۳-۶ سوالات تحقیق
هدف اصلی هر تحقیق یافتن پاسخ برای سوالاتی است که در مورد مسئله خاصی به وجود آمده است.سولاتی که در مورد این تحقیق در پی یافتن به پاسخ آن می باشم عبارت اند از:
آیا محافظه کاری در شرکت های رو به رشد بیشتر از شرکت های بالغ است؟
آیا محافظه کاری در شرکت های رو به افول کمتر از شرکت های بالغ میباشد؟
۳-۷ فرضیه های تحقیق
فرضیه در واقع حدس زیرکانه در مورد حل یک مسئله میباشد. در مورد این تحقیق ما به دنبال بررسی وجود رابطه بین محافظه کاری و مراحل عمر شرکت ها هستیم. شرکتهای رو به رشد برای رهایی ازتهدیدات و فشارهای رقابتی ناشی از ورود رقبای جدید و رقابت با رقبای موجود محافظه کاری حسابداری را در پیش می گیرند و بدین منظور اخبار و اطلاعات خوب و مساعد را پوشش داده (در صورت سود (زیان) دوره مورد نظر شناسایی نمیکنند)و اخبار و علائم نامساعد را برجسته میکنند( در صورت سود (زیان) دوره مورد نظر شناسایی میکنند). زیرا محافظه کاری تصویر نامناسب از وضعیت شرکت نشان میدهد و وضعیت نامناسب انگیزه رقبای بالقوه جهت ورود به عرصه رقابتی را کاهش داده و بدین ترتیب فشارها و تهدیدات ناشی از ورود رقبای جدید را کاهش میدهد. از طرف دیگر شرکتها در مقابله با رقبای بالفعل از یک سو بهای تمام شده محصولات را بیشتر از واقع گزارش میکنند و با این کار هم مشتری و هم نهادهای حمایت از مصرف کننده را به افزایش قیمت متقاعد کرده و هم رقبا را از کاهش دادن قیمتها دلسرد میکنند و همچنین اخبار خوب مربوط به تقاضای بازار را پوشش داده و اخبار بد را برجسته میکنند. این کار هم به نوبه خود جلوی افزایش تولید رقبای موجود را گرفته و مانع کاهش قیمتها می شود. اما این مسئله در مورد شرکت های رو به رشد صادق است که دارای وضعیت مناسبی هستند. اما در باره شرکت های رو به افول وضعیتی در جهت مخالف در جریان است شرکت های رو به افول از آن جا که دارای وضعیت اقتصادی نا مناسبی هستند تمایلی به استفاده از محافظه کاری ندارند زیرا که محافظه کاری تصویر نامناسبی از وضعیت شرکت نشان میدهد و این امر باعث کاهش قیمت سهام شرکت رو به افول شده و در نتیجه تعمین مالی را از طریق انتشار سهام با مشکل رو به رو میسازد.
بر اساس مطالب بالا ما دو فرضیه پیش رو داریم.
محافظه کاری در شرکت های رو به رشد بیشتر از شرکت های بالغ است.
محافظه کاری در شرکت های رو به افول کمتر از شرکت های بالغ است.
۳-۸ متغییرها و مدل تحقیق
ما در این تحقیق به دنبال بررسی تاثیر چرخه عمر شرکت ها بر روی محافظه کاری شرکت هستیم. بر این اساس متغییر مستقل ما هر یک از مراحل عمر شرکت از قبیل رشد،بلوغ و افول و متغییر وابسته ما محافظه کاری میباشد.
مدلی که در این تحقیق از آن استفاده شده برای محاسبه محافظه کاری مدل خان و واتس میباشد.
مدل باسو برای اندازه گیری محافظه کاری
Xi,t= β۰ + β۱Di,t + β۲Ri,t + β۳ Di,t* Ri,t + εi,t
Xi,t= سودخالص دوره t تقسیم بر ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در ابتدای دوره t،
Ri,t= بازده سالانه
Di,t= یک متغیر ساختگی که اگر Ri,t< 0 برابر ۱ است و در غیر این صورت صفر میباشد،
β۳= اندازه محافظه کاری برای سال t شرکت i (β۳ بزرگتر نشان دهنده حساسیت بیشتر سود نسبت به بازده منفی در برابر بازده مثبت بوده و شرکت حسابداری محافظه کارانه تری دارد).
