مرحله ی اول : ابتدا به هر یک از شاخص ها تابع ترجیح pj تخصیص داده می شود. سپس برای هر دو گزینه ی a و b ، یک مقدار محاسبه می گردد.این مقدار بین صفر و یک متغیر است. اگر رابطه برقرار باشد، مقدار برابر با صفر خواهد شد و به تناسب افزایش ، این مقدار نیز زیاد خواهد شد و هنگامی که میزان این اختلاف به اندازه ی کافی افزایش یابد، مقدار هم به یک خواهد رسید(۴۰). حالات و اشکال متفاوتی را می توان برای تابع pj فرض نمود که به چگونگی مدل سازی شاخص jام مرتبط است. در واقع این مدل ۶ نوع تابع ترجیح را پیش روی تصمیم گیر قرار می دهد (۴).لازم به یادآوری است که در فصل سوم به تفصیل در خصوص این توابع ترجیح ، صحبت خواهد شد. ضمن اینکه برای هر شاخص یک عامل وزنی یعنی نیز در نظر گرفته شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مرحله ی دوم : میزان اولویت کلی، برای هرگزینه ی a بر روی گزینه ی b محاسبه می گردد. هر اندازه میزان بیشتر باشد، درواقع گزینه ی a ترجیح بیشتری دارد. مطابق فرمول ۲-۱ محاسبه می شود(۳۹):
که در آن به عنوان وزن شاخص jاُم و میزان ترجیح گزینه ی a نسبت به گزینه ی b با توجه به شاخص jاُم است.
( فرمول ۲-۱ )
مرحله ی سوم : در واقع نشان دهنده ی درجه ی رجحان گزینه ی a نسبت به گزینه ی b است. برای محاسبه ی قدرت ترجیح کلی گزینه ی a بر سایر گزینه ها، جریان خروجی به شرح فرمول ۲-۲ محاسبه می گردد (۴۳):
(فرمول ۲-۲)
در حقیقت این جریان نشان دهنده ی میزان اولویت گزینه ی a بر سایر گزینه هاست و به نوعی بیانگر قدرت گزینه ی a محسوب می شود. در اینجا بزرگترین به مفهوم برترین گزینه است. میزان ترجیح سایر گزینه ها بر گزینه ی a ، که جریان ورودی نامیده می شود، از رابطه ۲-۳ به دست می آید:
(فرمول ۲-۳ )
این جریان نشان دهنده ی میزان اولویت سایر گزینه ها بر گزینه ی a است و به عبارتی دیگر، نمایانگر ضعف گزینه ی a است. کوچکترین نمایانگر برترین گزینه است (۴).
بنابراین با در دست داشتن دو جریان ورودی و خروجی ( و ) و بررسی مجزای هر یک می توان یک رتبه بندی جزئی را انجام داد ( در واقع رتبه بندی پرومیتی ۱).
ولی برای انجام رتبه بندی کامل گزینه ها،مطابق با فرمول ۲-۴، باید جریان خالص رتبه بندی را برای هر گزینه تعیین نمود. در واقع این بخش وارد مدل رتبه بندی پرومیتی ۲ می گردد.
(فرمول ۲-۴)
این جریان خالص، به نوعی حاصل توازن میان جریان های مثبت و منفی است و جریان خالص بالاتر بیانگر گزینه ی برتر است(۳).
فصل چهارم
یافته های تحقیق
مقدمه
با توجه به موضوع تحقیق حاضر، که به « بررسی و رتبه بندی آمیخته بازاریابی در باشگاه های لیگ برتر بسکتبال ایران » پرداخته، در این فصل دو بخش یافته های توصیفی و استنباطی ارائه شده است.
در بخش اول، ابتدا به توصیف آماری عناصر آمیخته بازاریابی (محصول، مکان، ترویج و قیمت) پرداخته با بهره گرفتن از شاخص های گرایش مرکزی (نما، میانه، میانگین) ، شاخص های پراکندگی (دامنه تغییرات، واریانس و انحراف معیار) و شاخص های توزیع (خطای معیار، ضریب کجی و ضریب کشیدگی)، و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف به منظور بررسی نرمال بودن توزیع پرداخته شده است.
در بخش دوم، در راستای تحلیل های استنباطی، از مدل آماری t تک گروهی جهت بررسی وضعیت عناصر آمیخته بازاریابی در باشگاه های لیگ برتر بسکتبال ایران استفاده شده است.
در انتها نیز به توضیح جداول مربوط به وزن دهی شاخص های هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی در ۱۲ باشگاه لیگ برتر که برای بدست آوردن آن از روش آنتروپی استفاده شده، و نیز رتبه بندی باشگاه های حاضر در لیگ برتر که براساس روش پرومیتی به دست آمده، پرداخته شده است.
۴-۱-توصیف یافته های تحقیق
در این بخش شاخص های توصیفی متغیرهای اصلی تحقیق با بهره گرفتن از جدول و نمودار بررسی شده است. ابتدا داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف آنالیز می شوند تا نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها مشخص شود. در نمودار های بدست آمده از نتایج این آزمون مشخص شد که تمامی داده ها در هر چهار بعد محصول، مکان، ترویج و قیمت دارای توزیع نرمال می باشند.
جدول شماره ۱- اطلاعات مربوط به جامعه آماری
جامعه آماری
شاخص
خبرگان
هیأت رئیسه فدراسیون بسکتبال
باشگاه های لیگ برتر فدراسیون بسکتبال
جنس
مرد
۱۸
۱۵
۳۶
زن
۲
۱
–
سن
۴۰ – ۳۰
۴
–
۱۰