاب جامعه آماری و روشی مناسب برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیهها میباشد. برای این منظور ابتدا به تشریح مدل تحقیق، فرضیهها و تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها پرداخته شده است. سپس با بررسی نوع تحقیق، جامعه آماری و قلمرو تحقیق به بیان ابزار گردآوری داده ها، سنجش روایی و پایایی آن، روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیهها موردبحث قرار گرفته است.
۳-۲٫ مدل تحقیق
چارچوب مفهومی این تحقیق توسط چرناتونی[۷۳] در سال ۲۰۰۲ ارائه شده است. این چارچوب با توجه به دیدگاه استراتژیک خود نسبت به برند دارای ویژگی های خاصی میباشد. نخست می توان به نقش برند اشاره کرد. به طوری که برند، نقش اساسی در مدل داشته و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن ها بر تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی مهم دیگر آن، حضور متغیر قدرتمند رضایت شغلی است که به عنوان یکی از عوامل مهم رفتار سازمانی مطرح است. به عنوان مهمترین ویژگی این مدل، آن اولین چارچوب مفهومی است که با توجه به اهمیت برند از نظر منبع قدرتمند برای شرکت ها از مفهوم برند در محیط داخلی سازمان استفاده میکند.
این چارچوب تاثیر برند بر تعهد سازمانی را از طریق متغیرهای مالکیت ،نوع صنعت، رضایت شغلی مورد بررسی قرار
داده است. برای این منظور ابتدا تاثیر برند برتعهد سازمانی، سپس مالکیت، نوع صنعت ورضایت شغلی برتعهدسازمانی بررسی شده است.
شکل ۳- ۱: مدل مفهومی تحقیق
برند
تعهد سازمانی
منبع: چرناتونی(۲۰۰۲)
۳-۳٫ فرضیه های تحقیق
با توجه به پیشینه ی تحقیق و مدل مفهومی مورد نظر، فرضیه های پژوهش به صورت زیر میباشد:
الف- فرضیه اصلی
برند اثر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی دارد.
ب) فرضیه های فرعی
نوع مالکیت سازمان تاثیر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی دارد.
نوع صنعت تاثیر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی دارد.
رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنی داری بر تعهد سازمانی دارد.
۳-۴٫ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
۳-۴-۱٫ برند
یک قول و تعهدی است که سازمان به همه ذینفعانشان میدهد. برند میتواند پیام مثبت یا منفی را بر ذهن مشتری
انتقال دهد. برند را نباید در کارخانه ها و ترازنامه ها جست وجو کرد، بلکه ذهن مشتری، کارمند، تولید کننده و سایر
ذینفعان جایگاه نامهای تجاری است.(کاتلر،۱۳۸۳).
سنجش برند میتواند به دوطریق انجام شود: بعد مالی برند و سهم ذهنی برند. برای سنجش برند از نظر سهم ذهنی مدل ارزش ویژه برند آکر[۷۴] استفاده شده است.
منبع:آکر(۱۹۹۱)
وفاداری به برند: ایجاد یک تعهد قوی در خرید مجدد یا نگهداری یک کالا یا یک خدمت به صورت همیشگی وعلیرغم تاثیرات موقعیتی و اقدامات بازاریابی که باعث تغییر رفتار میگردد. وفاداری برند با۴گویه توسعه داده شده توسط آکر قابل سنجش است که این گویه ها عبارتنداز:
-
- تکرار دفعات خرید توسط مشتریان
-
- باورقوی نسبت به برند
-
- ترجیح بر سایر رقبا
- تشویق دیگران به خرید
آگاهی از برند: عبارت است از توانایی خریدار بالقوه جهت تشخیص و به خاطرآوردن اینکه یک برند عضوی از یک طبقه کالایی خاص است. آگاهی از برند همراه با تداعی زیاد برند باعث ایجاد یک تصویر مشخص از برند میگردد. آگاهی از برند با۴گویه توسعه داده شده توسط آکر قابل سنجش است که این گویه ها عبارتند از:
-
- تمایز نسبت به رقبا
-
- یادآوری سریع برند
-
- شناخت کافی از برند
- پیشینه موفق در ارائه کالاهاوخدمات
کیفیت ادراک شده: داوری و قضاوت مصرف کننده در خصوص ارجحیت و مزیت یک محصول، با توجه به هدفی که آن محصول داشته است ونسبت به سایر محصولات موجود در بازار دارای مزیت نسبی است. کیفیت ادارک شده با۴گویه توسعه داده شده توسط آکرقابل سنجش است که این گویه ها عبارتنداز:
-
- انجام تعهدات درقبال مشتریان
-
- پاسخگویی به خواسته هاوعلایق مشتریان
-
- کیفیت محصولات
- قیمت محصولات
تداعی های برند: تداعی برند هرچیز مرتبط با برند در ذهن است و میتواند شامل ذهنیت مصرف کننده، ویژگی های محصول، موارد مصرف، تداعی های مربوط به سازمان، شخصیت برند و سمبل ها میباشد. تداعی های برند با۴گویه توسعه داده شده توسط آکرقابل سنجش است که این گویه ها عبارتنداز:
-
- تداعی خدمات متمایز سازمان
-
- احساس راحتی بعدازاستفاده از محصولات
-
- خلق احساسات ونگرش های مثبت
- تداعی پرستیژ سازمان
۳-۴-۲٫ مالکیت