شکل شماره ۱
مدل مفهومی پژوهش بر گرفته از تحقیق Merillees& Rundle-Thiele &Lye))
۱-۷٫ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
۱-۷-۱٫ قلمرو موضوعی: این تحقیق از نظر موضوعی به بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی روی عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده فرش می پردازد.
۱-۷-۲٫ قلمرو مکانی: بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده فرش به کشورهای آسیایی در شهر کاشان میباشند و از سایت www.coo.ir انتخاب شده اند.
۱-۷-۳٫ قلمرو زمانی: فرایند اجرایی پژوهش در دوره زمانی فروردین ۱۳۹۲ تا دیماه ۱۳۹۲ انجام شده است.
۱-۸٫ تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق
۱-۸-۱٫ تعریف مفهومی
قابلیت نوآوری: منظور از نوآوری خلاقیت متجلی شده و به مرحله عمل رسیده است، به عبارت دیگر نوآوری یعنی اندیشه خلاق تحقق یافته؛ نوآوری همانا ارائه محصول، فرایند و خدمات جدید به بازار است؛ نوآوری به کارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است. پیشتازی در ارائه ایده جدید برای کمک به مشتریان،توانایی پیگیری سریعتر پیشنهادات جدید به مشتریان،توانایی مدیریت فرایند برای پایین نگه داشتن هزینه،توانایی ایجاد راه حل کلی برای حل مشکلات مشتریان از شاخص های وجود قابلیت نوآوری در سازمان است(هولی و همکاران[۱۷]،۲۰۰۵).
عملکرد بازاریابی: عملکرد بازاریابی به توانایی سازمان برای افزایش فروش، ارتقای موقعیت رقابتی شرکت، توسعه محصول جدید، بهبود کیفیت محصول، کاهش زمان تحویل کالا یا خدمات به مشتریان، گسترش سهم بازار وغیره در مقایسه با دیگر رقبا در یک صنعت خاص اشاره دارد. رشد بیشتر درآمد حاصل از فروش،توانایی بهتر برای بدست آوردن مشتریان جدید،داشتن سهم بزرگتری از بازار ،توانایی افزایش فروش برای مشتریان فعلی شاخص های سنجش عملکرد بازاریابی در این پژوهش می باشد(هولی و همکاران، ۲۰۰۵).
بازارگرایی: بازارگرایی عبارت است از ایجاد اطلاعات حاصل از بازار در کل سازمان دربارهی نیازهای جاری و آیندهی مشتریان، توسعه و انتقال این اطلاعات و استعداد در سراسر سازمان و پاسخگویی به آن در تمام سطوح سازمان. (کهلی و جاورسکی۱۹۹۰).تمایل بیشتر به برنامه ریزی برای جلب رضایت مشتری در آینده،پاسخ سریعتر به تغییر در نیازهای مشتری،اولویت قائل شدن برای ایجاد تغییراتی که رضایت مشتری را افزایش می دهد،تمایل بیشتر برای بکارگیری کارکنان در برنامه ریزی و تصمیم گیری،داشتن هوش بهتر بازار،تمایل بیشتر برای جلب مشتریان جایی که امتیاز رقابتی داریم،جستجوی بازار برای اندازه گیری میزان رضایت از شاخص های بازارگرایی است (فارلی و کوئستر[۱۸]،۲۰۰۳).
قابلیت برند: تعریف انجمن بازاریابی آمریکا[۱۹] برای برند چنین است: ” یک نام تجاری(اصطلاح حقوقی بکار رفته برای برند )یک نام ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود .” به طور خلاصه نام تجاری سبب شناسایی فروشنده یا سازنده می شود. یک نام تجاری در حقیقت تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها ، مزایا و خدمات خاصی به خریداران است. توانایی بهتر برای تشخیص ساده مفهوم برند،استفاده از برند به عنوان ابزار عملیاتی،توانایی برقراری ارتباط با مفهوم سازگار برند،تمایل برای تلقی برند به عنوان دارایی،توانایی استخدام کارمند برای حمایت از برند نشان دهنده قابلیت برند در سازمان است (وانگ و مریلیز[۲۰]،۲۰۰۸).
قابلیت مدیریت: مدیریت ترکیبی از علم و هنر برای پدید آوردن محیطی مناسب می باشد، که در آن همفکری و همکاری با دیگران به منظور شکل دادن به فرایندی کارساز امکان پذیر می گردد و همچنین طی آن، استفاده بهینه از منابع، برای عرضه خدمات یا کالاهایی قابل رقابت، جهت جلب رضایت متقاضیان آنها، با پرهیز از بروز هرگونه عواقب نامطلوب تحقق می یابد (رحمان سرشت، ۱۳۸۴). داشتن مدیران خبره عملیاتی،توانایی بهتر مدیریت کل،توانایی بیشتر برای تسریع اجرای استراتژیهای بازاریابی،مدیریت بهتر زنجیره تامین شاخص های سنجش قابلیت مدیریت هستند (هولی و همکاران، ۲۰۰۵).
۱-۸-۲٫ تعریف عملیاتی
جدول ۱-۱٫ تعریف عملیاتی متغیرها
منابع
شاخص
مولفه
ردیف
Holey et. al (2005), Merrilees et.al (2011),دولت آبادی و خائف الهی(۱۳۸۴)
تمایل بیشتر به برنامه ریزی برای جلب رضایت مشتری در آینده
بازارگرایی
۱
پاسخ سریعتر به تغییر در نیازهای مشتری
۲
Holey et. al (2005), Merrilees et.al (2011)
اولویت قائل شدن برای ایجاد تغییراتی که رضایت مشتری را افزایش می دهد
۳
تمایل بیشتر برای بکارگیری کارکنان در برنامه ریزی و تصمیم گیری
۴
داشتن هوش بهتر بازار(استفاده از اطلاعات جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده در مورد بازار برای نفوذ یا توسعه بازار)
۵
تمایل بیشتر برای جلب مشتریان جایی که مزیت رقابتی داریم
۶