رهنمودهایی برای بکارگیری تئوری های محتوایی انگیزش
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تفاوت های فردی را از نظر نیازها کاری درک کنید.
سعی کنید پاسخ به این نیازها را ارائه نمایید.
بدانید که چگونه می توان محیط کاری را چگونه ایجاد کرد که فرصت ارضای نیازهای افراد را بنحوی فراهم کند که به عملکرد واحد و سازمان کمک کند.
سلسله مراتب نیازهای مازلو
خودشکوفایی
حرمت
اجتماعی
ایمنی
فیزیولوژیکی
تئوری ERG آلدرفر
رشد
وابستگی
وجود
تئوری نیازهای اکتسابی مک کللند
موقعیت
قدرت
تعداد
تئوری دو عاملی هرزبرگ
عوامل انگیزشی
عوامل بهداشتی
شکل ۲-۵): مقایسه تئوری های محتوایی انگیزش
(شرمر هورن[۱۰۶] و سایر همکاران، ۱۳۷۸، ۱۱۱)
علاوه بر این، تئوری های برابری و انتظار، توانایی های ویژه ای دارند. منطق تئوری انتظار در تلفیق سایر تئوری های انگیزشی به منظور ایجاد مدلی برای عملکرد و رضایت فرد، بکار گرفته شده است.
در نگاره ۲-۱۳، عملکرد بوسیله تفاوت های فردی، تلاش کاری و پشتیبانی محیط کار تعیین می گردد. انگیزش فردی مستقیماً، تلاش کاری و مهارت مدیریت را در ایجاد محیط کاری مساعد با نیازها و اهداف افراد تعیین می کند، هر چند که امکان فراهم کردن انگیزش کاری، بستگی به مسیر بودن پاداش ها دارد. هنگامی که فردی پاداش درونی را تجربه می کند انگیزش مستقیماً و به طور مثبت تحت تأثیر قرار می گیرد. انگیزش ممکن است بر اثر رضایت شغلی (پاداش های درونی یا برونی)، و در صورتی که احساس شود پاداش ها عادلانه تخصیص یافته اند، حادث گردد، هنگامی که احساس منفی نابرابری در میان باشد، رضایت شغلی پایین است و انگیزش کاهش می یابد. این مدل نقش کلیدی تئوری برابری را در بر دارد و عملکرد و رضایت شغلی را بصورت مجزا ولی مرتبط با هم، می شناسند. تئوری های محتوایی بعنوان رهنمودی برای مدیران، در درک تفاوت های افراد و تشخیص نیازهایی که ارزش انگیزشی متناسب با پاداش های تخصیص یافته توسط مدیران دارند، در مدل ارائه شده اند (شرمر هرمن[۱۰۷]، جان آر و سایر همکاران، ۱۳۷۸: ۱۱۲- ۱۱۰).
رضایت
عملکرد
انگیزش
پاداش های برونی
مقایسه برابری
پاداش های درونی
تفاوت های فردی
تلاش کاری
پشتیبانی محیط
شکل ۲-۶): پیش بینی عملکرد و رضایت شغلی (یک مدل تلفیقی)
(شرمر هورمن، جان آر و سایر همکاران، ۱۳۷۸: ۱۱۲)
بخش چهارم: مبانی نظری فن آوری اطلاعات نوین
تعریف فنّاوری
فنّاوری یا تکنولوژی، از دو لغت یونانی Techne و Logia تشکیل شده است که اولی به معنی هنر و دومی به معنی علم و دانش است و از آنجا که یک فعالیت انسانی است، هم از دانش وهم از مهندسی دیرینهتر است (فتحیان و مهدوی نور، ۱۳۸۶، ۴۵).
از نظر مفهومی فنّاوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی در صنایع، برای انجام وظایف عملی است که از طریق مطالعات و رویههای نظامیافته و جهتدار انجام میگردد. در واقع فنّاوری، کاربرد عملیِ دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است که به دلیل اهمیت فراوان، همواره نقش تعیین کننده ای در شکلدهی به زندگی بشر ایفا کرده است. به بیانی سادهتر، فنّاوری ترکیبی از مهارتها، دانشها، تواناییها، مواد،ماشینها و ابزارها است که انسان از آن برای تبدیل و یا تغییر مواد خام به کالاها یا خدمات ارزشمند استفاده میکند. فنّاوری عامل تبدیل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی به کالاها و خدمات است و ارکان آن عبارتند از: سختافزار، انسان افزار یا نیروی انسانی متخصص، فنّاوری متبلور در اسناد و مدارک یا اطلاعات، سازمانها یا نهادافزار (فتحیان و مهدوی نور،۱۳۸۶، ۴۶).
فنّاوری بر مجموعه «دانش» قابل دسترس برای ساختن ملزومات و مصنوعات از هر نوع، برای پرداختن به حرفهها و مهارتهای دستی (به استثنای انجام کارهای مذهبی، جادویی، نظامی و یا آشپزی) و برای استخراج یا جمع آوری انواع مواد (به استثنای موادی که برای خوراک یا برای مراسم مذهبی یا جادویی مورد استفاده قرار میگیرند) دلالت دارد (گولد و کولب[۱۰۸]، ۱۳۸۴، ۲۶۲).
تعریف اطلاعات
اطلاعات عبارت است از، مجموعه آگاهیهایی که سازمان کسب می کند تا بر اساس آن به حیات خود ادامه دهد (هنین[۱۰۹]، ۲۰۱۲، ۳۴).
از نظر علم معانی، بیان ساخت بخشیدن به توده یا ماده نامنظم را تداعی می کند و یا داده هایی که شکل و ساختار دارند (استرلینگ[۱۱۰]، ۲۰۱۳، ۷۱۲).
فنّاوری اطلاعات[۱۱۱]
فنّاوری، بنابر تعریف اتحادیه فنّاوری اطلاعات آمریکا[۱۱۲]، به معنای مطالعه، طراحی، توسعه، پیادهسازی، حمایت یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه به خصوص برنامه های نرم افزاری و سخت افزارهای رایانهای میباشد[۱۱۳].