معادلات ارائه شده توسط خان و واتس (۲۰۰۹) جهت اصلاح معادله باسو به شرح زیر میباشد:
Gscorei,t = β۲ = γ۱ + γ۲Size + γ۳Market_to_Booki,t + γ۴Leveragei,t
Cscorei,t = β۳ = δ۱ + δ۲Size + δ۳Market_to_Booki,t + δ۴Leveragei,t
β۰ = μ۱ + μ۲ + μ۳Market_to_Booki,t + ۴Leveragei,t
= ρ۱ + ρ ۲ + ρ ۳Market_to_Booki,t + ρ۴Leveragei,t
Sizei,t=اندازه شرکت و لگاریتم طبیعی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در پایان دوره t، Market_to_Booki,t=نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام در پایان دوره t، Leveragei,t=اهرم و نسبت بدهی کل به ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در پایان دوره t
Cscorei,t=زمان بندی تفاضلی اخبار بد که نشان دهنده به موقع بودن شناخت اخبار بد نسبت به اخبار خوب میباشد(معیار محافظه کاری)
Gscorei,t=زمان بندی اخبار خوب
با ترکیب معادلات بالا به معادله پایین میرسیم که از آن برای محاسبه محافظه کاری استفاده می شود.
Xi,t = μ۱ + μ۲ + μ۳Market_to_Booki,t + ۴Leveragei,t + Di,t(ρ۱ + ρ ۲ + ρ ۳Market_to_Booki,t + ρ۴Leveragei,t) + Ri,t(γ۱ + γ۲Size + γ۳Market_to_Booki,t + γ۴Leveragei,t) + Di,t * Ri,t (δ۱ + δ۲Size + δ۳Market_to_Booki,t+ δ۴Leveragei,t) + εi,t
۳-۹ نحوی تفکیک شرکت ها به مراحل عمر:
برای این کار از چهار متغییر رشد فروش،مخارج سرمایه ای،نسبت سود تقسیمی،و سن شرکت استفاده میکنیم.
ابتدا هر یک از متغییر های بالا را محاسبه میکنیم.
-
- سال_ شرکت ها بر اساس هر یک از متغییر مذکور و با بهره گرفتن از پنجک های اماری در هر صنعت به پنج طبقه تقسیم میشوند که با توجه به قرار گرفتن در پنجک مورد نظر طبق جدول نمره ای بین ۱ تا ۵ می گیرند.
- سپس برای هر سال شرکت ،نمره ای مرکب به دست میآید که با توجه به شرایط زیر در یکی از مراحل رشد،بلوغ و افول طبقه بندی می شود.
الف: در صورتی که مجموع نمرات بین ۱۶تا ۲۰ باشد، در مرحله رشد قرار دارد.
ب: در صورتی که مجموع نمرات بین ۹تا ۱۵ باشد، در مرحله بلوغ قرار دارد.
ج: در صورتی که مجموع نمرات بین ۴تا ۸ باشد، در مرحله افول قرار دارد.
جدول(۳-۲):نحوی تعیین امتیاز شرکت
پنجک ها
سن شرکت
رشد فروش
مخارج سرمایه ای
سود تقسیمی
پنجک اول
۵
۱
۱
۵
پنجک دوم
۴
۲
۲
۴
پنجک سوم
۳
۳
۳
۳
پنجک چهارم
۲
۴
۴
۲
پنجک پنجم
۱
۵
۵
۱
تعریف مفهومی و عملیاتی چهار متغییر رشد فروش، نسبت سود تقسیمی، مخارج سرمایه ای ،و سن شرکت به صورت زیر است:
رشد فروش: نشان دهنده درصد تغییرات در فروش واحد اقتصادی میباشد که به روش زیر محاسبه می شود.
نسبت سود تقسیمی: که نشان دهنده این است که واحد اقتصادی چند درصد از سود حاصل شده خود را در میان سهامداران توزیع کردهاست.و به روش زیر محاسبه می شود: