۵,۲,۴,۶,۱۰,۱۶,۱۹,۲۲,۲۴,۲۳,۲۹,۳۰ چون مقدارسطح معناداری کمتر از ۰٫۰۵ است فرض صفر رد میشود به عبارتی نسبت گزینه ها یکسان نبوده که نشانگر درصد بالای پاسخ های به این چالش ها و اهمیت آنها در اجرای زیاد پروژه های مقاومسازی نوسازی مدارس از نظر کارشناسان سایراستانها می باشد.ر مورد تعداد دیگری از چالش ها مانند ۱,۳,۷,۸,۹,۱۱,۱۳,۱۴,۱۵,۱۲,۱۷,۱۸,۲۰,۲۱,۲۶,۲۷,۲۸,۲۵چون مقدار احتمال معناداری در سطح اطمینان ۹۵ درصد، بیشتر از مقدار ۰۵/۰ شده است، فرض برابری نسبتها پذیرفته میشود یعنی با توجه به نسبت مشاهده شده ،نظر پرسش شوندگان در مورد این چالش ها بیشتر در محدوده متوسط بوده و تاثیر زیاد یا کم آنها را نمی توان نتیجه گرفت.
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
سازمان نوسازی مدارس به عنوان مجری ساخت و ساز در وزارت آموزش و پرورش، نقش عمده ای در ایجاد فرهنگ کیفیت در فضای صنعت ساختمان کشور، دارا می باشد. ساخت ومقاومسازی مدارس می تواند علاوه بر تامین امنیت روحی و جسمی دانش آموزان، به نهادینه شدن مساله کیفیت و مدیریت آن در پروژه های ساختمانی کمک نماید.
در فصل های گذشته به بررسی مبانی نظری تحقیق و مرور پژوهش های گذشته پیرامون مساله مقاومسازی ساختمانهای آموزشی پرداختیم و پس از آشنایی با روند اجرایی این پروژه ها در سازمان نوسازی مدارس و استفاده از نظرات تعدادی از خبرگان و کارشناسان این سازمان، چالش های پیش روی آن را، شناسایی و دسته بندی گردید. در ادامه ، نظرات تعدادی از دست اندرکاران پروژه های سازمان نوسازی مدارس (پیمانکاران ومشاوران وکارشناسان دفاترفنی وناظران وکارشناسان مقاومسازی)در رابطه با چالش های شناسایی شده ، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از این پژوهش، در این فصل مورد بررسی قرار می گیرد.باتوجه به نظر خبرگان راهکارهایی را در این رابطه پیشنهاد میگردد.
چالش های شناسایی شده و راهکارهای پیشنهادی
با توجه به اولویتهای به دست آمده ازجدول شماره(۴-۸)از تجزیه و تحلیل های انجام گرفته روی پرسشنامه های جمع آوری شده، چالشهای شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی پیشنهاد گردیده است.
اهم مشکلات وچالشهای پیش روی اجرای مقاومسازی به ترتیب اولویت بشرح زیر است:
عدم وجود فهرست بهای تخصصی
یکی از مشکلات اصلی پیش روی اجرای مقاومسازی عدم وجود فهرست بهای اختصاصی جهت براورد اولیه می باشد .این امر باعث تفاوت زیادی بین هزینه براورد وهزینه اجرا شده که معضلاتی را در پرداخت مالی وبرنامه ریزی اولیه پیمانکار بوجود می آورد.قابل توجه است با توجه به نوع کار مقاومسازی قراردادها بصورت فهرستی بسته شده وچون در عرض سه ماه می باشد تعدیل هم به آن تعلق نمیگیرد پیمانکاران قیمتها را باضرایب بالا پیشنهاد میکنند که همین موضوع گاهی باعث ضررو زیان خواهد شد.
جهت رفع این مشکل در کل کشور با توجه به انجام مقاومسازی ساختمانهای آموزشی توسط نوسازی مدارس جهت هر ساختمان آموزشی اجرا شده فرمهایی از هزینه های اجرا تکمیل میگردد که با جمع آوری وتحلیل آن میتوان در آینده نزدیک به یک فهرست بهای خاص مقاومسازی دست یافت.
