نمودار ۴-۵) نمایش رابطه متغیر رفتار بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران
همان طور که مشاهده می شود با افزایش رفتارنیکو (نیکویی رفتار در مضمون سوالات پرسشنامه مستتر است ) توسط بیمه گران ، تمایل بیمه گذاران برای خرید و دریافت خدمات بیمه ای افزایش یافته است.
۴-۳-۳) آزمون فرضیه سوم
فرضیه سوم : بین میزان تحصیلات بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
برای انجام این آزمون فرض، از آنجا که متغیر سطح تحصیلات به صورت یک متغیر کیفی میباشد، لازم است جهت بررسی رابطه از جدول توافقی و آزمون خی دو استفاده نماییم.
جدول ۴-۸) آزمون خی دو بین میزان تحصیلات بیمه گر و تمایل به خرید
آمارۀ آزمون کای دو
درجه آزادی
سطح معنا داری
نتیجه
۴۸٫ ۶۹
۴۸
۰٫ ۴۴
عدم وجود رابطه بین دو متغیر
از آنجا که مقدار آمارۀ آزمون خی دو با درجۀ آزادی ۴۸، برابر ۴۸٫ ۶۹ شده و سطح معنی داری آزمون برابر ۰٫ ۴۴ شده و از ۵% بزرگتر است دلیلی برای رد فرض صفر مبنی بر استقلال این دو متغیر وجود ندارد، به عبارتی میزان تحصیلات بیمه گر هیچ تأثیری در ترغیب بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای ندارد. به عبارتی این دو متغیر کاملاً مستقل از هم میباشند و رابطه ای معنادار با هم ندارند.
جدول ۴-۹) ضریب همبستگی اتا برای متغیرهای میزان تحصیلات بیمه گر و ترغیب بیمه گذار
مقدار ضریب همبستگی اتا
۰٫ ۱۹
مقدار ضریب همبستگی اتا برای دو متغیرکیفی( اسمی) و کمی معمولاً محاسبه می شود، که برای این دو متغیرمیزان ضریب همبستگی برابر ۰٫ ۱۹می باشد که نشان رابطه بسیار ضعیف است و گویای استقلال این دو متغیر خواهد بود.
نمودار۴-۶)نمایش رابطه بین متغیر میزان تحصیلات و تمایل به خرید بیمه گذاران
در این نمودار، به مقایسه تمایل بیمه گذاران با در نظر گرفتن تحصیلات بیمه گر می پردازیم. بیمه گران با مدرک دیپلم امتیاز ۴ را در ترغیب بیمه گذاران برای خرید خدمات بیمه ای را به خود اختصاص دادهاند که بیشترین مقدار میباشد.
۴-۳-۴) آزمون فرضیه چهارم
فرضیه چهارم : بین نحوۀ بیان بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
با توجه به غیر نرمال بودن توزیع مشاهدات که در بخش قبل توسط آزمون کولموگراف مشخص شد، از آزمون اسپیرمن برای سنجش روابط کمک می گیریم.
جدول ۴-۱۰) ضریب همبستگی اسپیرمن بین نحوه بیان بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران
مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن
سطح معنی داری
نتیجه
۰٫ ۰۴-
۰٫ ۶۳
عدم تأیید وجود رابطه بین دو عامل
میزان ضریب همبستگی بین نحوۀ بیان بیمه گر و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای برابر ۰٫۰۴ و نوع رابطه منفی است، و سطح معنی داری آزمون با مفروض داشتن ضریب اطمینان ۹۵% ، برابر ۰٫ ۶۳شده است که از خطای ۵% بزرگتر است، بنا براین فرض صفر مبنی بر استقلال این دو متغیر رد نمیشود، به عبارتی بین نحوۀ بیان بیمه گر و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای رابطه معنادار وجود ندارد، به عبارتی این مورد را می توان به این مسئله نسبت داد که آنچه برای بیمه گذاران در ازای پرداخت مبالغ حق بیمه و انتقال ریسک اهمیت دارد، مواردی فراتر از نحوۀ بیان بیمه گران میباشد. و جهت رابطه منفی است، که این مورد را به عدم توجه بیمه گذاران به تملق برخی از بیمه گران می توان نسبت داد. در نمودار زیر جهت منفی رابطه بسیار ضعیف را مشاهده می نماییم.
