Nissen, kamel, 2000
Jung, chio, song,2007
Srivardhana, pawlowshi,2007
مراحل(چرخه) ایجاد مهندسی مجدد(ایجاد، مدلسازی، تحلیل اولیه، تصویب و اجرا، تحلیل ثانویه، ارتقاء)
Nonaka,1994
Hammer, chammpy, 1994
Micheal,james1993
Nissen, kamel, 2000
Jung, chio, song,2007
Srivardhana, pawlowshi,2007
مراحل(چرخه) ایجاد مدیریت دانش(ایجاد دانش، رسمی سازی دانش، سازماندهی دانش، اشتراک دانش، استفاده از دانش و استنتاج دانش)
Jung, chio, song,2007
Nissen, kamel, 2000
Carneiro,2001
Keogh, nishiguchi,2000
تیم های مجازی، تدوین چشم اندازTurban,1998پایگاه داده، شبیه سازی و تحلیل ایستا
Turban,1998
Chio, Song, 2003
ابزارهای فناوری اطلاعاتفناوری ارتباطی ، تبادل اطلاعات و بهبود همکاری، شناخت فرایندهای جدید
جعفری،۱۳۸۵
روح ا… نوری،۱۳۸۴
Turban ,1998
ترسیم فرایندهای ردیابی اطلاعات مشتریان
Turban ,1998
Nisen, kamel, 2000
جمع آوری اطلاعات و دیجیتالی نمودن آن، بازخور دیجیتالی
Ervin ,1995,
Whisler, 1997
نوری،۱۳۸۴
زرگر،۱۳۸۴
مقدمه
در فصل اول طرح تحقیق ارائه گردید و در فصل دوم مبانی نظری مرتبط با تحقیق شامل مدیریت دانش، مهندسی مجدد فرایندها و فناوری اطلاعات و نحوه ارتباط این سه مقوله بیان شد. مسلماً اعتبار تحقیق تحت تاثیر روش تحقیق و مدلی است که به کار می رود. در این فصل روش تحقیق و مدل تحقیق ارائه می شود.
ابتدا روش تحقیق و جامعه و نمونه آماری بحث میگردد و سپس مدل شماتیک تحقیق ارائه میگردد. بر اساس مدل تحقیق فرضیهها و متغیرهای تحقیق مشخص شده و برای آزمون آن ها ابزار جمع آوری اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل بیان میگردد.
۳-۱- روش تحقیق
در این تحقیق مدلهای مهندسی مجدد بررسی میشوند. روند های مدیریت دانش و الگوریتم اجرایی آن مورد توجه قرار می گیرند و در اصل توجه به مدل مهندسی مجدد مبتنی بر مدیریت دانش و فن آوری اطلاعات است. این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر اجرا توصیفی – تجویزی و از نظر استراتژی پیمایشی محسوب میگردد. به این معنی که پژوهشگر متغیرها را آنچنان که در صحنه واقعی وجود دارد بررسی و گزارش میکند. که در آن ابتدا به مدل سازی مفهومی نظام مهندسی مجدد فرایندها مبتنی بر مدیریت دانش و فن آوری اطلاعات پرداخته می شود و با بهره گرفتن از مؤلفه های استخراج شده تست و آزمون مدل با کسب نظر خبرگان صنعت انجام می شود.
۳-۲- جامعه و نمونه آماری:
به طور کلی به هر مجموعه، معین از افراد یا چیزهایی که دست کم دارای یک صفت مشترک باشند، جامعه آماری گفته می شود. صفت یا صفات مشترکی را که جامعه آماری بدان توصیف می شود، صفت یا صفات مشخص کننده آن جامعه و صفات غیر مشترک آن را صفات متغیر گویند. (هومن، ص۱۰) در این تحقیق کلیه مدیران و سرپرستان شرکت پتروفک که در زمینه نگهداری سکو های گاز پارس جنوبی فعالیت داشته اند اعضای جامعه آماری را تشکیل میدهند.
روش نمونهگیری مورد استفاده در این مرحله از تحقیق، نمونهگیری هدفمند بوده است. بدین ترتیب که با توجه به اینکه جامعه آماره ۶۰ نفر بوده است لذا پرسشنامهها به شصت نفر توزیع گردید و از بین آن ها پنجاه نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند که برای بررسی تحلیلی و کفایت تعداد نمونه اقدام به استفاده از رابطه کوکران گردید.
