۰٫۷۰۰۰۵۸
شاخص کیفیت اداری به صورت زیر محاسبه میشود.
معادله (۲۰-۵)
در مورد روش PCA این نکته قابل اشاره است که به صورت ضمنی همخطی بین ضرایب را نشان میدهد. چنانچه همخطی کامل بین ضرایب برقرار باشد، ضرایب به دست آمده برای ضرایب مشابه هم و دارای علامت مشابه خواهد بود. همچنین یک داده میتواند تمامی روند اطلاعات سایر متغیرها را توضیح دهد.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۶-۵) مقایسه شاخص های امنیت سرمایهگذاری ( از بعد سیاسی-اجتماعی) در بین مناطق:
با توجه به این موارد، مقایسه ضرایب شاخصهای ثبات سیاسی و کیفیت اداری دو منطقه MENA و آسیای جنوب غربی نشان میدهد که ساختار شکل گیری این دو شاخص متفاوت است. نتایج محاسبه اجزای اساس برای دو منطقه که در دو معادله (۱۵-۵) و (۱۸-۵) خلاصه شده است، نشان میدهد که ساختار شکل گیری شاخص کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت در این دو منطقه متفاوت است. به طوری که ساختار همخطی بین متغیرها متفاوت است. در مورد شاخص ثبات سیاسی در منطقه MENA طبق معادله (۱۶-۵) تمامی ضرایب مثبت و مشابه هم هستند در حالی که این شاخص در مورد کشورهای آسیای جنوب غربی همانگونه که در معادله (۹-۵) روند متفاوتی را نشان میدهد. به طوری که شاخص شرایط اقتصادی – اجتماعی توانسته است در خلاف جهت سایر متغیرها و شاخص مداخله نظامی در سیاست مستقل از سایر متغیرها باشد. با توجه به سایر بردارهای ویژه شاخص کیفیت اداری نمیتوان در مورد متفاوت بودن این شاخص در دو منطقه با قطعیت نتیجه گیری کرد.
برای بررسی کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت، ثبات سیاسی و کیفیت اداری دو منطقه از دادهها تجمیع شده دو منطقه استفاده میکنیم اما با توجه به اینکه این دادهها قابل مقایسه باشد، از معیار وزن دهی مشترک برای دو منطقه استفاده خواهیم کرد.
۱-۶-۵) مقایسه کیفیت شاخص سیاسی-اجتماعی دولت:
با محاسبه شاخص کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت برای دو منطقه با معیار وزن دهی مشترک[۱۰۴] در این قسمت میخواهیم در جهت پاسخگویی به این فرضیه که آیا امنیت سرمایهگذاری در منطقه MENA با کشورهای با رشد شتابان آسیای جنوب غربی متفاوت است، ابتدا روند این دو شاخص را مقایسه کنیم و سپس تفاوت میانگین این شاخص را به روش آماری مقایسه میکنیم.
در نمودار زیر شاخص ثبات سیاسی برای دو منطقه آسیای جنوب غربی(SW Asia) و منطقه MENA و همچنین برای کشورهای آسیای جنوب غربی که از سال ۱۹۷۵ دارای رشد متوسط بالای ۵ درصد در سال بودهاند، نشان داده شده است.
نمودار ۱-۵: مقایسه روند کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت در مناطق مورد بررسی:
با مشاهده روند متغیر کیفیت ثبات سیاسی-اجتماعی دولت در مناطق مورد بررسی، مشاهده می شود که میانگین این شاخص در ناحیه MENA کمتر از آسیای جنوب شرقی است و مقدار این شاخص در طی سالهای مختلف در کشورهای دارای رشد شتابان بیشتر از سایر مناطق است. اما برای بررسی دقیقتر این موضوع، میانگین این متغیر را در مناطق مختلف به صورت آماری بررسی میکنیم. روش کار چنین است که برای مقایسه این موضوع که آیا دو نمونه مورد بررسی از یک جامعهاند یا مربوط به دو جامعه متفاوت هستند، میتوان یک آماره t محاسبه کرد که در صورت متفاوت بودن دو نمونه، فرض صفر برابری میانگین این دو نمونه رد می شود.
فرض صفر و مقابل ما به صورت مقابل است:
آماره t نیز به صورت زیر محاسبه می شود:
معادله (۲۱-۵)
در معادلات فوق نشان دهنده میانگین جامعه، نشان دهنده میانگین هر منطقه، نشان دهنده انحراف معیار هر منطقه و میانگین وزنی نمونهها ( انحراف معیار جامعه) است.
میانگین و انحراف معیار شاخص کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت(GOVPI) بین منطقهMENA و آسیای جنوب غربی به صورت زیر است.
ASIA PASEFIC
MENA
HIGROWTH
s
۱٫۶۷
۳٫۰۸
۱٫۷۲
AVE