نمودار۴-۷) نمایش رابطه بین متغیر نحوه بیان وتمایل به خرید بیمه گذاران
۴-۳-۵) آزمون فرضیه پنجم
فرضیه پنجم : بین سن بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
برای انجام این آزمون فرض، از آنجا که متغیر سن به صورت یک متغیر گروه بندی شده به عبارتی به صورت یک متغیر کیفی میباشد، لازم است جهت بررسی رابطه از جدول توافقی و آزمون خی دو استفاده نماییم.
جدول ۴-۱۱) آزمون کای دو بین سن بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران
آمارۀ آزمون کای دو
درجه آزادی
سطح معنا داری
نتیجه
۳۹٫ ۹۸
۴۸
۰٫ ۷۸
عدم وجود رابطه بین دو متغیر
از آنجا که مقدار آمارۀ آزمون خی دو با درجۀ آزادی ۴۸، برابر ۳۹٫ ۹۸ شده و سطح معنی داری آزمون برابر ۰٫ ۷۸ شده و از ۵% بزرگتر است دلیلی برای رد فرض صفر مبنی بر استقلال این دو متغیر وجود ندارد، به عبارتی گروه سنی بیمه گر هیچ تأثیری در ترغیب بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای ندارد. به عبارتی این دو متغیر کاملاً مستقل از هم میباشند و رابطه ای معنادار با هم ندارند.
جدول ۴-۱۲) ضریب همبستگی اتا بین گروه سنی بیمه گر و ترغیب بیمه گذاران
مقدار ضریب همبستگی اتا
۰٫ ۰۸
مقدار ضریب همبستگی اتا برای دو متغیرکیفی (اسمی) و کمی معمولاً محاسبه می شود، که برای این دو متغیرمیزان ضریب همبستگی برابر ۰٫ ۰۸می باشد که نشان رابطه بسیار ضعیف است و گویای استقلال این دو متغیر خواهد بود.
نمودار۴-۸) نمایش رابطه بین متغیر سن و تمایل به خرید بیمه گذاران
با توجه به این نمودار برداشت می شود، بیمه گذاران تمایل در یافت خدمات بیمه از بیمه گرانی را دارند که در گروهسنی بیشتر از ۵۱ سال قرار گرفته اند.
۴-۳-۶) آزمون فرضیه ششم
فرضیه ششم : بین صداقت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
با توجه به غیر نرمال بودن توزیع مشاهدات که در بخش قبل توسط آزمون کولموگراف مشخص شد، از آزمون اسپیرمن برای سنجش روابط کمک می گیریم.
جدول ۴-۱۳) آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بین صداقت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران
مقدار ضریب همبستگی اسپیرمن
سطح معنی داری
نتیجه
۰٫ ۶۳
۰
تأیید وجود رابطه بین دو عامل
میزان ضریب همبستگی بین نحوۀ بیان بیمه گر و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای برابر ۰٫۶۳ و نوع رابطه مثبت است، و سطح معنی داری آزمون با مفروض داشتن ضریب اطمینان ۹۵% ، برابر ۰ شده است که از خطای ۵% کوچکتر است، بنا براین فرض صفر مبنی بر استقلال این دو متغیر ردمی شود، به عبارتی بین صداقت بیمه گر و تمایل بیمه گذاران به خرید خدمات بیمه ای رابطه معنادار وجود دارد، و رابطه مثبت آن حاکی از این مطلب است که هرچه صداقت بیمه گران بیشتر باشد، بیمه گذاران علاقه و تمایل بیشتری برای دریافت خدمات بیمه ای خواهند داشت.
نمودار۴-۹) نمایش رابطه متغیر صداقت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران
همان طور که مشاهده می شود با افزایش صداقت بیمه گران، تمایل بیمه گذاران برای خرید و دریافت خدمات بیمه ای افزایش یافته است.
فصل ۵
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه