۵-۲-۲- پاسخ به سئوال دوم تحقیق
سئوال دوم تحقیق عبارت بود از : وضعیت عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری چه میباشد؟
در این تحقیق برای نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران، از نتایج مرور مبانی نظری و مطالعات پیشین تحقیق (نتایج پژوهشهای داخلی و خارجی مشابه) و مصاحبه با خبرگان موضوع استفاده گردید. مطابق نتایج این مطالعات کتابخانهای و میدانی عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران عبارتند از شش عامل :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
عامل محیطی و نهادی: این عامل زمینه ساز کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری، محیط تصمیم گیری و نهادهای مربوط حاکم بر این محیط میباشند و با مؤلفه هایی چون استقرار آموزش، تحقیق و توسعه، شبکه های کارآفرینی و محیطهای حمایتی، حمایتهای حرفهای و حمایت از نهادهای آموزشی، حمایت تکنولوژیک و تحقیق، سیستم حمایت خدماتی و سازمانی اندازه گیری می شوند.
عامل سیاستها و محیطهای قانونی: این عامل چارچوب سیاست گذاری و حمایتهای دولتی ، تعاونی های گردشگری را شامل می شود و با مؤلفه هایی چون سیاستهای حمایتی دولت از کارآفرینی تعاونیهای گردشگری (همانند حمایت بیمهای ، حمایت مشاورهای) و ترتیبات قانونی مناسب کارآفرینی تعاونیهای گردشگری (همانند ایجاد بسترهای قانونی و شفاف نمودن قوانین مرتبط) سنجیده می شود.
عامل اقتصادی: این عامل تسهیلات و قوانین مالیاتی و حمایتهای مالیاتی و سرمایه- گذاری مرتبط با تعاونیهای گردشگریها را شامل می شود و با مؤلفه هایی چون حمایت از سرمایه گذاری مخاطره آمیز و دسترسی به وام و سرمایه و حمایت های مالی و اعتباری سنجیده می شوند.
عامل فرهنگی- اجتماعی: این عامل مرتبط با فرهنگ جامعه در خصوص کارآفرینی و هنجارهای اجتماعی در این خصوص می باشد و با مؤلفه هایی چون حمایت فرهنگی، هنجارهای اجتماعی ، فرهنگ کارآفرینی مشوق سنجیده می شود.
عامل زیرساختها: این عامل مربوط به شرایط و بسترها و زیرساخت های فیزیکی می باشد که نبود و یا کمبود آنها مانع توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری است و یا روند آنها را آهسته می کند. زیر ساختهای کارآفرینانه عناصری همچون تسهیلات و امکانات زندگی (آب ، برق، جاده و… )، خدمات و عوارض می باشند که بر کسب و کار و توسعه آنها در ارتباط میباشند.
عامل ویژگیهای فردی: علاوه بر موارد مذکور بر توسعه تعاونیهای گردشگری، ویژگیها و شاخص های شخصیتی، روانشناختی و اجتماعی کارآفرینان بسیار مهم است که ماهیت غالب آنها ذاتی است و در برخی زمینه ها از طریق اکتساب موارد دیگری تقویت و پررنگ تر می شود. این عامل با مؤلفه هایی چون برخورداری از دانش تخصصی کارآفرینی گردشگری، آموزش مهارت کارآفرینی گردشگری، برخورداری از تجربه، قصد و انگیزه کارآفرینی، درک امکانپذیری کارآفرینی، توفیق طلبی، هوشیاری و خلاقیت کارآفرینانه، احساس تعلق، ریسک پذیری، همکاری و مشارکت، تشخیص فرصتهای گردشگری اندازه گیری می شود. مطابق با نتایج تجزیه و تحلیل آزمون t تک نمونه ای ، از نظر پاسخگویان، از ۴۱ مؤلفه شناسایی شده برای توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری ۳۴ مؤلفه در شش عامل نهادی و محیطی، سیاستها و رویههای قانونی، اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، زیرساختی و ویژگی های فردی مورد موافقت نمونه آماری برای توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران بوده است.
