میزان تطبیق شیوه اکتساب انتخابی بنگاه در جذب و به کارگیری تکنولوژی با استراتژی سازمان در خصوص تکنولوژی
۱۴میزان یکپارچگی عمودی و افقیمیزان و نحوه ارتباط سازمان با تامین کنندگان، مشتریان، رقبا و شرکای تجاری سازمان۱۵اهمیت تکنولوژی برای یک شرکت
۱۶اثر رقابتی تکنولوژیاثر رقابتی یا استراتژیک تکنولوژی به سه دسته تکنولوژی، ممتاز یا حیاتی، پایه و بیرونی تقسیم میگردد۱۷کشش تغییر پذیری تکنولوژی تولیدکشش تغییر پذیری تکنولوژی تولید با شاخصهای زیر قابل ارزیابی است؛ سرعت تغییر پذیری تکنولوژی تولیدی در این صنعت، فراهم شدن فرصتهای بزرگ در این صنعت به سبب تغییرات تکنولوژی، بهبود های نسبتا اندک تکنولوژی تولیدی در این صنعت، بروز و ظهور ایده های بسیاری در محصولات جدید از طریق بررسی شکافهای موجود در این صنعت۱۸پیچیدگی تکنولوژی
۱۹امکان بومی سازی تکنولوژیقابلیت تغییر و اصلاح تکنولوژی مناسب با الگوهای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر سازمان۲۰امکان کپی برداری تقلید آسانسهولت دستیابی به تکنولوژی از طریق کپی برداری و تقلید از تکنولوژیهای مدرن۲۱چرخه عمر تکنولوژیچرخه حیات تکنولوژی به چهار مرحله، پیدایش، رشد، بلوغ و افول و تکنولوژی تقسیم میشود .۲۲هزینه تحقیق و توسعه
۲۳ارتباط تکنولوژیک
۲۴قوانین حمایت از مالکیت معنویمیزان استقرار قوانین حمایت از مالکیت معنوی با شاخصهای، حمایت و پشتیبانی از تکنولوژی محصول به وسیله قانون ثبت اختراعات کشور، دستیابی رقبا به پتنت های محصول با هزینه های نسبتا پایین، عدم ثبت تکنولوژی محصول در کشور به سبب ترس از دستیابی یا یادگیری رقبا از تکنولوژی و تمایل به تجارت و داد و ستد مخفیانه، مورد ارزیابی قرار میگیرد .۲۵عوامل سیاسی و قانونی و اجرای تحریمهای اقتصادیعدم دسترسی به منابع تکنولوژی خارج از کشور به دلیل تحریمهای اقتصادی و عوامل سیاسی، قانونی و اجرایی با میزان دخالت دولت در عملکرد بازار، میزان حمایت دولت از فعالیتهای تحقیق و توسعه مشارکتی، ممانعتهای قانونی برای R&D از جانب نهادهای اجرایی و سوبسیدهای کلی و متداول برای R&D مورد ارزیابی قرار میگیرد .۲۶دانش مراکز تحقیقاتی خارج از سازماندانش خارجی مراکز تحقیقاتی شامل دسترسی به انتشارات و پایگاه های اطلاعاتی فنی و تخصصی خارجی، شرایط برای همکاری بخش R&D با مراکز تحقیقاتی غیر دانشگاهی، شرابط برای همکاری بخش R&D با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی، سطح فنی و تخصصی مراکز تحقیقاتی دانشگاهی میباشد .۲۷نزدیکی به دیگر شرکتهانزدیکی شرکتهای دارای صنعت مشابه از نظر مکانی به یکدیگر۲۸سطح تکنولوژی رقبا
۲۹نزدیکی به مؤسسات تحقیقاتیمجاورت منطقه ای با مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و مؤسسات تحقیقاتی در حوزه تکنولوژی۳۰عدم اطمینان محیطیتنازع با شاخصهای : میزان برخورد با فرصتها و تصمیمات ریسک آمیز، تنوع و تعدد رقبا در محیط که موجب میگردد مشتریان به عواید ناچیز راضی میگردند، نوسانات سطح تقاضا برای محصولات، میزان اجبار به تغییر استانداردهای تولیدی و رکود و صعود در کسب و کار مورد ارزیابی قرار میگیرد۳۱اندازه بازار