با بهره گرفتن از فرمول زیر حداقل تعداد نمونه آماری مشخص شده، سپس پرسشنامه بین تمام مدیران و سرپرستان مرتبط با این پروژه در شرکت های گروه پتروفک (پتروفک پارس – پتروفک ایران – پتروفک بین الملل) توزیع شده. تعداد اعضای این نمونه با فرمول ذیل محاسبه گردید.
که در آن
n= حجم نمونه
N= حجم جامعه (تعداد مدیران و سرپرستان ، برابر۶۰ نفر )
p= نسبت موفقیت (برای به دست آوردن بیشترین حجم نمونه برابر ۵/۰ در نظر گرفته شد.)
= میزان خطا بر اساس تحقیقات مشابه (برابر ۰۷/۰ در نظر گرفته شد.)
= سطح زیر نمودار در سطح ۹۵% (برابر ۹۶/۱ میباشد.)
محاسبه حجم نمونه به صورت زیر انجام گرفت:
بدبن ترتیب با فرض در نظر گرفتن احتمال عدم برگشت تمام پرسشنامه ؛ برای تمام ۶۰ نفر عضو جامعه آماری پرسشنامه ارسال گردید و ۵۰ عدد آن آن ها بازگشت داده شد که این تعداد تقریبا برابر با نمونه آماری نیز میباشد.
۳-۳- مدل مفهومی تحقیق
با توجه به اینکه، مراحل ایجاد مدیریت دانش و چرخه ایجاد فرایندها نه تنها درک ما را از فرایندها و دانش افزایش میدهد بلکه در درک نیازمندی های آن ها به ما کمک میکند ابتدا مراحل ایجاد مدیریت فرایند مهندسی مجدد و مراحل ایجاد مدیریت دانش بررسی می شود، و سپس با توجه به ادبیات نظری فصل قبل و مراحل مهندسی مجدد فرایندها و مدیریت دانش و فناوری اطلاعات مدل مدل اولیه تحقیق طراحی می شود.
براین اساس در تحقیق حاضر مدلی از مهندسی مجدد فرآیندها طراحی شده است که مبنای پیاده سازی آن مدیریت دانش و فناوری اطلاعات میباشد.
همان گونه که در فصل قبل اشاره شد مراحل پیاده سازی مهندسی مجدد فرایندها را در یک سازمان می توان به ۶ مرحله تقسیم کرد که عبارتند از:
مرحله اول: ایجاد یا طراحی فرایند[۳۶]
مرحله دوم: مدلسازی فرایند[۳۷]
مرحله سوم: تحلیل اولیه فرایند[۳۸] (تحلیل قبل از اجرای فرایند)
مرحله چهارم: تصویب و اجرای فرایند[۳۹]
مرحله پنجم: تحلیل ثانویه فرایند[۴۰] (تحلیل بعد از اجرای فرایند)
مرحله ششم: رشد و تکامل فرایند[۴۱]
همچنین مراحل ایجاد مدیریت دانش را می توان یک چرخه در نظر گرفت که شامل ۶ گام یا مرحله می باشدکه عبارتند از:
مرحله اول: ایجاد دانش[۴۲] (ایجاد یا اصلاح)
مرحله دوم: رسمی کردن دانش[۴۳] (ذکر خصوصیات دانش)
مرحله سوم: سازماندهی دانش[۴۴] (مرتب سازی و ذخیره دانش)
مرحله چهارم: تسهیم یا اشتراک دانش[۴۵]
مرحله پنجم: استفاده از دانش[۴۶]
مرحله ششم: استنتاج دانش[۴۷]
و همچنین نقش فناوری اطلاعات در مدیریت فرایند ها به صورت زیر ارائه گردید:
تشکیل پایگاه داده در مدلسازی فرایند
مرتب سازی و بازیابی اطلاعات
مستندسازی فرایند
شبیه سازی
تحلیل ایستا
فناوری های ارتباطی
تبادل اطلاعات و بهبود همکاری
شناخت نیازهای فرایند
ترسیم فرایندهای جدید
ردیابی اطلاعات مشتریان، کارمندان و تأمین کنندگان
جمع آوری اطلاعات و دیجیتالی نمودن آن
معرفی فرآیندهای جدید
ترسیم فرآیندهای جدید
برقراری ارتباط آنلاین
بارخور دیحیتالی فرایند
کمک به تشکیل تیمهای مجازی
کمک در تدوین چشم انداز فرایند
مدل مفهومی