۸
۲-۱۹٫ ابعاد کیفیت
ابعاد کیفیت عواملی هستند که انتظارات و نیازهای مشتریان در آن ابعاد گنجانیده میشود. به لحاظ تفاوت و تمایز، سازمانهای تولیدی و همچنین بخش خصوصی و عمومی(دولت) ابعاد کیفیت در آن متفاوت میباشد که ذیلاً ابعاد کیفیت در بخشهای خصوصی و عمومی (دولتی) آورده شده است.
الف. ابعاد کیفیت در بخش خصوصی
ابعاد کیفیت در بخش خصوصی ازمؤلفههای زیر تشکیل شده است:
قیمت: وقتی صحبت از کیفیت میشود، منظور این نیست که کالا و خدمت مورد نیاز با هر قیمتی تهیه و تأمین شود بلکه باید توجه داشت مهمترین انتظار مشتری این است که کالا یا خدمت را با قیمت مناسب به دست آورد.
دوام: از ابعاد مهم کیفیت، طول عمر فرآورده است، کالای عرضه شده باید از دوام و طول عمر مناسبی که متناسب با نیاز مشتری است، برخوردار باشد.
قابلیت اطمینان: هر کالایی پس از مدتی خراب میشود، منظور از قابلیت اطمینان، زمانی است که باید طی شود تا کالا خراب و احتمالاً به تعمیر نیاز پیدا کند. به عبارت دیگر، فراوانی خرابی، بستگی به ضریب اطمینان فرآورده دارد.
تحویل به موقع: کالا یا خدمت ارائه شده باید به موقع تحویل مشتری شود.
کارکرد: کالا یا خدمت باید رضایت مشتری را به لحاظ نحوه کارکرد جلب کند. کارکرد فرآورده یا خدمت باید متناسب با نیاز مشتری باشد.
خدمات پس از فروش: خدمات پس از فروش از دیگر ابعاد کیفیت است. سرعت در تعمیر، در دسترس بودن تعمیرگاه یا تعمیرکننده و قواعد مناسب برای نگهداری و تعمیر صحیح، نشاندهنده تعمیر و نگهداری مطلوب محصول مورد نظر مشتری است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
همسازی: کالا یا خدمت باید پس از تولید، با استانداردها و نیز مشخصه های طراحی، همسازی داشته باشد (ریاحی، ۱۳۸۱، ۸۹).
شکل ظاهری: منظور از شکل ظاهری، زیبائی و مقبولیت فرآورده از جنبهه ای مختلف بر حسب نوع کالا یا خدمت است. به عبارت دیگر بین فرم و محتوی باید همنوایی لازم وجود داشته باشد.
شهرت: در صورتی که مشتری از کالا یا خدمت دریافتی، رضایتمند شود و این رضایت در طول زمان ادامه یابد نشان سازماندهی تولید کننده، مدرکی برای انتخاب میشود.
ایمنی: احتمال وقوع حوادث بر اثر استفاده از کالا یا خدمت، نشانگر میزان ایمنی آن است. کالا یا خدمت تولید شده باید در هنگام استفاده از ایمنی لازم برخوردار باشد.
تأثیر اجتماعی: تأثیر تولید یا خدمت در جامعه نیز باید در نظر گرفته شود. ممکن است فرآورده، تمامی جنبهه ای یاد شده را داشته باشد، ولی اثر مخربی در جامعه داشته باشد.
ب. ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت)
همه سازمانهایی که هدف آنها افزایش سوددهی نیست سازمانهای عمومی نامیده میشود. این سازمانها را میتوان به سازمانهای دولتی و غیردولتی تقسیم کرد. برخی از سازمانهای دولتی، تنها فراهمکننده محصولاتی از انواع محصولات خود هستند، اما تحت شرایطی ممکن است رقیبهایی داشته باشند (ریاحی، ۱۳۸۱، ۹۰).
ابعاد کیفیت در بخش عمومی با ابعاد کیفیت در بخش خصوصی تفاوتهای عمدهای دارد. دیوید گاروین، کیت اسمیت، زتهامل، جیسون، میوری و آتکینسون، پیترسنگه و پاراسورامان هر کدام ابعاد مختلفی را جهت استقرار مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی بیان کردهاند که در جدول صفحات بعد آورده شدهاند (الوانی، ۱۳۸۲، ۲۰).
جدول ۲-۲: ابعاد مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی از دیدگاه دیوید گاروین[۲۷] (الوانی، ۱۳۸۲، ۲۲).
ابعاد کیفیت
شرح ابعاد کیفیت
اطلاع رسانی
در بخش دولتی اطلاعات باید سریع و دقیق بوده و در دسترس همگان قرار داشته باشد.