۵-۲-۳- پاسخ به سئوال سوم تحقیق
سئوال سوم تحقیق عبارت بود از : رتبه بندی (اولویت بندی) عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی تعاونیهای گردشگری چه میباشد؟
در این تحقیق جهت بررسی رتبه عوامل اصلی و مرتبط بر کارآفرینی در تعاونی های گردشگری از آزمون فریدمن بر روی داده های حاصل از نظرات پاسخگویان استفاده گردید. مطابق نتایج این آزمون اولویت عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازنداران به ترتیب عبارت است از عامل زیرساخت ها، عامل اقتصادی، عامل اجتماعی – فرهنگی، عامل سیاست و رویههای قانونی ، عامل ویژگی های فردی و در نهایت عامل نهادی و محیطی.
همچنین در خصوص عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری مطابق با آزمون فریدمن مؤلفه های احداث زیرساختهای بهداشتی در شهرها و روستاهای استان، وجود امنیت عمومی در منطقه و بهبود وضعیت جادهها و فرودگاهها در استان بیشترین اولویت را بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران دارد و همچنین از نظر پاسخگویان کمترین اولویت را بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران، مؤلفه های تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی در مراکز شهرستان، اختصاص فضا و مکان کافی در منطقه برای ایحاد کسب و کارهای مرتبط با تعاونیهای گردشگری و میزان ریسک پذیری اعضای تعاونی دارد.
۵-۲-۴- مقایسه دستاوردهای تحقیق با مطالعات مشابه
همانطور که مشاهده شد مطابق نتایج این تحقیق از عوامل مرتبط برای بهبود کارآفرینی تعاونیهای گردشگری ، عوامل نهادی و محیطی، سیاستها و رویههای قانونی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، زیرساختها و ویژگیهای کارآفرینانه می باشد. با مرور مطالعات مشابه داخلی و خارجی مشاهده می شود که نتایج حاصل با نتایج محققان دیگر هم خوانی دارد.
به طوری که در خصوص ارتباط عوامل نهادی و محیطی رکن الدین افتخاری و همکاران (۱۳۹۳) به این نتیجه دست یافت که فراهم بودن شرایط محیطی و نهادی می تواند تقویت کننده این امر باشد تا ساکنین علاقمند و دارای روحیه کارآفرینی بتوانند ایفای نقش کرده و ظرفیتهای خود را برای کارآفرینی گردشگری به کار گیرند. همچنین کومپولا (۲۰۱۴) در مطالعه خود به این نتیجه رسید که در توسعه توریسم روستایی فنلاند نقش شهرداری ها بسیار پررنگ می باشد.
در خصوص ارتباط سیاستها و رویههای قانونی بر توسعه کارآفرینی، صالحی (۱۳۸۱) هم به این نتیجه دست یافته بود که سیاستهایی که فرد کارآفرین با آن در محیط خود روبرو میباشد بر تقویت فضای نوآوری و افزایش انجام فعالیتهای کارآفرینانه وی تأثیر می گذارد.
همچنین نتیجه ارتباط عوامل اقتصادی بر بهبود کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری با نتایج مطالعات رکن الدین افتخاری و همکاران (۱۳۹۳) و آگلی مرزیجرانی و همکاران (۱۳۹۰) همخوانی دارد. مطابق نتایج مطالعه رکن الدین افتخاری و همکاران (۱۳۹۳) از دیدگاه صاحب نظران در شهرستان فیروزکوه مهمترین عامل تأثیرگذار بر کارآفرینی گردشگری عامل اقتصادی است. لذا مطابق نتایج این تحقیق در توسعه کارآفرینی گردشگری در شهرستان فیروزکوه عامل اقتصادی مثل وجود سرمایه مالی کافی، وامهای کم بهره،یارانههای دولتی، حمایتهای بیمهای و مشاورهای و …. از پایه های اساسی برای شکل گیری کارآفرینی بوده میباشد. همچنین آگلی مرزیجرانی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعه خود به این نتیجه دست یافتند که جهت توسعه گردشگری در استان مرکزی بایستی حمایتهای مالیاتی و سرمایه گذاری کافی از شرکتهای گردشگری به عمل آید.
