۱
کاملاً مخالفم
۲
مخالفم
۳
نظری ندارم
۴
موافقم
۵
کاملاً موافقم
پرسشنامه طراحی شده (پرسشنامه الف) برای جمع آوری نظرات پیرامون موضوع تحقیق بشرح ذیل است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الف)طراحی مشخصات پاسخگویان: این بخش از پرسشنامه جهت دریافت اطلاعات پیرامون ویژگیهای تخصص اصلی، آخرین مدرک، رتبه دانشگاهی، سابقه کار است.
ب) طراحی قسمت سوالات: پرسشنامه پیرامون اهمیت هر یک از عوامل موثر شناسایی شده میباشد.
۳-۶- روایی و پایایی تحقیق
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازهگیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره میکند (داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۷). در آزمون روایی، هدف آن است که به مشکلات و ابهامهای احتمالی موجود در عبارتبندی سوالها و ساختار پرسشنامه و مواردی از این قبیل پیبرد. نخست جهت روایی صوری پرسشنامه و صحت و سقم سوالات، پرسشنامه در بین تعدادی از خبرگان و متخصیصن توزیع شد و پس از اطمینان نتایج بدست آمده، پرسشنامه در جامعه آماری پژوهش (مدیران ارشد و میانی شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمسآباد) توزیع شد.
پایایی: پایایی، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخها در ابزار اندازهگیری را نشان میدهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن ابزار اندازهگیری کمک میکند (داناییفرد و همکاران، ۱۳۸۷). یعنی آزمونهایی که از آنها برای انجام تحقیق استفاده میشود، باید در هر بار استفاده نتایج یکسان و قابل اعتمادی داشته باشد. برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی، تکنیکهای متعددی همانند تکرار آزمون (بازآزمایی)، روش معادلسازی (موازی و همتا)، روش تنصیف (دو نیم کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات دو دسته)، کودر ریچاردسون اشاره کرد که معروفترین آنها روش آلفای کرونباخ میباشد.
در این تحقیق، پایایی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش اندازهگیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (۰)، به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (۱+)، به معنای پایایی کامل قرار میگیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر میشود.
۳-۷- متغیرهای تحقیق
با توجه به پرسشها و فرضیههای پژوهش متغیرهای پژوهش را میتوان بدین ترتیب تعریف کنیم:
متغیر وابسته: توسعه محصول جدید
متغیر وابسته میانی: نوآوری فرایند (با توجه به تاثیر غیرمستقیمی که بر توسعه محصول جدید از طریق تاثیر مدیریت دانش بر این متغیر دارد)
متغیرمستقل: مدیریت دانش، نوآوری فرایند، ویژگیهای شرکت
۳-۸- فرضیههای تحقیق
همانطور که مشاهده شد هدف مطالعه پیشرو، بررسی نقش مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط میباشد. از طرف دیگر این مطالعه بهدنبال آن است که علاوه بر تاثیر مستقیم این دو متغیر بر توسعه محصول جدید به تاثیر واسطهای که مدیریت دانش بر نوآوری فرایند هم دارد پرداخته شود. البته به نظر میرسد که رابطه مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط تحت تاثیر ویژگیهای دیگر شرکت میباشد. بنابراین فرضیههای این تحقیق عبارتاند از:
مدیریت دانش بر نوآوری فرایند تاثیر دارد.
مدیریت دانش بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد.
نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارد.
مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید تاثیر دارند.
ویژگی شرکتهای مختلف تفاوت معنیداری را در ارتباط بین متغیرها (مدیریت دانش ، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید) ایجاد میکند.
لازم به ذکر است که با توجه به متغیر و فرضیههای تحقیق چارچوب مفهومی تحقیق به شرح شکل صفحه بعد مفروض شده است:
شکل ۳-۱: چارچوب مفهومی تحقیق
(منبع: یافتههای پژوهش)
۳-۹- معیارها و شاخصهای تحقیق
جهت ارزیابی و اندازهگیری مفاهیم مدیریت دانش، نوآوری فرایند و توسعه محصول جدید و ارتباط آنها با یکدیگر ابعاد و شاخص از بین مقالات و پرسشنامههای محققین دیگر انتخاب گردید و در قالب پرسشنامه الف بین ۳۵ نفر از خبرگان و متخصیصن موضوع توزیع گردید که تعداد ۲۹ پرسشنامه پاسخ داده شد (مشخصات خبرگان و سوالات پرسشنامه الف جهت توزیع در بین خبرگان در پیوست قابل مشاهده می باشد). آمار توصیفی توزیع خبرگان به شرح زیر میباشد:
شکل ۳-۲: توزیع تخصص خبرگان