۴٫۵۳ % به ندرت از شیوه اجتناب استفاده کرده اند که ۶٫۶۲ % دبیران معتقدند که آنها از شیوه اجتناب استفاده کرده اند
۷٫۹۶ ۵ مدیران از شبیه تشریک مساعی استفاده کرده اند که ۷٫۷۳ % از دبیران تایید کردند که این شیوه استفاده شده است بنابراین تفاوت معنی دار بین این دو مورد نیز وجود دارد .
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
بزرگی ( ۱۳۷۷ ) : بررسی تاثیر سابقه مدیریت ، سطح تحصیلات و جنسیت مدیران بر روش حل تعارض در مدارس ابتدایی شهر شیراز ” . این پژوهش برای اخذ درجه کار شناسی ارشد مدیرت آموزشی دانشگاه شیراز انجام پذیرفته است . هدف از آن بررسی تاثیر سابقه مدیرت و سطح تحصیلات و جنسیت مدیران بر روش کنترل تعارض در مدارس
ابتدای شهر شیراز بوده است . نتایج حاصل نشان داده الف : بین جنسیت مدیران و کاربرد روش های حل تعارض بجز روش تشریک مساعی تفاوت معنی دار وجود ندارد بدین نحو که مردان بیشتر از زنان از روش تشریک مساعی استفاده میکنند . ب: یافته های آماری این روهش بیانگر وجود تفاوت معنی دار میان مدرک تحصیلی با کاربرد روش های حل تعارض است این تفاوت در روش های تسلط مدار ، احتراز و تشریک مساعی در سطح ۰٫۱> p معنی دار است مدیران دارای مدرک تحصیلی پایین ( فوق دیپلم و پایین تر ) بیشتر از روش تسلط جهت کنترل استفاده میکنند و مدیران دارای مدرک تحصیلی بالا ( لیسانس و بالاتر ) بیشتر از روش تشریک مساعی استفاده میکنند .
گاهی مدیران که درصد آنها هم کم نیست گرایش نسبتا زیادی به کاربرد سبک های مصالحه و تسلط دارند . که این گرایش میتوان تا حدودی هم به ویژگیهای تشخیص و سجایای فرهنگی آنها نسبت داد زیرا هنگامی که عده زیادی از افراد در یک جامعه بطور مشترک و یکسان به یکسری از الگوهای رفتاری گرایش داشته باشند و به آن عمل کنند این امر نشانگر حاکمیت ارزشها و هنجارهای خاص فرهنگی بر افراد است . که شخصیت و رفتارهای آنها را تحت نفوذ خود درآورده است .
نمونه آماری این پژوهش ۲۰۰ نفر از مدیران زن و مرد مدارس ابتدایی شهر شیراز بود که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای از مدیران ابتدایی نواحی ۴ گانه شهر شیراز انتخاب شده و به پرسش نامه پاسخ داده بودند .
آل منصور (۱۳۷۶ ) : ” بررسی تحلیلی تعارض نقش در میان اعضاء حرفه ای در سازمان های آموزشی ” این پایان نامه جهت اخذ درجه کار شناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد شیراز انجام گردیده است . در این تحقیق توصیفی جامعه مورد تحقیق کلیه دبیرستانهای نمونه مردمی و دولتی شهر شیراز می باشد نتیجه نشان میدهد که میزان تعارض نقش در میان اعضاء حرفه ای بیشتر از اعضاء غیر حرفه ای می باشد و همچنین بیشترین تعارض نقش در میان اعضاء حرفه ای که توجه بیشتر به دانش آموز ان متمایل به مشارکت و استقلال در تصمیم گیری دارند مشاهده گردیده است
پور میرزا (۱۳۷۶ ) در تحقیقی تحت عنوان بررسی اثر مذاکره بر سود آوری واحد های صنفی فروشندگان چوب استان تهران انجام داده است به این نتیجه رسیدند که مذاکره کنندگان اگر ۴ اصل مذاکره اصولی را رعایت کنند باعث سود آوری می گردد این که اشخاص را از موضوع مذاکره جدا نگه دارند در مذاکره به جای مواضع بر منافع مشترک تمرکز داشته باشند در مذارکه برای تامین منافع متقابل را حل های مختلفی که به سود طرفین است قبل از هر گونه تصمیم گری بیابند و نهایتا از معیارهای عینی منطقی مشرع و منصفانه برای پیدا کردن راه حل استفاده کنند .
