در این پژوهش به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده میشود.
(سکاران، ۱۳۸۲)مقیاس فاصله ای به محقق اجازه میدهد میانگین و انحراف معیار پاسخ های مربوط به متغیرهای مختلف را محاسبه کنیم. یعنی مقیاس فاصلهای نه تنها قادر است افراد را با توجه به خصوصیات مشخص گروه بندی کند و رتبه ها را در درون گروهها مشخص سازد بلکه قادر است مقدار این تفاوت را اندازهگیری و تفاوت بین افراد را مشخص نماید.
طیف لیکرت میتواند ۵ یا ۷ گزینه ای باشد که در تحقیق حاضر در پرسشهای متغیر های پژوهش ، مقیاس ۵ گزینه ای به کار میرود.شکل کلی و امتیاز بندی این طیف برای سوالات مثبت به صورت ذیل می باشد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
جدول شماره ۳-۳ : نحوه نمره دهی به سوالات مربوط به متغیر های پژوهش
شکل کلی
کاملا مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملا موافقم
امتیاز بندی
۱
۲
۳
۴
۵
۳-۵- روایی[۳۲] و پایایی[۳۳] ابزار سنجش
الف) روایی ابزار سنجش
(خاکی ،۱۳۷۹،۲۴۴)روایی این مفهوم را بیان می کند که آیا پرسش ها جنبه مهمی از هدف تحقیق را نمونه گیری می کند یا خیر؟ در واقع مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی ازآن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب وناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد.
پیش از کسب اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه گیری و بکارگیری آنها در مرحله ی اصلی جمع آوری داده ها ،ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی ،اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن بکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
درباره روایی پرسش های مربوط به تصویر سازمانی باید گفت که این پرسشنامه که در پژوهش رحیمیان(۱۳۸۷) می باشد و پرسش های مربوط به وفاداری سازمانی در پژوهش معصومی(۱۳۸۸) استفاده شده است. اما برای اطمینان از روایی بیشتر ، سوالات توسط کارشناسان و متخصصان و خصوصا استاد راهنما مورد بررسی قرار می گیرد.
ب) پایایی ابزار سنجش
منظور از پایایی، ثبات ، هماهنگی ، قابلیت اعتماد ، اعتبار، پیش بینی دقت و صحت است. ابزارهای تحقیق نیز به عنوان وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات باید معتبر باشند تا پژوهشگر بتواند به داده های بدست آمده اعتماد کند. یکی از روش های محاسبه ضریب پایایی، استفاده از آلفای کرونباخ[۳۴] است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS نیز قابل محاسبه است.
جدول۳-۴ : آلفای کرونباخ متغیر های تحقیق
متغیر
الفای کرونباخ
تعداد سوال
هویت سازمانی
۷۷۲/.
۲
اعتبار سازمانی
۸۴۵/.
۶
محیط فیزیکی
۹۴۲/.
۳
ویژگی های پرسنل در ارتباط با مشتری