تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴-مقدمه
در هر پژوهش، تحلیل نتایج بدست آمده از مرحله گردآوری اطلاعات یکی از مهمترین مراحل پژوهش بشمار می آید، چرا که دستاورد تحقیق چند ماهه و حتی چند ساله محقق که حاصل مطالعات نظری، پیشینه پژوهش های دیگر، تهیه ابزار گردآوری داده ها، رفتن به میدان و جمع آوری اطلاعات می باشد ، به آزمون گذاشته می شود و برای او آشکار می گردد که پیش فرضهای حاصل از مطالعاتش تا چه حد معتبر و دقیق بوده اند .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این فصل به تفصیل،گزارش مربوط به تحلیل داه های گرد آوری شده را ارائه می کنیم. داده هایی که از طریق پرسشنامه گردآوری شده در نرم افزار SPSS و lisrel وارد شده و مورد تحلیل قرار گرفته اند. داده های کمی با رویکرد توصیفی و استنباطی تحلیل شده اند. در بخش آمار توصیفی تحلیل داده ها با کمک میانگین، انحراف معیار و فراوانی صورت گرفته است. در بخش تحلیل استنباطی نیز آزمون میانگین و تحلیل عاملی اکتشافی بر روی گویه های پرسشنامه انجام شده است. جهت بررسی تاثیر متغیرهای جمعیت شناسی بر نگرش مصرف کننده از آزمون t و آزمون ANOVA استفاده شده است. جهت بررسی تاثیرات متغیر جنسیت از آزمون t و جهت بررسی تاثیر متغیر تحصیلات، درآمد و سن پاسخ دهنده گان از ANOVA استفاده گردیده است. همچنین با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری مدلهای اندازه گیری و مدل ساختاری تحقیق طراحی گردیده است. اطلاعات میدانی حاصل فرایند تدوین و اجرای پرسشنامه در سطح گروه نمونه جهت تبیین علمی وبررسی اثرات کیفیت ادراک شده و تناسب ادراک شده از محصول اصلی و جدید برنگرش مصرف کننده نسبت به محصول جدید بوده است. همانگونه که در فصل قبل آمد،حجم نمونه مورد مطالعه ۳۶۷ نفر از کلیه مصرف کنندگان محصولات غذایی چیکادر شهر تهران بوده است که پس از جمع آوری پرسشنامه ها ، ۳۵۴ پرسشنامه تکمیل گردیده بود. پایایی پرسشنامه از طریق یک پیش تحقیق به حجم ۳۵ نفر بررسی گردید و آلفای کرونباخ آن محاسبه گردید ، پس از اطمینان از پایایی پرسشنامه، آن را بین گروه نمونه تقسیم نموده ایم. و در نهایت آلفای کرونباخ کل پرسشنامه و شاخصهای سه گانه آن براساس داده های گردآوری شده از کل نمونه محاسبه گردید.
در ادامه داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه مورد تحلیل قرار می گیرند. در تحلیل داده های کمی، ابتدا داده های جمعیت شناختی، تحلیل شده و سپس داده های اصلی پرسشنامه تحلیل می شوند.
۲-۴- تجزیه وتحلیل داده ها
تحلیل داده ها در دو بخش تحلیل توصیفی و استنباطی انجام گردید که در ادامه گزارش آن ارائه می گردد.
۱-۲-۴-تحلیل داده های جمعیت شناختی
تحلیل توصیفی شامل ارائه نمایشگرهای فراوانی متغیرهای جمعیت شناختی است که در ادامه به تفصیل ارائه می گردند. این نمایشگرها، توزیع فراوانی هر یک از متغیرهای جمعیت شناختی را به وضوح نشان خواهد داد.
۱-۱-۲-۴-متغیر سن پاسخ دهندگان
توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان در این تحقیق به صورت نمایشگر توزیع فراوانی زیر ارائه می گردد:
سن
فراوانی
درصد
درصد تجمعی
زیر۲۵ سال
۵۷
۱۶٫۱
۱۶٫۱
۲۵-۳۵
۱۸۸
۵۳٫۱
۶۹٫۲
۳۵-۴۵
۴۹
۱۳٫۸
۸۳٫۱
بالای ۴۵ سال
۶۰
۱۷
۱۰۰
کل
۳۵۴
۱۰۰