در خصوص ارتباط عامل اجتماعی و فرهنگی بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری آگلی مرزیجرانی و همکاران (۱۳۹۰)، صالحی (۱۳۸۱) هم به این نتیجه در خصوص تأثیر فرهنگ بر توسعه کارآفرینی در تعانیهای گردشگری رسیدند. آگلی مرزیجرانی (۱۳۹۰) در مطالعه خود به این دست یافت که در استان مرکزی مشارکت مردم محلی در بعد مدیریتی، آگاهسازی و مطلع کردن مردم محلی جهت تعامل با طبیعتگردها در بعد اجتماعی و فرهنگی و مؤلفه وقوف اعضای تعاونی به نقشهای دوگانه اقتصادی- اجتماعی تعاونیها در فعالیتهای طبیعتگردی روستایی در بعد بومشناختی، دارای بیشترین اهمیت در توسعه تعاونی های گردشگری می باشند. همچنین صالحی (۱۳۸۱) در مطالعه خود به این نتیجه دست یافت که فرهنگ در توسعه کارآفرینی دارای اولویت و اهمیت میباشد.
از طرف دیگر آگلی مرزیجرانی و همکاران (۱۳۹۰) هم به این نتیجه رسید که از عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در استان مرکزی توسعه عوامل رفاهی و زیرساختهای آن می باشد.
در نهایت ارتباط ویژگیهای شخصیتی کارآفرین همچون خلاقیت، تجربه کاری در توسعه تعاونیهای گردشکری هم در مطالعات رکن الدین افتخاری و همکاران (۱۳۹۳) مقیمی و همکاران (۱۳۸۷)، عابدی (۱۳۸۱) و کومپولا (۲۰۱۴) تأکید شده است. رکن الدین افتخاری و همکاران (۱۳۹۳)، در مطالعه ای خود به این نتیجه دست یافته اند که در توسعه کارآفرینی گردشگری ویژگیهای فردی و اجتماعی همچون روحیه و اندیشهی کارآفرینانه تأثیر ویژهای دارد. همچنین مقیمی و همکاران (۱۳۸۷) در مطالعه خود به این نتیجه دست یافتند که مهارت های کارآفرینان در سه دسته مهارتهای شخصی(نوآوری، ریسک پذیری، پذیرفتن چالشها و جستجوی فرصتها در تغییر)، مهارت های ارتباطی( تعامل مؤثر با دیگران، مذاکره و چانهزنی، نفوذ و رهبری اثربخش) و مهارتهای فرایندی (توانایی در برنامه ریزی و سازماندهی، توانایی در اجرای برنامه، توانایی در تجزیه و تحلیل محیط) در توسعه کارآفرینی نقش ویژهای دارد. عابدی (۱۳۸۱) هم در تحقیق خود به این نتیجه رسید که ویژگی های شخصیتی کارآفرینان همانند خلاقیت، انگیزۀ پیشرفت، تمایل به ریسکپذیری، عزم و پشتکار و استقلالطلبی ، از عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی می باشد. در نهایت کومپولا (۲۰۱۴) در مطالعه خود به این نتیجه رسیده است که ویژگیهای کارآفرینان همانند نوآوری، تعهد و ریسک پذیری مهترین عامل اثر گذار بر توسعه کارآفرینی بر گردشگری روستایی می باشد.
