۳-۵-۸- نحوهی اجرای پرسشنامه
برای اجرای پرسشنامه ما همگانگی قبل توسط دانشگاه آزاد و مدیریت آموزش و پرورش شهر شیراز و اخذ مجوز رسمی محقق شخصاً در مدارس حاضر و پس از توزیع پرسشنامه در بین دبیران و کارکنان هر آموزشگاه به سؤالات آزمودنیها پاسخ داده شد. پس از توضیحات لازم در باب اهمیت موضوع تحقیق از آنها خواسته میشود تا فرمهای مربوط را حداکثر ظرف مدت ۳ الی ۴ روز تکمیل و پس از مهلت مقرر مجدداً به مدرسه مراجعه و پرسشنامههای تکمیل شده دریافت و جمع آوری گردید. در مرحله اول بطور کامل تعداد ۱۵۰ پرسشنامه در اختیار دبیران مدارس که تعداد کارکنان و دبیران آن از ۵ نفر به بالا بودند قرار گرفت که این پنج نفر بطور تصادفی انتخاب گردید و پس از جمع آوری پرسشنامهها تعداد ۱۵۰ پرسشنامه برگشت داده شد. که از این تعداد ۱۰۰ نفر از آزمودنیها دبیر، ۵۰ نفر دبیر زن ۵۰ نفر، ۵۰ نفر دبیر مرد، ۵۰ نفر مدیر که ۲۵ نفر زن و ۲۵ نفر مرد مدارس متوسطه تحصیلی بودهاند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۶- روش (آماری) تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این تحقیق از روش آمار توصیفی،(فراوانی،درصد،درصد تراکمی) وآمار استنباطی استفاده شده است، روش های آماراستنباطی مورد استفاده عبارتنداز: ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل، تحلیل مسیر کاربرد.
۴-۱- مقدمه:
در این تحقیق به منظور بررسی دادهها و یافتن پاسخ فرضیههای تحقیق و تحلیل آنها از پرسشنامههای مهارتهای سهگانه مدیر و اثربخشی دبیرستان استفاده شده و به ترتیبی که در فصل سوم ذکر شد بعد از نمرهگذاری پرسشنامهها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون و T استودنت برای گروه های مستقل به آزمون فرضیهها پرداخته شده است. در هر مورد از تجزیه و تحلیل فرضیهها، ابتدا فرضیه تحقیق سپس روش آماری و بعد دادهها درج شده و در خاتمه تفسیر آزمون ارائه شده است.
نظر به اینکه «تحلیل آماری دادهها بعنوان بخشی از متدولوژی علمی دارای دو هدف اساسی است:
الفـ توصیف شواهد تجربی که از راه مشاهده یا آزمایش درباره موضوع مورد پژوهش گردآوری میشود و ب ـ در تفسیر نتایج توصیفی به منظور ارزشیابی فرضیههای پژوهش.» (هومن، ۱۳۷۴، ص۳). این فصل در دو بخش تدوین شده است.
۴-۲- ویژگی های توصیفی نمونه آماری
توصیف نمونه آماری بر اساس سمت از مجموعه ۱۵۰ نفر نمونه آماری، ۵۰ نفر مدیر، ۱۰۰ نفر معلم می باشند.
جدول۴-۱: توصیف نمونه آماری بر حسب سمت
سمت
فراوانی
درصد
درصد تراکمی
مدیر
۵۰
۳/۳۳
۳/۳۳
معلم
۱۰۰
۷/۶۶
۱۰۰
کل
۱۵۰
۱۰۰
—–
توصیف مدیران نمونه آماری بر اساس سمت
از مجموعه ۵۰ نفر مدیر نمونه آماری، ۲۵ نفر زن، ۲۵ نفر مرد میباشند.
جدول۴-۲: توصیف نمونه آماری بر حسب جنسیت
جنسیت مدیران
فراوانی
درصد
درصد تراکمی