جهت بررسی تأثیر تجربه بر روابط بین متغیرها، جامعه آماری به دو دسته مشتریان با تجربه و مشتریان کم تجربه تقسیم بندی می شود. افراد با تجربه افرادی با سابقه بالای ۵ سال و افراد کم تجربه با سابقه زیر ۵ سال می باشند. سپس داده ها در قالب دو حالت آزمون شده، خروجی مدل در حالت ضرایب استاندارد می گردند که در دو شکل زیر آمده است:
شکل ۴-۶) مدل افراد با تجربه در حالت ضرایب استاندارد
شکل۴-۷) مدل افراد کم تجربه در حالت ضرایب استاندارد
در جدول زیر مقایسه بین ضرایب استاندارد شده در دو مدل افراد با تجربه و افراد کم تجربه نشان داده شده است:
جدول۴-۳) نتایج مقادیر معنا داری فرضیات با تأثیر تجربه
تحلیل مسیر
ضرایب مدل کم تجربه
ضرایب مدل با تجربه
کیفیت خدمات الکترونیک اثر بخشی تبلیغات دهان به دهان
۵۹/۰
۸۶/۰
کیفیت خدمات الکترونیک نیات رفتاری مشتریان
۶۴/۰
۸۹/۰
اثر بخشی تبلیغات دهان به دهان نیات رفتاری مشتریان
۴۶/۰
۷۸/۰
مقایسه بین ضرایب دو مدل با تجربه و کم تجربه نشان می دهد ضریب مسیر کیفیت خدمات الکترونیک بر اثربخشی تبلیغات در افراد باتجربه برابر ۸۶/۰ است و این در حالی است که در افراد کم تجربه این مقدار برابر ۵۹/۰می باشد. در واقع تجربه بیشتر موجب افزایش تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر اثر بخشی تبلیغات دهان به دهان خواهد شد. همچنین ضریب مسیر کیفیت خدمات الکترونیک بر نیات رفتاری در افراد باتجربه برابر ۸۹/۰ است و در افراد کم تجربه این مقدار برابر ۶۴/۰ است. تجربه بیشتر موجب افزایش تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر نیات رفتاری مشتریان خواهد شد. در نهایت ضریب مسیر اثر بخشی تبلیغات دهان به دهان بر نیات رفتاری در افراد باتجربه برابر ۷۸/۰ است و در افراد کم تجربه این مقدار برابر۴۶/۰ است. لذا تجربه بیشتر موجب افزایش تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر نیات مشتریان خواهد شد. تحلیل مسئولین شعب از این آمار بیانگر این نکته بود که مشتریانی که بیشتر به بانک مراجعه می کنند و به عبارتی تجربه بالاتری در استفاده از خدمات الکترونیک بانک دارند، خود را در معرض طیف گسترده تری از خدمات الکترونیک قرار می دهند. این واقعیت موجب بهره مندی هرچه بیشتر از خدمات گوناگون بانک خواهد شد که هیچگاه مشتریان کم تجربه نمی توانند به آن توجه کنند. مضافاً اینکه بخشی از خدمات الکترونیک و تسهیلات خاص به مشتریان باتجربه ارائه می شود. که به خودی خود موجب گسترش و ترویج هر چه بیشتر خدمات بانک بین مشتریان می گردد. تنها عاملی که عمده مشتریان به عنوان نقص و کاهش گستره خدمات بانک اعلام داشتند، عدم اتصال به شبکه شتاب می باشد.
بخش سوم) آزمون میانگین یک جامعه آماری (آزمون تی استیودنت)
از آزمون میانگین یک جامعه آماری برای شناسایی وضعیت متغیرهای تحقیق از حیث مناسب بودن یا نبودن استفاده خواهد شد. محاسبات برای تمامی ابعاد مدل مفهومی با داده های جمع آوری شده انجام گرفته و نتایج در جدول ذیل بصورت مجتمع درج گردیده اند. فرضهای آزمون عبارتند از:
متغیر در بانک مهر اقتصاد در وضعیت خوبی قرار ندارد: H0
متغیر در بانک مهر اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد: H1
طبق منطق آزمون در صورتیکه مقدار معناداری کمتر از ۵% شود فرض صفر رد خواهد شد و فرض مقابل تأیید می گردد. طبق نتایج جدول ذیل تمامی ابعاد از وضعیت خوبی در بانک مهر اقتصاد برخوردارند.
جدول۴-۴)آزمون نمونه های مستقل
متغیرها
۳= مقدار آزمون
سطح اطمینان ۹۵%
میانگین تفاوتها
مقدار معناداری