درمجموع انگیزه های صادرات بنگاه ها رامی توان از یک دیدگاه چنین تقسیم بندی کرد. sonia,suarez&fransiska2005))
جدول ۲-۱ مجموع انگیزه های صادرات بنگاه ها
___________________________________________________________________________
انگیزاننده های صادرات داخلی خارجی
___________________________________________________________________________
فعالانه صرفه مقیاس ناشی از صادرات تشویق سایرسازمانها و نهادها
اصرار وعلاقه شدید مدیران شناسایی فرصتهای بهتردرخارج از کشور
داشتن رشد رقابتی ناشی از صادرات داشتن اطلاعات گسترده از بازارهای جهانی
پتاسیل رشد اضافی ناشی از صادرات انگیزاننده های دولتی
پتانسیل سودآوری اضافی ناشی از صادرات دریافت سفارش درنمایشگاههای تجاری
پتاسیل فروش اضافی ناشی از صادرات
تولید محصولات با کیفیت منحصربفرد
انفعالی تجمع محصولات در انبار و تولید زیاد رقابت شدید دربازارداخل
ظرفیت تولید بلااستفاده حرکت رقبا به سمت صادرات
جبران فروشهای فصلی دریافت سفارش ناگهانی از مشتری
نیاز به کاهش ریسک وابستگی به بازارداخل اشباع بازارداخل
رکود و کاهش فروش و سود داخلی
در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده، شناسایی این عوامل و نواحی برای مدیران سازمانآموزشها مهم میباشد، چرا که با شناخت آن ها علاوه بر تخصیص بهینه منابع، موفقیت سازمان نیز در محیط رقابتی تضمین خواهد شد. میزان موفقیت یک شرکت در امرصادرات را می توان باعملکرد صادراتی آن ارزیابی نمود.
۲-۲-۲) عملکرد صادراتی
میزان موفقیت یک شرکت درامرصادرات رامی توان باعملکردصادراتی ارزیابی نمود. (یادگاری و همکاران، ۱۳۸۴). عملکرد صادراتی به عنوان نتایج فعالیت های یک شرکت در بازارهای صادراتی تعریف شده است ((sosa and shoham1996
. برای سنجش عملکردصادراتی سه معیارمختلف مالی، غیرمالی ومرکب وجوددارد. معیارهایی چون فروش، سود و رشد ازجمله معیارهای مالی و معیارهایی نظیر موفقیت، رضایت، دستیابی به اهداف ازجمله معیارهای غیرمالی به شمارمی آیند. معیارهای مرکب نیزبراساس انواع متنوعی از معیارهای عملکردی بنا شدهاند. (یادگاری و همکاران، ۱۳۸۴) عملکرد صادراتی برای شناسایی سطح عملکرد سازمانها حیاتی است. این معیار تعیین میکند که آیا سازمان دارای عملکرد مناسبی هست. با توجه به اهمیت این موضوع در کشورهای مختلف تحقیقات متفاوتی در زمینه شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی در صنایع مختلف انجام شده است. در هر کدام این پژوهشآموزشها، متغیرهایی مد نظر بودهاند که بنا به نظر پژوهش گر، به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد صادراتی مؤثر بودهاند.
تعداد متغیرهای بررسی شده تا حدودی گسترده بودهاند. این گستردگی به حدی است که حتی موجب ایجاد نتیجهگیریآموزشها، ابهامات و یافتههایی متناقض نیز شده است. اغلب پژوهشهای اولیه در زمینه صادرات در جهت تشخیص صادر کنندگان از غیر صادرکنندگان بوده است، به این معنی که بیشتر فرایند بینالمللی شدن شرکت را مد نظر قرار میدهند. بعد از آن پژوهشگران به بررسی عوامل خارجی مؤثر بر رفتار صادراتی، نظیر برنامههای تشویقی روی آوردند. در سومین مرحله، پژوهشگران به بررسی عوامل مربوط به رفتار شرکتآموزشها، متناسب با صادرات و نتایج آن پرداختند.