۳۲شدت رقابتشدت رقابت با تمرکز رقابت، بر قیمت طراحی محصول، رقابت بی رحمانه در این صنعت و ضربه زدن رقبا به یکدیگر مورد ارزیابی قرار میگیرد.۳۳دسترسی به منابع بیرونیدسترسی به خار جی شامل تعامل و ارتباطات بنگاه با سایر شرکتها همچون شرکتهای تامین کننده، شرکتهای مشتری، رقبا و سایر شرکتها، مجاورت و نزدیکی فاصله ای با سایر شرکتها، سطح تکنولوژی رقبا و سایر شرکتها میباشد .۳۴کیفیت تکنولوژی خارجیکیفیت منابع دانش خارجی با سطح تکنولوژیکی شرکتهای تامین کننده، سطح تکنولوژیکی شرکتهای مشتری، سطح فنی و تخصصی مراکز تحقیقاتی غیر دانشگاهی و پتانسیل برای تبادل اطلاعات در کنفرانسهای خارجی مورد ارزیابی قرار میگیرد.۳۵پیچیدگی محیطیپیچیدگی محیطی با شاخصهایی همچون، میزان تنوع خواسته های مشتریان در بازار و نیز میزان تنوع سیستمهای مختلف تولیدی برای برآورده نمودن خواسته های مشتریان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
جدول۲-۱۳ ابعاد اکتساب تکنولوژی و تحقیقات پیشین
بعد
پژوهشگر
استراتژی
فورد (۱۹۸۸)، سوان (۲۰۰۴)، بینس(۲۰۰۴)، کروکاوا (۱۹۹۷)
تکنولوژی / توانایی تکنولوژیکی
فورد (۱۹۸۸)، چو و یو (۲۰۰۰)، چیزا (۲۰۰۱)، کروکاوا (۱۹۹۷)، همل و همکاران، دودگسون (۱۹۹۲)، ستنسما و کورلی (۲۰۰۰)، هوانگ و تانگ (۲۰۰۸)، پون و مک فرسون (۲۰۰۵)، پیسانو (۱۹۹۰)
محیط
چو و یو (۲۰۰۰)، لووی و تیلور (۱۹۹۸)، چیزا (۲۰۰۱)، ستنسما و کورلی (۲۰۰۰)، عالرد و سوان (۲۰۰۴)، همرت (۲۰۰۴)، دادگسون (۱۹۹۲)
بازار
چو و یو (۲۰۰۰)، پیسانو (۱۹۹۰)، لووی و تیلور (۱۹۹۸)، عالرد و سوان (۲۰۰۴)، همل و همکاران (۱۹۸۹)، دادگسون (۱۹۹۲)
شرکت
چو و یو (۲۰۰۰)، لووی و تیلور (۱۹۹۸)
در این پژوهش، معیارهای اکتساب تکنولوژی در قالب ۳۵ معیار شناسایی شده و همراه با توضیحات مربوطه در جدول (۲-۱۴) قابل مشاهده است. لازم به ذکر است توضیحات مربوطه از منابع مربوط به هر معیار استخراج شده است و ترکیبی از تعاریف محققان میباشد.
جدول۲-۱۴ تعریف معیارهای تاثیرگذار بر شیوه های اکتساب تکنولوژی
معیارها
تعاریف
۱
میزان آشنایی شرکت با وضعیت بازار
میزان آشنایی شرکت با بازار که در سه وضعیت جدید و ناشناخته، جدید و شناخته شده و پایه مورد ارزیابی قرار میگیرد.
۲
میزان آشنایی شرکت با تکنولوژی مورد نیاز
میزان آشنایی شرکت با بازار که در سه وضعیت جدید و ناشناخته، جدید و شناخته شده و پایه مورد ارزیابی قرار میگیرد.
۳
وابستگی تکنولوژیکی
میزان و نوع وابستگی اجزای تکنولوژی به یکدیگر
۴
سهم بازار بالقوه
سهم بازار بالقوه به بازار دست نخورده ای که برای محصولات تکنولوژی وجود دارد اشاره میکند و به سطح سطح بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم میگردد .
۵
موقعیت تکنولوژیک
۶
منابع و نیروی انسانی تحقیق و توسعه
ارتباطات پرسنل R&D با سایر شرکتها و مراکز تحقیقاتی
سطح تحصیلات عمومی و مهارتهای حرفه ای پرسنل R&D
میزان انتقال و جابه جایی پرسنل R&D