۵-۳- نتیجه گیری
با توجه به مباحث مطرح شده جهت توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری در استان مازندران نتایج زیر ارائه می شود :
توسعه صنعت گردشگری به طور اعم و توسعه تعاونیهای گردشگری امری است که نیازمند عزم و اراده راسخ تمامی مردم و دست اندر کاران و مسئولان است. از این رو سرمایه گذاری در زمینه انسجام فعالیتهای آموزشی و اطلاع رسانی به مردم و برقراری ارتباط نزدیک بین مردم و مسئولان به عنوان مهمترین گام در این مضوع تلقی میگردد.
با توجه به اهمیت توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری، مدیران و برنامه ریزان بخش گردشگری و تعاون برای پیشرفت این صنعت و توسعه پایدار اقتصادی استان مازندران میبایست مواردی چون ارائه تسهیلات ویژه برای تعاونیهای گردشگری، حمایت از تعاونیها در هنگام بروز مشکلات طبیعی، ارائه اقلام مورد نیاز تعاونیها با تسهیلات بیشتر و نظایر آن را در نظر بگیرند.
ایجاد و توسعه یک گروه کارشناسی فرابخشی از محققان و برنامه ریزان جهت توسعه برنامه ها و یکپارچهسازی فعالیتهای اجرایی دستگاههای دولتی مرتبط با بحث گردشگری استان در نهادهایی نظیر استانداری یا اداره کل تعاون استان، می تواند از عوامل گسترش کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری در مازندران باشد.
برای تقویت تعاونیهای گردشگری در استان مازندران برگزاری دوره های تقویت مدیریتی و توانمندسازی مدیران جهت اداره کارآمد تعاونیهای گردشگری می باشد.
حضور قوی و مؤثر وزرات تعاون در تشکیل تعاونیهای گردشگری جهت تأمین مالی، اداره و برنامه ریزی در سالهای اولیه و کاهش حضور آن در طول زمان و واگذاری سهام به مردم منطقه از جمله دیگر مواردی میباشد که بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری ارتباط دارد.
آموزش و بهبود توان اعضای تعاونی در تقویت آداب و رسوم و صنایع محلی با هدف کاهش آثار و پیامدهای نامطلوب ناشی از رواج گردشگری و آموزش و توجیه مردم محلی در جهت استقبال و رغبت به پذیرش گردشگران و تعاملات سازنده با گردشگرها از عواملی میباشند که بر توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری استان مازندران ارتباط دارند.
تدوین ضوابط مشخص جهت ایجاد همکاریهای رسمی بین تعاونیهای گردشگری و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تقویت ارتباط بین تعاونی گردشگری کشور با سازمان جهانی گردشگری جهت اخذ کمکهای فنی، ارتباطات و اطلاعات، اخذ وام و اعتبار، تبادل آمار و فعالیتهای تبلیغاتی از دیگر عوامل توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری می باشد.
توسعه تعاملات تعاونیهای گردشگری با سازمانهایی مانند بنیاد مسکن، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون، سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و غیره با هدف تقویت زیرساختهای گردشگری می تواند نقش بسزایی در گسترش تعاونیهای گردشگری در استان باشد.
احداث زیرساختهای بهداشتی در شهرها و روستاهای کشور، تأمین و بهبود امنیت عمومی در مناطق گردشگری، بهبود وضعیت جاده ها و فرودگاهها ، احداث مجتمعهای خدماتی رفاهی بین راهی در مسیرهای اصلی شهرستانهای کشور و کمک به ایجاد استراتژی بهینه برای قیمت گذاری هتلها و سایر خدمات نقش بسزایی در بهبود زیرساختهای گردشگری و در نتیجه توسعه کارآفرینی در تعاونیهای گردشگری دارد.
با توجه به اینکه احداث تأسیسات اقامتی، خصوصا هتلهای ۳ ستاره، ۴ ستاره، ۵ ستاره سرمایه گذاری های زیادی را طلب می کند فرهنگ احداث اقامتگاههای کوچک و ارزان قیمت به صورت تعاونی شود تا از این طریق مشکل کمبود تأسیسات مقدماتی رفع شود.