پژوهشگران دسته چهارم عواملی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند که بر عملکرد یا موفقیت صادراتی شرکتآموزشها مؤثر هستند. به عنوان مثال، کاسکید و همکارانش (۲۰۰۲) با ارائه مدلی به بررسی تأثیر سه عامل خصوصیات عینی شرکت، متغیرهای مرتبط با درک صادرات (اندازه و تجزیه صادراتی، انگیزه صادرات، مشکلات صادرات، مزیتهای رقابتی) و تعهد به صادرات (بخش مجزای صادرات، ورود به بازار خارجی و معیارهای انتخاب مشتری، بازدید مداوم از بازار صادراتی، برنامه ریزی و کنترل صادرات) برای عملکرد صادراتی در کشور اروپایی پرداختند.
وایت، گریفیت و ریانز (۲۰۰۲) نیز به تجزیه و تحلیل تعدادی از روشهای اندازهگیری عملکرد صادراتی در بخش خدمات پرداختند.
والاس و بیکر (۱۹۹۸) نیز در در استرالیا مدلی را برای متغیرهای مؤثر بر عملکرد صادراتی ارائه دادند آنآموزشها در این مطالعه متغیرها را به ۲ دسته متغیرهای غیر ملموس (گرایشی، مهارتی، دانشی) و ملموس (توزیع، محصول، ارتباط با مشتری، کنترل، عرضه کنندگان) تقسیم نمودند.
تیرکل و رمضانی (۲۰۰۰) به بررسی تأثیر صلاحیتآموزشها (تکنولوژی، دانش بازار و صادرات، کیفیت) گرایش بازاریابی، ویژگیهای شرکت، استراتژی و محیط بر عملکرد صادراتی شرکتآموزشها پرداختند. در مدل ارائه شده توسط آنآموزشها، ویژگیهای شرکت به واسطه تاثیرگذاری بر استراتژی عملکرد صادراتی را تحت تأثیر قرار میدهد. شوهام و کروپ(۱۹۹۸) به بررسی تأثیر متغیرهای آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی پرداختند. (قره چه وهمکاران۱۳۹۰)
زوواستن (۲۰۰۰) با مروری بر مطالعات گذشته چارچوبی را برای دستهبندی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی معرفی نموند. این چارچوب، عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی را به طور مؤثری به ۲ بعد کنترلپذیری در مقابل غیرقابل کنترل و بعد درون سازمانی در مقابل برون سازمانی دستهبندی مینمایند. از ترکیب این ابعاد با یکدیگر چهار خانه جهت تقسیمبندی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی به وجود میآید. آنهابا مرورتجربی مطالعات بین سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۹۷ مدل زیر رابه عنوان عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات بیان نمودند.
جدول ۲-۲ متغیرهای مؤثر برعملکرد صادراتی
داخلی
خارجی
قابل کنترل
غیرقابل کنترل
استراتژی بازاریابی صادرات
استراتژی عمومی صادرات
برنامه ریزی صادرات
سازمان صادرات
استفاده از تحقیقات بازار
انطباق محصول، نقاط قوت محصول
انطباق قسمت، رقابت پذیری قیمت
تعیین قیمت، انطباق ترفیع
شدت ترفیع، انطباق کانال توزیع
ادراکات و نگرش های مدیریت
حمایت و تعهد به صادرات
گرایش بینالمللی
انگیزه صادراتی بالا
مزیت های صادراتی ادراک شده
موانع صادراتی ادراک شده
___
ویژگیهای مدیریت
تجربه بینالمللی مدیریت
تجربه/تحصیلات مدیریت
ویژگی ها و شایستگی های شرکت
اندازه شرکت
شایستگی بینالمللی شرکت
قدمت شرکت
تکنولوژی شرکت
ویژگیهای شرکت
شایستگی ها/ قابلیت های شرکت
ویژگی های صنعت
شرکت فن آوری در صنعت
سطح ثبات درصنعت
ویژگی های بازارخارجی
جذابیت صادرات
رقابت پذیری بازارصادراتی
موانع بازارصادراتی
ویژگی های بازارداخلی
بازارداخلی