کیفیت
در عملیات
در سراسر سازمان
بازاریابی داخلی
کم
فوقالعاده با اهمیت
کالا
خدمت
پیوستار محصول
در نگرش بازاریابی مبتنی بر معامله، تماس با مشتری فراتر از محصول و یا سایر متغیرهای آمیخته بازاریابی نمیباشد. به عبارتی مزایایی که توسط مشتریان جستجو میشود به راهحلهای فنی فراهم شده در محصول محدود میشود.
بنابراین کیفیت فنی محصول و یا آنچه که مشتری از ستاده به دست میآورد منبع اصلی ایجاد کیفیت در بازاریابی مبتنی بر معامله میباشد. از سوی دیگر، شرایط در بازاریابی مبتنی بر رابطه فرق میکند. از آنجا که تماس مشتری با شرکت گستردهتر است، لذا سازمان این فرصت را دارد که ارزش افزوده بیشتری در انواع مختلف (فنآوری اطلاعاتی، دانش، اجتماعی و …) به مشتری ارائه کند. ( ۱۹۹۷، Gronroos )
کیفیت خدمات، شرط لازم (نه شرط کافی) برای کیفیت روابط است. بدین معنی که برای اینکه روابط با کیفیتی داشته باشیم، باید کیفیت خدمات وجود داشته باشد ولی عکس این مطلب درست نیست.
به عبارتی خدمات با کیفیت، لزوماً به معنای وجود کیفیت روابط در حد خوب نیست. درواقع ارائه خدمات با کیفیت پایه شکلگیری روابط بشمار میرود. این مطلب در نمودار شماره (۲-۴) نشان داده شده است. ( ۲۰۰۳ ، Roberts )
نتایج رفتاری
کارآیی عملیاتی
تداوم درآمد
صرف پول بیشتر
ارجاع مشتریان
همکاری در تولید
تحقیق و توسعه بازار
کیفیت خدمات
ارائه خدمت
و
تعاملات مصرف کننده
تمایلات رفتاری مثبت
کیفیت ارتباطات
ارزش طول عمر مشتری
نمودار (۲-۴) ارتباط بین کیفیت ارتباط و مفاهیم مرتبط
امروزه سازمانها به ارزش برقراری ارتباطات نزدیک با مشتریان بعنوان وسیلهای برای حفظ مشتریان فعلیشان پی بردهاند چرا که جنبههای ناملموس ارتباطات به سادگی بوسیله رقبا قابل تقلید نیستند و بنابراین مزیت رقابتی پایداری برای آنان بشمار میرود.
به عبارتی، همچنان که بازارها به دوره بلوغ میرسند و رقابت تشدید میگردد، سازمانها به دنبال راههایی میگردند تا مشتریان را بیشتر حفظ کرده تا سودآوری شان افزایش یابد.
یکی از استراتژیهایی که بسیار مورد توجه واقع شده است، استراتژی بازاریابی ارتباطی میباشد که در آن، سازمانها برای برقراری ارتباطات بلندمدت با مشتریان شان سرمایهگذاری میکنند.
(سیدجوادین و کیماسی،۱۳۸۴)
۲-۲-۸- اهمیت کارکنان در ارائه خدمات با کیفیت