چنانچه بتوان فهرست بها تخصصی کارهای مقاومسازی را تدوین نمود وقراردادها بصورت پیمانی بسته شود اشکال عمده اجرا مرتفع می گردد.
عدم انجام آموزش پیمانکاران وناظران جهت اجرای مقاومسازی
عدم تسلط کارشناسان بر مسایل فنی
باتوجه به اجرای متفاوت در پروژه های مقاومسازی ودیتایلهای جدید که عدم آکاهی پیمانکاران باعث ایجاد چالش در زمینه اجرا میگردد انجام آموزشهای متعدد ودایر نمودن کلاسهای آشنایی با نحوه اجرای این روش خاص می تواند از بروز این مشکل جلوگیری نماید.از جمله راهکارهای پیشنهادی برای حل این معضل متوان به موارد زیر اشاره نمود:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تیپ بندی روش های بهسازی با بهره گرفتن از نتایج مطالعات قبلی صورت گرفته در مدارس
-
- تهیه چک لیست هایی براساس دستور العمل های موجود و اقدام به صورت تجویزی
-
- تعریف وظایف تکمیلی برای پیمانکاران مانند کارسنجی، هزینه سنجی و تهیه فهرست بها
-
- شناسایی پیمانکاران توانمند در هر دسته از پروژ هها (اسکلت فولادی – بتنی و …)
-
- استفاده از روش طرح و اجرای توأم و مسئولیت متقابل طراحی و اجرا
-
- بررسی همزمان پروژه توسط مشاور و پیمانکاران و تبادل تجربیات در مشکلات اجرا و اقتضائات طراحی
-
- جایگزینی مدیریت کیفیت و بازرسی فنی به جای نظارت بر اجرا به مفهوم سنتی
-
- درگیر نمودن مشاوران و مدیران طرح به هنگام اجرای پروژه های مقاوم سازی
-
- استفاده از توان نظارتی مشاورین مطالعات
با توجه به تجربه هایی که سازمان در این دوره ۸ساله بدست آورده تدوین دستورالعملهایی جهت ارائه راحتتر موارد ونکات اجرایی وتهیه چک لیست جهت ارائه به پیمانکاران وعوامل فنی دست اندر کار نیز می تواند راهگشای این چالش باشد.البته یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی گذاردن جلسات فنی با حضور پیمانکاران وناظرین قبل از برگزاری مناقصه وتوضیحات کامل در مورد اجرا بوده که باعث کاهش اثرات این چالش میگردد.
عدم هماهنگی اولیه با آموزش وپرورش
در مراحل اولیه مقاومسازی انتخاب مدارس باید با هماهنگی مسوولین آموزش وپرورش انجام پذیرد زیرا در مراحل مطالعات واجرا ورود به مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است .
با توجه به جوابهای داده شده به پرسشنامه ها معلوم می شود دغدغه اصلی مشاوران وپیمانکاران وکارشناسان عدم همکاری مدیران آموزش وپرورش با نوسازی مدارس می باشد .
جهت راهکارپیشنهاد میگردد در ابتدای هر پروژه تاییده های لازم جهت ورود به مدارس گرفته شده وزمان اجرای مقاومسازی به اواخر امتحانات دانش آموزان موکول گرددو باهماهنگی با مدیر مدارس صورت پذیرد .
بابرگذاری جلسات متعدد مدیران مدارس را جهت الزام مقاومسازی مدارس توجیه نمودوبا بهبود وضعیت معماری و تأسیسات مدارس (انجام اقداماتی مانند نقاشی دیوارها، تعویض لوله های پوسیده و مرمت نمای ساختمان) ضمن اجرای عملیات مقاوم سازی باعث دلگرمی واشتیاق ایشان به این امرمهم گردید..
قابل ذکراست مواردی از جمله لغو قرارداد ویا تاخیر در تامین بودجه ویا تاخیر در اجرای پروژه گاهی باعث دلسردی بهره بردار نیز میگردد که می توان با برنامه ریزی صحیح این مشکل را مرتفع نمود.
نبود سیستم مناسب ارزیابی وانتخاب پیمانکاران
با توجه به اینکه اجرای پروژه های مقاومسازی عمر کوتاهی داشته وپیمانکاران معدودی طرف قرارداد این پروژه ها می باشند در نتیجه نمی توان از کلیه پیمانکاران جهت اجرا دعوت نمود.