همچنین در برخی مکانهای توریستی که بازدید از آنها به صورت فصلی و دوره ای است و ساخت اقامتگاه ها و واحدهای اقامتی چندان مقرون به صرفه نیست، در محوطههایی که از لحاظ ایمنی و بهداشتی مناسب هستند اردوگاههایی به صورت تعاونی احداث شوند و چادرهای بهداشتی نصب گردد تا از این طریق معضل اقامتگاه و محل استراحت گردشگران در زمان بازدید حل شود.
منابع و ماخذ
منابع و ماخذ:
آگلی مرزیجرانی، ا، قلی نیا، ج، تقدیسیی، ا: امکان سنجی پیاده سازی، توسعه و تقویت طبیعت گردی (اکوتوریسم) روستایی توسط تشکلهای تعاونی در سطح استان. نشریه تعاون، سال بیست و دوم، شماره ۷، صص ۶۵-۸۷، ۱۳۹۰٫
اداره کل تعاون استان گیلان: امکانسنجی ایجاد تعاونیهای گردشگری، ۱۳۸۶٫
احمد پور داریانی، م: کارآفرینی و نقش آن در اقتصاد ملی. مجموعه مقالات همایش کارافرینی و فناوری های پیشرفته تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۰٫
احمدپورداریانی، م، امیر، ع: نقش و جایگاه کارآفرینی در نیل به رشد و توسعه اقتصادی، مجله اقتصادی، شماره ۶۹ و ۷۰ ، صص ۵-۲۲ ، ۱۳۸۶٫
ابوالحسنی، ف، کیانی، ص، موسوی، م: تدوین استراتژی توسعه گردشگری در مناطق کویری و بیابانی (مطالعه موردی شهرستان کویری خور و بیابانک)، مجله علمی- پژوهشی آمایش سرزمین، دوره چهاردهم، شماره دو ، صص ۱۴۱-۱۶۱، ۱۳۹۱٫
احمد امینی، ز، امانی تهران، م، ابراهیم سقزجی، م: شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارافرینی با رویکرد زنجیره ارزش، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره چهارده، صص ۳۶ – ۴۷، ۱۳۸۹٫
استاد حسین، ر: صنعت گردشگری و جنبه های اقتصادی آن. نشریه های تازه های اقتصادی، شماره ۹۰، صص ۸-۲۵، ۱۳۷۹٫
باهر، ح: دگر اندیشی پیرامون گردشگری (ایرانگردی و جهانگردی). فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۲۰، ص ص ۹۳-۱۰۸، ۱۳۷۷٫
تولایی، س: مروری بر صنعت گردشگری، انتشارات دانشگاه تربیت معلم، تهران، ۱۳۸۶٫
جعفرزاده، م، بازرگان، ع: تحلیل وعامل مؤثر در کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاه تهران. فصلنامه فرهنگ مدیریت، سال دوم، شماره هفتم، صص ۵-۲۲، ۱۳۸۳٫
چراغعلی، م: بررسی و شناخت موانع موجود در توسعه کارآفرینی بخش صنعت و کشاورزی استان گلستان. سازمان صنایع و معادن استان گلستان، ۱۳۸۳ .
حاجی نژاد، ع، پورطاهری، م، احمدی، ع: تاثیرات گردشگری تجاری بر توسعه کالبدی فضایی مناطق شهری مطالعه موردی: شهر بانه. پژوهش های جفرافیایی انسانی، شماره ۷۰، صص ۹۱-۱۰۹، ۱۳۸۸٫
حبیب پور، ک، عنبری، م، گنجی، ا: تعاونیهای گردشگری، پدیدهای نوین در توسعه صنعت توریسم (مطالعه موردی استان مازندران). نشریه تعاون، دوره جدید، شماره ۱۴۲، صص ۵۸-۶۵، ۱۳۸۳٫