۲-۳-۲- تحقیقات خارج ازکشور:
هندفورد(۱۹۹۵) در تحقیقی باعنوان توسعه صلاحیت اجرائی مدیر بااستفاده از تفکر استراتژیک به شناسایی ویژگی هایی می پردازد که تفکر استراتژیک را از تفکر عملیاتی متمایز می کند. و به این نتیجه رسیده است که تفکر استراتژیک با ۸ ویژگی از تفکرعملیاتی جدامی باشد. این هشت ویژگی عبارتند از: ۱- بند مدت در مقابل کوتاه مدت و فوری ۲-مفهومی بودن در مقابل عینی بودن ۳- یاگیرنده/انعکاسی بودن در مقابل اقدام/عملی بودن ( تفکردر برابر عمل) ۴- شناسایی فرصتها و مسائل اصلی در مقابل یافتن راه حل برای مسائل موجود ۵- حرکت به سمت زمینه های جدید در مقابل زمینه های جاری و تکراری ۶- اثر بخشی در برابر کارآیی ۷- رویکرد غیر یدی در مقابل یدی ( حال در مقابل قال) ۸- جامع نگری در مقابل جزئی نگری
لیدکا (۱۹۹۸) در تحقیق با عنوان تفکر استراتژیک : می توانید آنرا یاد بگرید به این نتیجه رسیده است که عناصر تفکر استراتژیک شامل ۵ عنصر می باشد. این عوامل شامل دیدگاه سیستمی، هدفمند بودن، فرصت طلبی هوشمندانه، تفکر به موقع، تولید و آزمون فرضیه می باشد.
تورست (۲۰۰۱) در تحقیق با عنوان تفکر استراتژیک : چرا، چه و چگونه؟ یک مدل سازمانی از تفکر استراتژیک ارائه داده و با بهره گرفتن از کارتحقیقی میدانی وازطریق روش کیفی به این نتیجه رسیده است که برای داشتن تفکر استراتژیک، افراد باید درمورد اکوسیستم کسب وکاری که در آن فعالیت می کند، دانش و شناخت کافی داشته باشد.
مانو و اریون در سال۲۰۰۴ تحقیق با عنوان تعیین ویژگی های یک گروهی از متفکر استراتژیک انجام دادند و نتایج تحقیق آنها صفات اصلی یک متفکر استراتژیک شامل شش صفت مرکب جدا شده یک متفکر یعنی ۱٫رهبر خوب ۲٫ تجسم طولانی مدت سناریوهای آینده ۳٫ شکل گسترده استراتژی و اجازه دادن به جزئیات به ظاهر باهم ۴٫دنبال کردن نشانه های زیست محیطی برای توسعه آنچه باشد ۵٫شناسایی الگوها براساس تفکر شهودی ۶٫ بازنویسی قوانین بازی است که مهم ترین عامل حاصل از تجزیه و تحلیل عوامل مرتبط رهبری می باشد.
فصل سوم
مواد و روش ها
۳-۱- مقدمه :
تحقیق مجموعه فعالیتهای منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است ( خاکی، ۱۳۸۴،ص۱۸۴). پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود (عزتی، ۱۳۷۶،ص ۲۰) . روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راه های معتبر ( قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است ( همان منبع، همان صفحه) .پژوهشگر پس از تنظیم موضوع پژوهش، باید در فکر انتخاب روش پژوهش خود باشد. منظور از این مرحله آن است که مشخص نمائیم چه نوع روش پژوهشی برای بررسی موضوع موردنظر ما مناسب است. انتخاب روش انجام شده تا حدود زیادی بستگی به اهداف و ماهیت موضوع مورد بررسی و امکانات اجرایی و فرضیه ها دارد . به بیان دیگر هدف از انتخاب این روش پژوهش آن است که محقق مشخص نماید که چه شیوه ای اتخاذ نماید تا اورا هر چه دقیق تر و سریع تر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ، یا پاسخهایی برای پرسشهای پژوهش مورد نظر کمک کند (نادری و نراقی،۱۳۸۲)
در این فصل با در نظر گرفتن هدف تحقیق،روش تحقیق مشخص شده و با توجه به جامعه آماری حجم نمونه مشخص و درباره روایی و پایایی پرسشنامه که جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، پرداخته تا بتوان روابط بین متغیر های تحقیق را از دیدگاه جامعه آماری مورد مطالعه کشف و شناسایی کرد.