لذا وجود یک سیستم ارزیابی مناسب با توجه به خاص بودن پروژه ومدت زمان اجرای محدود آن میتواند از بروز چالشهای اصلی بکاهد.البته این سیستم ارزیابی باید به نوعی باشد که پیمانکاران مجرب وتوانا را که در زمینه مقاومسازی تجربه ای ندارند را نیز بنوعی وارد سیستم نماید تا بتوان از تجربه های آنان نیز استفاده نمودوانتخاب بصورت اختصاصی نباشد.در واقع گروهبندی پیمانکاران از لحاظ تجربه و .مهارت (اعطای رتبه مقاومسازی به پیمانکاران) می تواند کمک شایانی به سیستم ارزیابی رساند.ان
تخصیص نامناسب اعتبارات عمرانی
نوع تخصیص بودجه و تامین اعتبار در برخی از پروژه ها مشکلی است که سالهاست گریبانگیر دستگاه های عمرانی می باشد و شرایط کنونی نیز، بر آن دامن زده است.تخصیص اعتبار به صورت منقطع و نیمه کاره رها شدن پروژه در سالیان متوالی، موجب خسارت های جبران ناپذیری به پروژه به ویژه از نظر کیفیت می گردد.
پروژه های مقاومسازی دارای شرایط خاص ازجمله زمان محدود می باشد که با توجه به جابجا نمودن دانش آموزان پروژه یا شیفت کردنشان؛ نیمه کاره رهاشدن امکان پذیر نمی باشد. لذا پیشنهاد میگردد قبل از برگذاری مناقصه در مورد تخصیص اعتبار پروژه ها ی مقاومسازی با در نظر گرفتن ۲۵% اضافه کاری اطمینان کامل حاصل نمود در حین پروژه به معضل کمبود اعتبار دچار نشوید.
جمع بندی
در پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل های صورت گرفته حکایت از آن دارد که جامعه آماری، نقش مسائل بودجه ای و مالی را یکی ازاولویتها می دانند، که این مسئله می تواند ناشی از شرایط متغیر اقتصادی، تورم و گرانی های بی سابقه اخیر و نیز کسری بودجه شدید دولت به ویژه در بخش های عمرانی باشد. همچنین نوع تخصیص بودجه و تامین اعتبار در برخی از پروژه ها مشکلی است که سالهاست گریبانگیر دستگاه های عمرانی می باشد و شرایط کنونی نیز، بر آن دامن زده است.تخصیص اعتبار به صورت منقطع و نیمه کاره رها شدن پروژه در سالیان متوالی، موجب خسارت های جبران ناپذیری به پروژه به ویژه از نظر کیفیت می گردد. همچنین مساله آموزش دست اندر کاران اجرای مقاومسازی از جمله پیمانکاران .کارشناسان فنی از آنجا که اخیرا در ادارات دولتی، مورد توجه قرار گرفته، هنوز جایگاه مناسبی پیدا نکرده و و بیشتر حالت صوری و تشریفاتی دارد.
تحقیق حاضر نقش عوامل مربوط به مدیریت سازمان را در مورد هماهنگی با بهره بردار جهت استفاده از ساختمانهای آموزشی وتدوین فهرست بهای تخصصی خاص کارهای مقاومسازی وروشهای اجرایی آن را نیز جزو اولویتهای اولیه در مشکلات موجود بحساب آورده است..
ایجاد و به کارگیری یک سیستم مناسب جهت انتخاب پیمانکارواعطای رتبه مقاومسازی به پیمانکاران از جمله مواردی است که مورد توافق اکثر خبرگان در این تحقیق قرار گرفته و در تحقیقات قبلی نیز به نقش عوامل مجری پروژه و لزوم دقت در انتخاب آنان،تاکید شده است.
پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی
به طور خلاصه، محور های زیر جهت ادامه این تحقیق و استفاده کامل از نتایج آن، پیشنهاد می گردد:
-
- بررسی روش های عملیاتی کردن راهکارهای پیشنهادی
-
- مدیریت هزینه در طرحهای بهسازی لرزه ای ساختمانهای آموزشی با ارائه راهکار
- بررسی اولویت بندی مدارس مقاومسازی وتجدیدنظر دراطلاعات موجود