نصیری (۱۳۷۵ ) : در پایان نامه کار شناسی ارشد ایشان در رابطه با نگرش مدیران در مورد نحوه برخورد با تعارض بین زیر دستان در شرکت صنایع مخابرات راه دور ایران – شیراز میباشد که نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد در میان سبک های استفاده شده در حل تعارض میان کارکنان استفاده از مهارت مذاکره توسط مدیران بهترین روش در حل و فصل تعارض در سازمان را دارا میباشد .
فلسفی (۱۳۷۴): در مطالعه ای به بررسی میزان نوع تضاد های احساس شده در میان پرستاران بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های دانگشاه علوم پزشکی ایران پرداخته و به نتایج زیر دست یافته است .
در میان پرستاران مورد مطالعه تضاد بین فردی احساس تضاد وجود ندارد
پرستاران در مورد تضاد درون فردی قارد به بیان احاساست خود نبوده و تضاد درون فردی را نمی توان تشخیص دارد .
در مورد تضاد گروهی نیز به میانگین ۲٫۴۹ دست یافت که نشان دهنده عدم احساس تضاد بین گروه های مورد پژوهش میباشد .
بین سن و تعارض رابطه ای وجود ندارد اما بین جنس و وضعیت تاهل و مدرک تحصیلی و تضاد بین فردی رابطه دیده میشود . بین سن ، جنس و تضاد درون فردی رابطه ای وجود ندارد . اما بین وضعیت تاهل و مدرک تحصیلی و تضاد درون فردی رابطه دیده میشود . بین سن ، جنس و تاهل و تضاد بین گروهی رابطه ای وجود ندارد . اما تا حدی بین مدرک تحصیلی و تضاد بین گروهی رابطه معنی داری مشاهده می گردد.
ایزدی یزدان آبادی (۱۳۷۱ ): در پایان نامه کار شناسی ارشد که در رابطه با بررسی سبک های مدیریت تعارض در مدارس راهنمایی پسرانه تهران میباشد . این پژوهش بر این است که مشخص نماید که مدیران مدارس راهنمایی پسرانه تهران به چه میزان از سبک های ۵ گانه مدیرت تعارض استفاده می کنند و اینکه یک سبک غالب از مدیریت تعارض مدیران وجود دارد یا خیز نتایج تحقیق نشان میدهد که یک فرضیه معینی بر سبک های ۵ گانه مدیریت تعارض با درجات متفاوتی از شدت و قوت مورد تایید قرار گرفته است . لذا میتوان نتیجه گرفت در مدارس راهنمایی پسرانه تهران تنها یک سبک خاص از سبک های مذکور برای کنترل تعارض مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه در شرایط و موقعیت ها مختلف ممکن است هر یک از سبک ها کم بیش توسط مدیران بکار رود که این امر بیانگر اقتضا گرایی در بین مدیران مذبور می
باشد . همچنین بر اساس یافته های پژوهش ، گرایش مدیران به کار برد سبک ها ی مصالحه و تسلط بیشتر است و جز موارد کاربرد سبک های تسلط یا اعمال قدرت در زمینه کاربرد سایر سبک ها توسط مدیران اختلاف معنی داری بین نظرات دو گروه مدیران و معلمان که از آنها نظر خواهی شده است مشاهده نگردیده که بررسی ضرایب همبستگی نیز بیانگر همبستگی و همخوانی زیاد و معنی دار نظرات دو گروه مذکور در این تحقیق می باشد .
۲-۳-۲ پیشینه در جهان
سیمونی و نیکودیم طی تحقیق از تعدادی معلمان با تجربه خواستند تا شرح کامل از روشهایی که به طور موثر برای تعارض استفاده کرده اند گزارش دهند که نتیجه به صورت زیر است
ردیف
شیوه حل تعارض
فراوانی
درصد
۱
تشریک مساعی ( مواجهه یا حل مسئله )
۳۱
۵۸٫۵
۲
تحکم ( اعمال قدرت یا کنترل )
۱۳
۲۴٫۵
۳
مصالحه یا سازش
۶
۱۲٫۳
۴
احتراز ( کناره گیری )
۰
۰