۳-۲- روش تحقیق:
پژوهش حاضر از آن جهت که بررسی و شناخت بیشتر روابط میان متغیرها در شرایط موجود می پردازد در دسته پژوهشهای توصیفی قرار می گیرد. و از آن جهت که به بررسی رابطه بین متغیرها می پردازد ازنوع همبستگی می باشد. در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود که آیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی(قابل سنجش) وجود دارد اگر این رابطه وجود دارد، حد و اندازه آن چقدر است؟هدف از مطالعه همبستگی ممکن است شناسایی یک رابطه یا نبود آن و به کار گیری روابط در انجام پیش بینی ها باشد.نکته مهمی که باید به خاطر سپرد این است که تحقیق همبستگی هرگز یک رابطه علت و معلولی را تبیین نمی کند بلکه صرفا یک رابطه را تو صیف می کند. میزان رابطه بین دو متغیرمعمولا به عنوان یک ضریب همبستگی بیان می شود که عددی بین صفر و یک است.دو متغیر که به هم وابسته نیستند ضریبی نزدیک صفر و دو متغیر که بهم وابسته اند ضریبی نزدیک یک دارند (خاکی، ۱۳۸۷،صص ۱۲۲-۱۲۱) .
۳-۳- روش و ابزار جمع آوری داده ها :
در این تحقیق از روش میدانی و ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است و بعضی از اوقات مصاحبه هایی در حد تکمیل پرسشهای پرسشنامه با آزمودنیها شکل گرفته است. پرسش نامه عبارت است از مجموعه ای از پرسش ها که به صورت باز یا بسته دارای مقیاس طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد را نسبت به یک واقعیت ارزیابی کند، تکمیل آن می تواند به طریق مراجعه شخصی، پستی یا تلفنی (از طریق فاکس ) صورت گیرد. پرسش نامه یکی از ابزارهای رایج و بسیار مهم در تحقیقات علمی است برای برقراری ارتباط با پاسخ دهندگان که می تواند به صورت حضوری، تلفنی و یا مکاتبه ای باشد، میتوان از پرسشنامه بهره برد. پرسشنامه شامل تعدادی سؤال در زمینه اندازه گیری ارزیابی پاسخ دهندگان از پارامترها، طرز فکرها، برداشت ها و ویژگی آنها می باشد. برای اندازه گیری طرز فکر و برداشت افراد، روش های متعددی وجود دارد که از جمله آنها مقیاس لیکرت است . طیف لیکرت[۲۹] یک مقیاس فاصله ای است که از تعدادی عبارت و گزینه های جوابیه تشکیل شده است. گزینه های جوابیه در این مقیاس، معمولا نشانگر میزان موافقت یا مخالفت پاسخگو نسبت به یک موضوع یا مفهوم معین، اعم ازمثبت یا منفی است.(خاکی، ۱۳۸۴،ص۲۵۸) در این تحقیق ازپرسشنامه محقق ساخته وبا روش طیف لیکرت به شکل زیربرای تمام سوالات غیر از سوال۲۸ استفاده نموده ام.
جدول(۳-۱)طیف لیکرت پرسشنامه
گزینه های جوابیه
ارزش عددی مقیاس
خیلی کم
۱
کم
۲
متوسط
۳
زیاد
۴
خیلی زیاد
۵
باتوجه به ماهیت منفی سوال ۲۸ طیف لیکرت برای این سوال به شکل زیر ارزش دهی گردید.
جدول (۳-۲) طیف لیکرت برای سوال ۲۸