برگزاری مسابقات علمی فرهنگی(مقالهنویسی، داستاننویسی، انشاءنویسی، نقاشی بین دانشآموزان در موضوعات پلیسی
ایجاد نمایشگاه دانشآموزی توسط پلیس در مدارس در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم
سخنرانی پلیس در مدرسه در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات راهور
فیلم آموزشی،سیدی، توزیع بروشورها، عکس هشدار دهنده پلیس،موجب افزایش زمینه پیشگیری از وقوع جرائم و تخلفات راهور میشود
روش تحقیق و تکنیک جمع آوری اطلاعات
در پژوهش حاضر با توجه به شرایط و موضوع مورد بررسی،از روش کمی مبتنی بر پیمایش[۳۴] استفاده شده است.
– واحد تحلیل
واحد تحلیل درپژوهش حاضر فرد انتخاب شده درجمعیت نمونه است.
–زمان و مکان
زمان انجام تحقیق سال ۱۳۹۱ و مکان اجرای آن شهر اراک میباشد.
– جامعه آماری
جامعه آماری[۳۵] دراین پژوهش شامل سه گروه میباشد:
گروه اول کلیه دانشآموزان مقاطع متوسطه شهر اراک میباشند.
گروه دوم کلیه کارشناسان انتظامی(افسران ارشد و جزء)فرماندهی انتظامی شهرستان کاشان میباشند که به عنوان رابط آموزشی در سطح دبیرستانهای شهر اراک حضور پیدا میکنند.
گروه سوم کلیه معلمان مدارس مقطع متوسطه میباشد که دارای تعامل با افسران راهور میباشند.
– تعیین حجم نمونه
برای تعیین حجم نمونه با دراختیار داشتن جامعه آماری ازمعادله نمونهگیری کوکران که به قرارذیل است، استفاده شد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
که دراین معادله:
– n حجم نمونه آماری P – نسبت وجود صفت درجامعه آماری=۵.
N – جمعیت جامعه آماری q- نسبت عدم وجود صفت درجامعه آماری= ۵.
۲t – سطح اطمینان= ۱.۹۶۲ d – سطح خطا= ۰۵.
بر اساس فرمول فوق با در اختیار داشتن حجم جامعه آماری، تعداد نمونه لازم برای انجام این تحقیق به تفکیک گروه های سه گانه به شرح زیر میباشند:
تعداد۵۰ نفر از کارشناسان انتظامی(افسران ارشد و جزء)فرماندهی انتظامی شهرستان کاشان و تعداد ۹۰ نفر از معلمان و مشاوران مدارس متوسطه پسرانه شهرستان کاشان و تعداد۲۴۳ نفر از دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه شهرستان کاشان انتخاب شدند که در مجموع حجم نمونه تحقیق ۳۸۳ نفر میباشد.
– روش نمونهگیری
در این پژوهش بدلیل ساختار جامعه آماری، از دو روش نمونهگیری استفاده شده است.به منظور انتخاب معلمان و افسران انتظامی،از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است که به علت اصلی آن، وجود چارچوب نمونه گیری و محدود بودن جامعه آماری میباشد و جهت انتخاب دانشآموزان، از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی استفاده شده است.در این روش، هر یک از مدارس مقاطع متوسطه شهرستان کاشان به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شده است و سپس بر اساس حجم دانش آموزان هر دبیرستان، از آنها به نسبت تعداد جمعیت، تعداد نمونه لازم انتخاب شده است.
الف- اعتبار پرسشنامه
یکی از روشهایی که میتواند منجر به اعتبار پرسشنامه گردد، قضاوت افراد آگاه و مطلع در زمینه مورد مطالعه میباشد، به همین منظور پرسشنامهها از نظر محتوا به رویت اساتید راهنما و مشاور و چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی رسید. شایان ذکر است از نظر محتوایی، پژوهشگر در خصوص طراحی سوالات پرسشنامه از بررسی متون و منابع و پژوهشهای مختلف انجام گرفته در زمینه موضوع تحقیق بهره برده است.
ب- پایایی[۳۶] پرسشنامه:
در این تحقیق به منظور تحلیل روایی سئوالات، از روش آزمون«آلفای کرنباخ» استفاده شده است. ضریب آلفای کرنباخ برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرشها، قضاوتها، عقاید و سایر مقولاتی که اندازه گیری آنها آسان نیست، به کار میرود. در واقع هدف از کاربرد آزمون آلفای کرنباخ این است که آیا همه گویه ها موضوع مورد نظر تحقیق را پاسخ میدهد یا نه؟یا به بیان دقیقتر تا چه حد برداشت پاسخگویان از سؤالات یکسان میباشد. همچنین، برای تشخیص مناسب بودن گویه ها، از ضریبهبستگی تصحیح شده هر سئوال به کل سئوالات استفاده شده است و در مجموع سئوالاتی که همبستگی معناداری را با مجموع سئوالات دارا بودند، انتخاب، و سایر سئوالاتی که همبستگی معناداری را نشان ندادند، از لیست گویه ها حذف شدند. بنابراین ابتدا پرسشنامه در بین سی نفر توزیع شد و سپس با بهره گرفتن از ضریب«آلفای کرنباخ» سئوالات نهایی انتخاب شد.جدول زیر میزان آلفای کرنباخ را برای هر یک از شاخصهای تحقیق نشان میدهد:
– کدگذاری واستخراج دادهها
پس از پایان کار میدانی پژوهش وجمعآوری اطلاعات،کلیه پرسشنامهها مورد بازبینی نهایی قرار گرفته شد. سپس برای پرسشنامههای موردنظر، دفترچه کد کامپیوتری ساخته و براساس آن، پاسخهای گویهها پس ازکدگذاری، استخراج شدند. پس از استخراج دادهها و انتقال آنها به کامپیوتر با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS، پردازش و تحلیل آماری دادهها صورت گرفت.
– روش تجزیه وتحلیل دادهها
تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله به شرح ذیل انجام گرفته است:
مرحله اول-دراین مرحله هر یک ازمتغیرها بصورت تحلیل تک متغیره و براساس آمارهای مرکزی و پراکندگی مورد تجزیه و تحلیل و توصیف قرار گرفته است.
مرحله دوم-در این مرحله به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، هریک از متغیرهای مستقل بصورت دو به دو با متغیروابسته، براساس آزمونهای آماری با توجه به سطوح سنجششان مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتهاند.